Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement

Noua criza din automotive ne gaseste nepregatiti!

Masurile luate la nivelul UE de a reduce poluarea ii vor influenta puternic pe cei care activeaza in domeniul automotive. Se preconizeaza ca pana in 2040, sau poate chiar mai devreme, peste jumatate din totalul masinilor noi din intreaga lume vor fi alimentate numai pe baterii.
Din acest motiv, industria auto se confrunta cu cea mai importanta schimbare, trecerea la motoarele electrice in care se investesc in prezent miliarde de euro.

In primele sapte luni ale acestui an, pe plan mondial piata automobilelor electrice a inregistrat o crestere de 35%, iar cresterea estimata pe tot anul este de 23-48% pana la 2,9 milioane de unitati.
Honda a fost ultimul producator care a decis sa reduca productia de masini diesel pentru a respecta reglementarile privind emisiile poluante. Compania a anuntat ca va elimina treptat toate automobilele cu motoare diesel din oferta sa pana in 2021, in favoarea modelelor cu propulsie electrica, si va electrifica toate automobilele sale europene pana in 2025.
Deja marii producatori de vehicule formeaza aliante pentru a reduce costurile. Astfel, Ford ar putea construi mai mult de un singur model de vehicul electric bazat pe platforma pentru masini electrice a grupului Volkswagen AG, deoarece fabricarea unui singur model nu este justificata din punct de vedere financiar. In vara cele doua companii au anuntat ca vor colabora pentru dezvoltarea de automobile electrice si autonome.
Iar Renault a lansat primul sau vehicul electric construit in China.
Tendintele sunt deja urmate si de furnizorii de piese si componente din tara noastra, care au inceput sa investeasca puternic in noua tehnologie, iar conditiile de lucru sunt mult mai pretentioase decat in cazul vehiculelor pe benzina: chiar si un fir de praf poate provoca un accident grav si producatorii de vehicule vor fi mult mai pretentiosi de acum inainte in a-si alege partenerii.
Piata auto a inceput deja sa cunoasca un declin, astfel ca pe plan european volumele vanzarilor de autoturisme noi au scazut cu 3,7% in primele patru luni ale acestui an comparativ cu perioada similara din 2018. Iar producatorii isi fac cu grija calculele pentru a nu ajunge ca banii de investitii sa ii blocheze in stocuri de materii prime de care ulterior sa nu aiba nevoie. Alesi de marii constructori de vehicule vor fi aceia care vor reusi sa se plieze pe noile conditii de piata, adica pe partile electrice ale vehiculelor, ceea ce presupune o intreaga schimbare de strategie.
Tara noastra ar fi avut mult mai mult de castigat daca ar fi putut atrage macar o parte din investitiile marilor producatori din automotive care au dorit sa se extinda in estul Europei. Acum cativa ani, Mercedes-Benz a luat in calcul pentru fabrica sa localitatea Sanandrei din Timis, dar pana la urma a ales sa investeasca un miliard de euro intr-o fabrica la Kecskemet (Ungaria). Jaguar Land Rover a vrut sa construiasca o fabrica la Brasov, de 1,4 miliarde de euro, unde ar fi creat 8.000 de locuri de munca, insa in final a ales Slovacia, unde sunt mai multe fabrici ale Volkswagen, Kia Motors sau Peugeot-Citroën. Daimler a ales Ungaria pentru o noua investitie de un miliard de euro si Polonia pentru o fabrica de 600 de milioane de euro. Tara noastra, alaturi de Bulgaria, Turcia si Macedonia de nord, a fost luata in calcul si de Volkswagen pentru cea mai recenta investitie intr-o fabrica pe care a ales sa o faca in Serbia, iar primele automobile urmeaza sa apara in 2023. Serbia a fost preferata datorita performantelor economice dar si pentru ca are 10% din stocul mondial de litiu, element esential pentru bateriile masinilor electrice.
Romania a ramas astfel cu Ford si Dacia. Ford a anuntat ca are in plan sa creasca productia de la Craiova de la circa 150.000 de vehicule anul trecut la 250.000, dar abia din 2021, cand vor fi gata primele doua loturi din drumul expres Pitesti-Craiova. In primavara, presedintele Ford Romania, Ian Pearson, a spus ca autoritatile de la noi nu si-au respectat angajamentele legate de autostrada Craiova-Pitesti. Iar francezii de la Dacia sunt afectati deoarece nu se demareaza lucrarile la autostrada Sibiu-Pitesti.
Doi producatori de vehicule, mai multi furnizori de piese si componente, infrastructuri rutiera si feroviara inca precare si un port unde predomina birocratia! Acesta este contextul in care se afla piata din Romania la inceputul crizei ce se anunta in acest sector si care pare a fi mult mai dura decat cea din 2008, deoarece acum schimbarile vor fi definitive!

Articole similare

Ad
Ad