Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mai puternic, mai economic, mai sigur ca niciodata!

Fiat Professional reinventeaza iconicul sau Ducato, un model care a facut istorie pe parcursul celor 38 de ani de existenta, cel mai bine vandut in categoria vehiculelor recreationale de tip „camper“, si il propune ca o solutie consolidata pe segmentul de distributie urbana prin cateva modificari esentiale: un nou motor Euro 6D si o transmisie automata cu noua rapoarte, de care beneficiaza in premiera, alaturi de o serie de sisteme de siguranta. In anul in care producatorul italian celebreaza 120 de ani, noul Ducato My2020 si-a facut debutul in fata membrilor juriului IVOTY (International Van of the Year) alaturi de o versiune 100% electrica, prezentata in premiera mondiala in locatia celui mai mare dealer al FCA Group, Mirafiori Motor Village din Torino.


Apreciat in mod special pentru accesibilitatea si versatilitatea de care da dovada, Fiat Ducato a fost si este folosit cu succes de catre clienti intr-o varietate de aplicatii, de la transport de persoane la livrari urbane, transport cu temperatura controlata si pana la sectorul autorulotelor, unde, de altfel, si exceleaza. Pentru al cincilea an consecutiv, Ducato este lider european, in 12 tari ocupand primul loc in privinta vanzarilor, aproximativ trei din patru autorulote vandute purtand insemnele Fiat. Prin noul MY2020, inginerii si designerii Fiat Professional vor sa faca fata cu succes unei noi provocari, aceea de a scoate pe piata „cel mai bun Ducato din istorie!“ In prezentarea facuta de managementul Fiat Professional am aflat ca avem de-a face cu un model care s-a innoit prea putin in ceea ce priveste aspectul, atat pe afara, cat si la interior. Adevarata schimbare vine din abordarea orientata catre client, ghidata de experienta concreta a partenerilor Fiat. Mai precis, un nou propulsor pentru toata gama – 2,3 l MultiJet Euro 6D – despre care producatorul italian spune ca este mai eficient in termeni de TCO si CO2, in timp ce ofera performante imbunatatite. Dar aceasta nu e singura noutate: pentru prima data in istoria sa Fiat Ducato beneficiaza de o cutie automata cu noua rapoarte 9Speed, ultima generatie in materie, despre care constructorul italian sustine ca „este cea mai buna transmisie in categoria sa in termeni de greutate si garanteaza fiabilitate si durabilitate“, atribute care fac condusul mai placut.
In cadrul unui test drive organizat in dimineata zilei urmatoare lansarii am reusit sa conducem si noi o versiune echipata cu aceasta cutie automata, despre care putem spune ca ne-a facut viata mai usoara la volan. Nu in ultimul rand, odata cu MY2020, Fiat Professional si-a transformat bestsellerul comercial in cel mai sigur Ducato din cate au fost fabricate, echipandu-l cu cele mai avansate sisteme de asistenta, alaturi de un performant sistem de infotainment.

Acelasi interior, cu un aer de prospetime
Designul noului Ducato nu se remarca prin modificari deosebite, farurile avand o usoara tenta de negru (Piano Black), in timp ce grila frontala este vopsita intr-un gri deschis (Titanium). O schimbare esentiala a avut loc in privinta designului intregii structuri frontale, la nivelul barei si aripilor, care sunt legate intre ele ca un tot unitar, insa sunt de fapt trei parti distincte, reducand astfel costurile de reparatii in caz de incident. La interior exista destul de multe spatii de depozitare, caracteristica principala a unui vehicul utilitar, insa aspectul nu este schimbat aproape deloc. Am regasit aceeasi plansa de bord dintr-un plastic negru, in timp ce gurile de ventilatie vopsite intr-o nuanta de gri deschis sunt si ele aceleasi de pe modelul din 2016. Imediat sub consola centrala se afla trei suporturi de pahare, iar priza USB si cea de 12 V se afla in partea dreapta a sistemului climatronic. In ambele versiuni testate, de 160 CP, cu cutie automata, si de 140 CP, cu cutie manuala, am avut parte de comenzi dispuse pe volan, acesta din urma, alaturi de schimbatorul de viteze, fiind imbracate in piele. Sistemul de infotainment este format dintr-un ecran tactil de 7”, marca Mopar, destul de mic fata de ce exista pe piata la ora actuala, insa Fiat promite mai multe versiuni in curand. Sistemul permite posibilitatea de a introduce dimensiunile vehiculului si astfel navigatia sa evite strazile care nu sunt suficient de late. In termeni de conectivitate, Fiat o ofera cu ambele sisteme mari de pe piata, Apple CarPlay si Android Auto. Prima varianta propune indicatii de mers in functiile de conditiile de trafic si poate fi folosita la telefonie si pentru a asculta muzica prin aplicatia Apple Music. CarPlay poate fi comandat si vocal, prin intermediul asistentului Siri. Mopar este compatibil si cu popularul Android Auto, care proiecteaza pe ecranul tactil toate aplicatiile pe care le ai in telefon, astfel ca te poti bucura, spre exemplu, de propriul sistem de navigatie, cum ar fi Waze.

Un singur propulsor, performanta ridicata
Sub capota, Fiat Ducato MY2020 vine cu o varianta upgradata a propulsorului 2,3 l MultiJet. Cei 120 CP ai variantei de baza sunt disponibili la 2.750 rpm, in timp ce cuplul de 320 Nm se simte de la 1.400 rpm. Cea de-a doua versiune, care este si cea mai cautata in termeni de vanzari si pe care am testat-o si noi, ofera 140 CP la 3.500 rpm si 350 Nm incepand tot cu 1.400 rpm. De altfel, cam pe acolo a fost plaja de la care simteam „puterea“ noului Ducato. Modelul a fost echipat cu o cutie manuala in sase trepte, care si-a facut treaba foarte bine pe parcursul celor 47 km din apropierea orasului Torino, pe drumuri serpuite si portiuni de autostrada, si care a facut ca miscarea acului sa fie lina, fara smucituri. Nu putem spune ca am schimbat numai la turatii mici, insa in zonele unde am putut am folosit la maximum sistemul de cruise control pe care l-am setat putin peste limita de jos a turatiei permise de motor in treapta a sasea, undeva la peste 1.100-1.200 rpm, astfel incat la intoarcere calculatorul de bord a aratat un consum de 9,6 l/100 km. Trebuie mentionat ca in vehicul ne-am aflat doi jurnalisti, cu o greutate totala estimata la 160 kg, iar in spate aveam o sarcina de jumatate de tona. In ciclul NEDC (n.r.: noul ciclu de conducere european), producatorul ofera un consum mixt de 7,4-7,6 l/100 km si, cum motorul abia a fost scos pe poarta fabricii, cel mai probabil valoarea obtinuta de noi la test va mai cobori. Propulsorul de 2,3 l MultiJet poate fi cuplat si cu noua transmisie automata cu noua rapoarte 9Speed. Am condus si o versiune de 160 CP echipata cu aceasta cutie automata. Spunem „condus“, pentru ca „testat“ este prea mult, deoarece riscam sa pierdem avionul, asa ca ne-am multumit sa ne plimbam in centrul orasului timp de 15 minute. Echipat pentru prima data cu o transmisie automata, am remarcat faptul ca schimbarile treptelor erau foarte rapide, dar mai ales line, fara smucituri, la turatii de pana in 2.000 rpm, ceea ce influenteaza pozitiv si consumul, care, in varianta de 160 CP, era oferit la 7,2 l/100 km in ciclul NEDC. Cuplul maxim de 380 Nm era disponibil la 1.500 rpm, iar puterea, cei 160 CP, la 3.500 rpm. Prin prisma soferului, scaunele Ducato sunt confortabile, realizate dintr-un material textil, cu un sezut moale, iar pozitia la volan este una foarte buna. Totusi, in cazul persoanelor mai inalte, asa cum a fost colegul nostru din Grecia, vizibilitatea in oglinda retrovizoare poate fi partial obturata de stalpul aflat pe geamul lateral, intre pilonii A si B. Cu alte cuvinte, ar fi fost mai util un geam dintr-o singura bucata decat unul din doua parti. Revenind la motorizari, varful de gama a lui Ducato MY2020 livreaza 180 CP, cu valori de 400 Nm in cazul transmisiei manuale si 450 Nm in cazul cutiei 9Speed.

Cutie automata noua cu noua rapoarte
Despre noua cutie automata cu noua rapoarte, o premiera pentru Ducato, oficialii Fiat prezenti la lansarea de la Mirafiori Village spun ca au dezvoltat-o pentru oferi clientilor sansa de „a-si optimiza performanta si nivelurile de consum“ in functie de sarcina si ruta pe care o au de parcurs. Vorbim aici in special de piata de expeditii, care se dezvolta tot mai mult propulsata de comertul electronic, peste 20% din vanzarile de LCV fiind pentru acest sector, unde Ducato detine o cota de 30%, pe care doreste sa o creasca datorita acestei noi transmisii automate.
Soferii au la dispozitie trei variante de condus: Normal, Eco (ofera o acceleratie lina si o schimbare la turatii mai joase pentru a permite un consum cat mai scazut) si Power (pentru un raspuns instant si schimbari pentru obtinerea unor performante optime atunci cand drumul este mai greu). De asemenea, cutia poate fi setata in doua moduri: in pozitia D, Drive, automatizata total, cele noua rapoarte se schimba in functie de conditiile in care se sofeaza, cum ar fi in viteza, cu incarcatura sau in panta. Modul semi-automat, Autostick, recomandat in cazul unor conditii mai grele, de exemplu, pe drumuri de deal sau munte, permite soferului sa mentina turatiile mai ridicate intr-o treapta inferioara fara ca performantele vehiculului sa fie afectate. Modul Autostick este activat prin deplasarea schimbatorului in partea stanga, iar de acolo inainte si inapoi in functie de treapta de viteza dorita.
Fiat mai spune despre noua sa transmisie ca are cea mai mica greutate din clasa LCV-urilor mari si ca permite o utilizare optima a cuplului, cu o varianta record de 450 Nm pe versiunea de 180 CP. Nu in ultimul rand, datorita convertorului de cuplu care tine loc ambreiajului traditional, 9Speed garanteaza fiabilitate si durabilitate. Tot in termeni de costuri de operare, Ducato MY2020 vine in standard cu pachetul „ECO“, ce include un sistem Start-Stop, un alternator inteligent si o pompa de combustibil controlata electronic, care permite economisirea de carburant.

Siguranta si versatilitatea, pe primele locuri
Producatorul italian a adus imbunatatiri la toate capitolele legate de siguranta si asistenta la rulare, ce permit soferului sa aiba un control total: Blind spot assist (sistemul de avertizare asupra unghiului mort), Rear Cross Path detection (senzori care avertizeaza atunci cand un alt vehicul se apropie din lateralul masinii cand soferul se afla in marsarier), Full brake control (frana automata in caz coliziune iminenta), Lane departure warning system (asistenta pentru mentinerea benzii de rulare), Traffic sign recognition (recunoastere a marcajelor rutiere), High beam recognition (pornirea/oprirea automata a farurilor pe faza lunga), Rain and dusk sensor (pornirea stergatoarelor la viteza selectata in functie de intensitatea ploii si activarea automata a farurilor atunci cand lumina naturala nu este suficienta) si senzorul pentru masurarea presiunii din pneuri.
Nu in ultimul rand, Ducato MY2020 are o capacitate de incarcare cu volume ce variaza intre 9 si 17 m3, alaturi de o sarcina utila de pana la 2,1 t, cea mai mare din clasa sa. Versatilitatea noului model este data si de cele 10.000 de versiuni de caroserie disponibile. Ducato are cel mai mic coeficient aerodinamic 0,31 Cx din segmentul vanurilor si ca osia rezista la valori maxime de pana la 2.500 kg. Ducato este produs la fabrica Sevel din Atessa, Val di Sangro, Italia, cea mai mare unitate de productie LCV din Europa, acolo unde se fabrica circa 300.000 de unitati anual (297.000 in 2018), inclusiv modelele Peugeot Boxer si Citroën Jumper, parte a acordului de colaborare dintre grupurile FCA si PSA.

Articole similare