Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lupta la varf continua, votul se da in martie

In ciuda presiunilor din partea statelor vestice pentru un vot in februarie, Pachetul Mobilitate 1 va ajunge pe masa Parlamentului European la mijlocul acestei luni, insa numai daca pe cele trei texte exista un acord intre grupurile politice din Comisia TRAN. Dar in opinia europarlamentarului roman Marian-Jean Marinescu (PPE), care a si participat la sedinta liderilor Conferintei din partea grupului Popularilor Europeni, sansele pentru acest acord sunt foarte mici, ceea ce inseamna ca cele trei texte legislative vor ajunge pe masa unui nou Parlament. Decizia se va lua pe 7 martie.
 

Anul a inceput in forta pentru transportatorii estici in general, si romani in particular, care s-au mobilizat pentru un protest la Bruxelles in ziua in care se decidea soarta Pachetului Mobilitate 1 in Comisia de Transport si Turism (TRAN). Cu un aparent castig, doua dosare fiind respinse, iar cel de-al treilea, privitor la accesul la profesie si la piata de transport, fiind trecut sub „masca“ regulilor cabotajului, dar care, in realitate, prin amendamentul ce face referire la obligativitatea intoarcerii acasa a camionului la fiecare patru saptamani, pune lacatul pe usile companiilor situate la periferia UE, ianuarie s-a incheiat cu incertitudini privind viitorul transporturilor rutiere in Europa.

Statele vestice doreau vot in februarie
Februarie a inceput la fel de antrenant ca si ianuarie, Comisia pentru ocuparea fortei de munca si afaceri sociale din cadrul Parlamentului European (EMPL) facandu-si cunoscuta pozitia pe data de 7, atunci cand au fost supuse la vot cele doua dosare pentru care EMPL are competente, respectiv detasarea si modificarea Regulamentului 561. Votul a inceput dupa ora 10.50, ora Bruxelles-ului, iar primul dosar pentru care s-a cerut opinia membrilor a fost cel al al raportorului Martina Dlabajova (ALDE), legat de detasare. Textul a trecut cu 30 de voturi favorabile, 17 impotriva si o singura abtinere. Imediat s-a trecut la votarea celui de-al doilea dosar, al raportorului Georges Bach (PPE), privitor la modificarea Regulamentului 561/2006 (timpii de conducere si odihna) si a Regulamentului 165/2014 (privind tahograful). La fel ca precedentul raport, textul a trecut cu 30 de voturi pentru, 17 impotriva si o singura abtinere. Sedinta a fost prezidata de vicepresedintele Comisiei, Claude Rolin (ALDE), care a reamintit ca aceste doua amendamente au fost respinse in Comisia TRAN din 10 ianuarie, dar ca acum exista o larga majoritate a grupurilor parlamentare din TRAN pentru ca cele trei dosare sa ajunga pe masa Parlamentului. In acest fel, a explicat Rolin, dosarele votate de Comisia de Munca vor ajunge la vot la timp in sedinta plenara din 13 februarie de la Strasbourg.
Planurile vest-europenilor au fost dejucate insa in aceeasi zi, intrucat votul acordat de EMPL a fost blocat in Conferinta Presedintilor din Comisia TRAN, organismul decident in ceea ce priveste Pachetul. Astfel, liderii grupurilor politice, printre care si europarlamentarul roman Marian-Jean Marinescu (PPE), care l-a inlocuit in Conferinta Presedintilor pe liderul PPE Manfred Weber, au decis amanarea Pachetului Mobilitate 1 pentru sedinta din martie, doar daca pana atunci se ajunge la un acord intre grupurile politice. „Am votat pentru amanare, votul va fi in martie, dar conditia este sa se ajunga la un acord in Comisia TRAN“, a declarat Marinescu pentru Tranzit. Eurodeputatul a explicat ca acest acord este necesar pentru siguranta votului in plen, intrucat forul european nu vrea sa-si asume riscuri ca Pachetul sa fie respins. „Pana in martie se incearca modificarea textelor pentru a satisface pe toata lumea. Eu cred ca, daca in Conferinta Presedintilor se va decide ca nu exista un vot comun in favoarea trimiterii celor trei dosare, atunci nu se va ajunge deloc la vot in plen“, a spus Marian-Jean Marinescu.

Sanse mici sa ajunga in plen
Din fericire pentru transportatorii romani, sansele pentru un acord sunt foarte mici in acest moment, confirmarea venind pe data de 14 februarie, dupa cea de-a doua Conferinta a Presedintilor, care a amanat decizia finala pentru inceputul lunii martie. „Decizia finala va fi luata pe 7 martie, chiar inainte de sedinta plenara a Parlamentului, in sedinta Conferintei Presedintilor unde voi reprezenta grupul PPE. Ii asigur pe transportatori ca fac toate eforturile pentru a ajunge la un compromis cu grupurile politice, astfel incat sa gasim o solutie echitabila pentru toate statele membre. Pana atunci, daca exista o sansa pentru un acord, va intra in Parlament, insa sansele pentru un acord sunt foarte mici“, a explicat europarlamentarul roman.
In plus, chiar si in eventualitatea in care cele trei dosare ajung in plen si sunt votate favorabil, Pachetul Mobilitate 1 nu ar ajunge la un text final, deoarece la mijlocul lunii martie se inchid negocierile si pana atunci ar trebui sa existe un acord intre Consiliu, unde in acest moment Romania detine presedintia rotativa, si Parlament. „Romania poate considera ca Pachetul nu reprezinta o prioritate, iar la negocieri poate afirma ca exista deja trialoguri programate si ca nu mai este timp pentru introducerea unui alt trialog. Daca nu se ajunge la acest acord, atunci Parlamentul voteaza in aprilie un text in Prima Citire. Iar acest text il va prelua noul Parlament, dupa care reincepe Trilogul. Iar dupa noi, presedintia o va avea Finlanda, care, sub presiunea statelor baltice, ar putea sa incerce si ea sa schimbe pozitia“, a mai detaliat Marian-Jean Marinescu.

Articole similare