Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement

MLPDA nu lămurește transportul elevilor

Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA) evită să lămurească problemele concrete ridicate de operatori în legătură cu transportul gratuit al elevilor. Astfel, și la adresa oficială trimisă de revista Tranzit, în care am solicitat câteva informații practice, ni s-au răspuns aceleași „generalități” deja cunoscute, din actul normativ.

Potrivit OUG 70/2020, prin care se modifică Legea educației naționale nr. 1/2011, elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, la cererea acestora, beneficiază gratuit de transport. Nu este foarte clar însă ce se înțelege prin „nu pot fi școlarizați“, iar MLPDA a explicat că pe acest subiect punctul de vedere relevant aparține Ministerului Educației.

Am mai întrebat MLPDA ce este de făcut în cazul în care numărul de călătorii efectuate gratuit de un elev într-o lună nu corespunde cu prezența sa la școală. Cu alte cuvinte, cine suportă costurile pentru serviciul de transport efectuat în plus de către operatori? De asemenea, în ce termen trebuie făcută plata, ce se întâmplă dacă operatorul nu este remunerat pentru costurile suplimentare care nu țin de deplasarea la școală a elevului respectiv, dar și care este termenul legal în care transportatorul ar trebui să încaseze banii aferenți călătoriilor elevilor care beneficiază de gratuitate, atât de la consiliul județean, cât și de la unitatea de învățământ, și dacă se pot aplica penalități pentru întârzieri. La toate aceste întrebări, MLPDA a precizat că aspectele referitoare la plata operatorului se regăsesc în contractul de delegare a gestiunii. Problema este că în multe județe din țară contractele nu au fost încheiate încă și, chiar și acolo unde ele există, se impune comunicarea unor linii directoare care să reglementeze toate aceste proceduri noi.

Despre eventuale suprapuneri de trasee nici nu poate fi vorba în accepțiunea MLPDA, astfel încât să existe riscul ca elevii să meargă cu mai mulți operatori în paralel, iar apoi aceștia din urmă să își dispute plata serviciului prestat. De asemenea, nu este problema Ministerului dacă întârzierile la plată ar putea băga transportatorii în faliment, acolo unde ponderea elevilor reprezintă până la 40% din volumul de călători transportați. Așadar, nu există un plan B, care să îi ajute pe cărăuși, aceștia din urmă având doar obligații: dacă refuză să îi transporte pe beneficiarii de gratuități riscă încetarea contractelor de gestiune sau retragerea licenței de traseu, în cazul transportului interjudețean. Autoritățile refuză să înțeleagă însă un lucru – asupra căruia am mai atras atenția – dacă operatorii intră în faliment și se retrag de pe trasee, nu vom mai vorbi de transport nici gratuit, nici cu bani. Iar acum, în contextul pandemiei, acest scenariu este mai aproape ca niciodată.

Articole similare