Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mai economic, dar la fel de sigur si performant ca 9700

Lansat anul trecut la nivel european, Volvo 9500 este dedicat transportului intern pe distante lungi, dar si curselor turistice. Este varianta mai ieftina si mai economica a familiei de autocare a constructorului suedez, in conditiile in care dotarile tehnice si de siguranta se mentin la un nivel ridicat inca de la versiunea standard. Primul Volvo 9500 demo a venit in Romania luna trecuta, astfel ca l-am si testat pe traseul Bucuresti-Horezu si retur. Vehiculul, avand dimensiuni 12.300×2.550×3.600 mm (Lxlxh) se manevreaza foarte usor, transmisia automata Volvo I-Shift mentine un raport echilibrat intre putere si consum si, chiar si setat in modul economic, vehiculul da dovada de agilitate pe cele mai stranse viraje.
 

Volvo 9500 adus ca demo in Romania, la inceputul lunii trecute, este configurat special pentru aplicatii turistice, fiind, in acelasi timp, recomandat pentru traseele interjudetene pe distante lungi. Poate fi folosit si pentru transport international de linie, dar capacitatea calelor de bagaje este de numai 9,8 m3. La 49+1+1 locuri, vehiculul a primit trei stele la clasificarea RAR, desi dotarile tehnice sunt de top, ceea ce se reflecta in mod indirect si in confortul pasagerilor.
Traseul Bucuresti-Pitesti-Ramnicu-Vacea-Horezu si retur este ideal pentru testarea autocarelor, deoarece ofera conditii diferite de exploatare – autostrada, drumuri nationale si in interiorul localitatilor – dar si de topografie. Volvo 9500 a aratat ca este un vehicul robust si puternic, stabil in viraje si usor de manevrat. La acest lucru a contribuit cutia de viteze automatizata I-Shift, directia ferma, dar si volanul mic si comod.
Autocarul este propulsat de motor Volvo D9B Euro 5, de 9 l, avand 380 CP si cuplu maxim de 1.740 Nm. Mai sunt disponibile si motorizarile de 310 si 340 CP, dar pentru autocarul demo s-a optat pentru cea mai puternica versiune. Cutia de viteze I-Shift vine standard cu optiunea E/P (modurile „economy” si „power”), astfel incat soferul poate alege, in functie de topografie, daca are nevoie de un plus de putere sau prefera sa obtina un consum cat mai mic de carburant. Pe toata durata testului am preferat utilizarea modului economic, in conditiile in care autocarul s-a dovedit foarte sprinten chiar si pe portiunile de drum in rampa si in virajele tip „ac de par”.
I-Shift, dezvoltata de Volvo pentru camioane, are 12 trepte de viteza pentru mersul inainte si patru pentru marsarier. Aceasta poate rula atat in regim automat, cat si manual, dar avantajul primului este acela ca softul computerului de bord alege intotdeauna momentul optim de schimbare a treptelor de viteza si o selecteaza pe cea mai potrivita. Turatia motorului se pastreaza astfel in zona „verde” a optimului de consum de carburant (1.200-1.700 rpm), iar autocarul are suficienta putere. „Desi foarte multi operatori sunt reticenti in a achizitiona un vehicul cu cutie automatizata, le recomand I-Shift din doua motive: este produsa tot de Volvo, astfel incat este armonizata foarte bine cu motorul, si foloseste la maximum parametrii de functionare ai acestuia si cuplul motor. In acelasi timp, in modul automat computerul foloseste intotdeauna treptele de viteza potrivite, schimbarea acestora este minima si uzura este mult mai mica decat la cutiile manuale. De altfel, discul de ambreiaj se schimba, in mod normal, la peste 800.000 km. Reviziile periodice se recomanda la fiecare 60.000 km, iar schimbul de ulei se face de regula tot la 60.000 km”, a explicat Florin Ilie, Country Manager Volvo Buses Romania.

Turatia motorului nu depaseste 1.500 rpm
In treapta a 12-a de viteza, la 100 km/ora pe autostrada, motorul a functionat la 1.500 rpm, deci putin mai sus de jumatatea plajei optime de turatii, ceea ce reprezinta un plus pentru consumul de carburant. De altfel, pentru cei 1.600 km pe care autocarul ii avea parcursi la momentul efectuarii testului, consumul mediu inregistrat de computerul de bord era de 22 l/100 km.
La fiecare schimbare a treptei de viteza intr-una superioara, turatia revine la 1.200 rpm, insa nu depaseste 1.500 rpm, computerul intervenind prompt pentru a mentine un consum optim.
Pe zona de serpentine de pe Dealu Negru, la 55 km/ ora, in treapta a 10-a de viteza, turatia motorului era de 1.350 rpm. Chiar si virajele mai stranse au fost luate cu trepte superioare de viteza, respectiv cu treptele a noua sau a zecea, chiar daca autocarul a rulat in permanenta in modul economic.
In virajele tip „ac de par” s-a intrat cu treapta a sasea, viteza a scazut pana la 20 km/h, dupa care, pe accelerare, prima data s-a mai coborat o treapta, iar dintr-a cincea s-a trecut repede intr-a saptea si apoi a noua, pe masura ce autocarul prindea viteza la urcare. In treapta a noua de viteza s-a ajuns pana la 1.500 rpm si 50 km/h, pentru ca in treapta a zecea sa revina la 1.200 rpm.

Sisteme de siguranta activa si pasiva in standard
Volvo 9500 dispune standard de sistem de anti-blocare a rotilor la franare, de control al tractiunii (TCS), dar si de program electronic de stabilitate (ESP). Retarderul Voith are trei trepte plus modurile A si B. Primul este cel automat, iar cel de-al doilea activeaza toate cele trei moduri de franare simultan: retarderul efectiv, frana de motor Volvo Engine Break si placutele.
Display-ul computerului de bord afiseaza in permanenta treapta de viteze utilizata, daca se merge in modul economic sau de putere, daca cruise-controlul este activat si, de asemenea, daca retarderul este comutat pe modul automat. In aceasta ultima varianta, la apasarea pedalei de frana, retarderul intra in actiune, iar computerul de bord decide daca e necesara si frana de serviciu, in functie de intensitatea apasarii. Oricum, pentru o uzura minima, se recomanda actionarea retarderului de la maneta care se afla in dreapta volanului, la indemana soferului.
Cruise-controlul, inclus in echiparea standard, e o alta metoda comoda de accelerare si decelerare, prin apasarea unui buton aflat pe maneta din stanga volanului, cu „+” sau „-”. Este adevarat ca, in momentul decelerarii, vehiculul nu incetineste la fel ca la o franare efectiva, dar pe autostrada sau in conditii de trafic lejer, actionarea cruise-controlului scuteste functionarea pedalei de acceleratie, respectiv a retarderului. Ce-i drept, nu are optiunea de memorare a ultimei viteze setate, astfel ca in momentul franarii, cand se decupleaza, revenirea la viteza dorita de deplasare se face tot prin apasarea butonului pe „+”.
Display-ul computerului de bord mai indica temperatura exterioara si interioara, nivelul de combustibil si de AdBlue din rezervoare, dar si alte informatii privind parametrii de functionare ai vehiculului, acestea fiind setate dintr-o a doua maneta pozitionata in dreapta volanului, sub cea a retarderului. Softul este disponibil si in limba romana, astfel ca este cu atat mai usor de utilizat.
In ceea ce priveste siguranta pasiva, 9500 dispune, ca toate autocarele Volvo, de protectia la impact frontal (FIP), protectia frontala anti-impanare (FUPS) si protectia genunchilor soferului si ai ghidului (KIP).
                      
Bord organizat ergonomic
La designul bordului s-a avut grija ca toate comenzile sa fie accesibile si la indemana soferului, nu mai departe de o lungime de brat. Volanul este disponibil in doua dimensiuni, cea „mica”, cu care era echipat autocarul testat, fiind foarte comod de utilizat. In plus, materialul din care este facut bordul a fost schimbat, cel nou avand proprietatea de a nu reflecta deloc razele soarelui.
Pe partea stanga se gaseste frana de mana, butonul de contact general, cel de avarii (destul de putin evidentiat), comanda pentru faruri, dar si cele pentru postul de lucru al soferului: pentru lumina de deasupra scaunului, actionarea electrica a geamului din stanga, fractionat si cu degivrare, si a parasolarului electric de pe aceeasi parte. Tot pe stanga se mai gasesc butoanele pentru activarea sistemului TCS si a celui de asistenta la plecarea din rampa (Hill Start Aid), precum si a celui pentru reglarea inaltimii de rulare. Aceasta din urma are trei pozitii – standard, sus si jos – intr-o plaja de 8 cm, iar viteza de deplasare atunci cand nu se merge la inaltimea standard nu poate depasi 10 km/h.
In partea din dreapta sunt comenzile pentru salonul pasagerilor: luminile de interior, care au trei trepte de intensitate, comanda pentru activarea toaletei chimice, a frigiderului si a cafetierei, sistemul de climatizare, cu comanda separata pentru sofer si pasageri, pre-incalzitorul Webasto. Frigiderul si cafetiera nu sunt incluse in dotarile standard, insa de regula sunt solicitate, astfel ca vehiculele aduse pe stoc sunt configurate de la inceput in acest mod. Inchiderea centralizata este si ea inclusa, cu comanda de la interior pentru blocarea calelor de bagaje.
Mai jos, in dreapta, se afla sistemul audio-video, precum si tahograful digital.
Volvo 9500 mai dispune de functia de ingenunchere, pentru a facilita urcarea si coborarea pasagerilor. S-ar mai putea monta sistemul de navigatie, care vine de regula impreuna cu o camera de luat vederi pentru mersul cu spatele si monitor. De asemenea, nici cuseta pentru sofer nu a fost montata pentru varianta de demo.
Vizibilitatea este foarte buna de jur imprejurul masinii. Trei oglinzi sunt pe partea dreapta, una pentru a observa autocarul pe lungimea sa si doua mici, pentru coltul din dreapta, respectiv pentru partea din fata. Pe stanga sunt doar doua oglinzi retrovizoare, una mare, de adancime, si alta mica, pentru coltul din stanga. Oglinzile mari sunt incalzite si cu reglare electrica. Parasolarul este dintr-o bucata si se actioneaza electric, astfel ca soferul ii poate ajusta rapid pozitia.

Scaunele comode se preteaza la drumuri lungi
Volvo 9500 este echipat cu scaune de productie proprie, proiectate in special pentru calatoriile lungi. Acestea sunt reclinabile si au perna pe sina, astfel incat ajustarea pozitiei sa nu incomodeze ceilalti pasageri. In plus, au suport pentru picioare, masuta rabatabila, cotiera si plasa pentru bagaje, iar scaunele dinspre culoar se pot trage in lateral, pentru a obtine mai mult loc. Vehiculul, configurat in versiunea de echipare Optimal, mai dispune de toaleta, sistem audio/video performant si monitoare LCD.
La confortul pasagerilor contribuie si lipsa vibratiilor si a trepidatiilor, suspensia integral pneumatica, cu doua perne de aer si doua amortizoare pe axa fata, respectiv patru perne de aer si patru amortizoare pe spate, facand ca denivelarile de pe drum sa nu fie resimtite violent la interior. In plus, suspensia independenta pe axa fata imbunatateste manevrabilitatea si creste confortul la rulare.
Volvo 9500 are o garantie de doi ani sau 300.000 km. Cei mai grijulii pot opta si pentru garantie extinsa, desi masina este fiabila si piesele de schimb se inlocuiesc rar.
Pretul autocarului este de 200.000 de euro, fara TVA, dar exista posibilitatea emiterii unei facturi externe, atunci cand se achita cash sau cu credit bancar, astfel ca nu se mai factureaza si TVA. Contractarea unui credit bancar, cu avans de 25%, este practica in randul carausilor.
Pe parte de service, Volvo propune in tara noastra contractul Blue (oferit si la camioane; versiunile Silver si Gold sunt in curs de implementare). Costul intretinerii anuale se estimeaza in functie de tipul de transport oferit de client si de rulajul acestuia, se imparte la 12 luni si se aplica un discount. Se prezinta apoi un plan de service, cu operatiunile incluse la fiecare revizie, iar clientul plateste o taxa lunara, dar beneficiaza de intretinere completa a vehiculului.

Articole similare