Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mai multa performanta pentru CFR Calatori prin reorganizarea retelei feroviare

In contextul in care guvernul a anuntat ca vrea sa diminueze cu 40% reteaua feroviara din Romania, Catalin Costache, directorul Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial de Transport, a aratat in cadrul conferintei Mediafax talks about Transport&Logistics ca aceasta initiativa nu trebuie sa starneasca ingrijorare, deoarece liniile propuse pentru a fi reduse au mai putin de 10% raport de recuperare a costurilor si, in plus, cele 60% care raman acopera 90% din necesarul de transport feroviar, deci reducerea este aproape insesizabila.
 

In plus, impreuna cu aceasta diminuare se propune si cresterea nivelului de intretinere a caii ferate – acum ritmul de reparatii este de 10-20 km/an – prin sporirea bugetului de la circa 300 de milioane la 1,3 miliarde de euro pe an.
Situatia transportului de pasageri din Romania e foarte grava, cota de piata a transportului feroviar de calatori este de 13%, fata de 90% in 1990, iar tendintele nu sunt incurajatoare: estimarile arata ca numarul celor care folosesc transportul pe calea ferata va scadea cu peste 20%, iar al celor care achizitioneaza autoturisme va fi cu 29% mai mare decat acum. „De aceea a trebuie sa se intervina imperativ.“
In acest context insa, Ion Soare, directorul comercial CFR Marfa, a aratat ca studiat, pentru mai multe tari din Europa, raportul dintre investitiile in infrastructura rutiera si investitiile in infrastructura feroviara din 2000 incoace si a vazut ca, de exemplu, in Germania feroviarul a reprezentat intre 28 si 67% din rutier, in Bulgaria, intre 16 si 48,9%, iar in Romania, intre 5 si 16,7%, in functie de an. „In aceste conditii, e clar ca scad calitatea si performanta.“
Catalin Costache pare insa mai optimist in ceea ce priveste viitorul transportului feroviar de calatori in urma masurilor de reorganizare si arata ca Masterplanul a identificat patru directii de actiune in ceea domeniu, una dintre ele vizand reducerea retelei de cale ferata. „Sigur ca asta va da nastere la discutii“, anticipeaza Catalin Costache, „dar protestatarii au reactionat fara sa inteleaga cum compensam numarul de kilometri de cale ferata din administrarea statului – caci numai acesta va fi redus. Daca unele autoritati sau firme private vor vrea sa administreze ele portiunile propuse pentru excluderea din retea, cu atat mai bine: interesul nu este ca ele sa dispara, ci ca statul sa nu mai aiba grija lor si sa nu mai inregistreze pierderi pe acele segmente.“
A doua directie de actiune o reprezinta asigurarea de servicii competitive pentru pasageri prin modificarea mersului trenurilor si asigurarea unui interval decent intre acestea, dar si prin modernizarea materialului rulant si asigurarea conditiilor de confort si siguranta dorite de calatori.
A treia este un sistem de responsabilizare a performantelor in cadrul transportului feroviar de pasageri prin miscarea competitiva a serviciilor de transport public si asigurarea unui flux de plati in functie de performana, inclusiv intarzieri, astfel incat cine greseste sa raspunda in acest circuit al fondurilor, nu ca acum, cand statul plateste pentru greselile tuturor. Si, in final, se mai urmareste cresterea eficientei cheltuielilor, prin comunicarea tuturor activelor si reducerea costurilor CFR Calatori acolo unde se poate.
Desigur, toate acestea sunt directii generale, nu se vor pune in practica imediat.

Articole similare

Ad