Chiar si in contextul masurilor protectioniste luate de autoritatile din unele state vestice, pentru numerosi transportatori romani cea mai mare problema de la inceputul lui 2016 a fost de departe evolutia pretului RCA, polita devenind mult mai scumpa la noi decat in oricare alt stat membru UE si scazandu-le sansele de a fi competitivi. Si iata ca al doilea semestru al anului debuteaza cu o noua majorare importanta a RCA, de circa 1.000 de euro, care i-a adus la disperare si chiar i-a scos in strada pe unii operatori si a determinat cinci asociatii patronale sa se intalneasca pentru a gasi o strategie comuna de salvare a acestui sector de activitate.
Dupa esecul inregistrat in discutiile cu autoritatile la sfarsitul lui 2015 si in conditiile in care ASF nu este interesat de un dialog cu reprezentantii transportatorilor, ci doar emite comunicate in care vorbeste despre o crestere „moderata si in parametrii negociati“ a RCA, sperantele, cate mai sunt, se indreapta acum spre primul ministru, de la care la inchiderea editiei se astepta stabilirea unei intrevederi pentru a se discuta despre posibilitatea blocarii preturilor prin Hotarare de Guvern, asa cum permite Legea Concurentei in situatii de criza.
Noua scumpire a RCA a scos in strada transportatori din Mures si Brasov, iar Dumitru Blaga, presedintele Asociatiei Operatorilor de Transport Rutier (AOTR) Apulum, a declarat ca „am fost luat cu asalt de membrii nostri care ma sunau incontinuu sa ma intrebe ce sa mai faca si sa-mi ceara sa ne mobilizam sa iesim in strada, sa dam un semnal care sa fie perceput la nivel national si sa se trezeasca toata tara. Unul dintre ei a tras un camion pe dreapta si intentioneaza sa-l dea la dezmembrari pentru ca, avand Malus 6, ar trebui sa plateasca 33.089 de lei pentru RCA – dar si pentru un camion cu Malus 0 tot trebuie platiti 5.000 de euro. Deci nu mai rezistam pe piata, chiar si cursele in Romania sau cu plecare din Romania ni le iau strainii, pentru ca noi avem costuri foarte mari cu acciza, RCA, impozite, taxe, amenzi, si nu mai facem fata nici acasa, cu atat mai putin in Comunitate. Camioanele au rezervoare de carburant de 1.200 l, deci autonomie de 4.000 km, nici nu alimenteaza pana cand se intorc la ei in tara, platesc RCA de 1.000 de euro si primesc si sprijin de la stat. Pe cand pe noi autoritatile nu ne ajuta cu nimic, ba ne si trateaza ca pe niste infractori, ne controleaza des si ne amendeaza de cate ori au ocazia. Macar daca ne lasau in pace, ca pana acum, sa ne dezvoltam cu banii fiecarui patron – pentru ca in acest domeniu 90% din investitii sunt romanesti. Dar nu, s-au trezit in ultimul timp ca in transporturi e o mina de aur si au inceput sa ne jecmaneasca.“
In aceste conditii, la jumatatea lui iulie, Apulum a organizat din scurt, in doua zile, un mars de protest pentru care a mobilizat 40-50 de firme din vestul tarii, cu peste 100 de camioane, din care 50-60 din Sebes si tot atatea din Alba Iulia, care au pornit concomitent unele spre altele si au blocat soseaua dintre cele doua orase.
CSAT, ultima speranta?
Asiguratorii nu au explicat nici acum motivele acestei noi scumpiri, iar ASF spune ca nu are ce face. „Dar, daca nu are ce face, daca nu stie sa reglementeze sau nu este pregatita, conducerea ei ar trebui sa demisioneze, pentru ca trebuie sa existe niste parghii sa poti controla o piata reglementata“, era de parere la acel moment Dumitru Blaga, care mai considera ca, atata vreme cat nici ASF, nici Parlamentul si nici Guvernul nu au facut pana acum nimic pentru rezolvarea situatiei, singura speranta ramane Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT). „Nu stim daca problema noastra este de competenta acestei institutii, dar sper ca acolo se pot discuta probleme de interes strategic, cum este si problema noastra, dat fiind faptul ca transportul este unul dintre fanioanele economiei romanesti, care aduce in tara sume importante in euro, creeaza locuri de munca si achizitioneaza produse si servicii de pe plan local, iar acum se incearca scoaterea de pe piata a firmelor din domeniu. Deci putem vorbi de subminarea economiei nationale.“
Numeroase nereguli pe piata de asigurari – si nu numai – din Romania
In prezent avem cel mai scump RCA pentru transportatori din Europa, la distanta mare de urmatoarele state, iar Dumitru Blaga ne-a pus la dispozitie o polita incheiata in Spania pentru Malus 2, care costa 785 de euro/an/camion, dar include tractare pana la o anumita suma, plata salariului soferului pana la recuperarea permisului auto, in cazul in care ii este retinut s.a. Iar pentru un camion care nu a avut evenimente RCA costa 470 de euro/an.
Dumitru Blaga este de parere ca aceste scumpiri ale RCA, care lasa valorile din alte tari mult in urma celor din Romania, reprezinta un atac concertat asupra transportului romanesc, cu directie clara si sustinut inclusiv de unele institutii ale statului de la noi, atac care se da prin intermediul firmelor multinationale de asigurari. Presedintele Apulum pune succesul mai mare decat in alte tari pe care aceste strategii il au in Romania pe seama autoritatilor de la noi care „au tradat interesul national si acum par ca nu fac nimic pentru a se opune distrugerii unuia dintre putinele domenii de activitate care mai mergeau“.
La randul sau, Radu Dinescu, secretarul general UNTRR, acuza si de aceasta data firmele de asigurari ca nu sunt interesate de cresterea numarului de polite incheiate sau de reducerea riscului, a cheltuielilor proprii si a fraudelor din sistem – cand, de exemplu, prin schimbarea seriei de sasiu, unii asiguratori ii vand clientului malus la pret de bonus – si reaminteste ca Romania este oricum in procedura de infringement din cauza ca mai putin de 75% dintre autovehiculele inmatriculate la noi au RCA, in conditiile in care limita minima in UE este de 85%. In ceea ce priveste ASF, Radu Dinescu se intreaba de ce nu poate interveni decat atunci cand preturile sunt mici, iar cand sunt mari, isi declina responsabilitatea. „Ce reglementare este asta? Asiguratorii stiau inca de la finalul lui 2015 ca prima medie in 2016 trebuia sa fie de cel putin 16.000 de lei si de cel putin 18.000 de lei din a doua jumatate a anului, deci au un calendar foarte bine stabilit. Asta in conditiile in care noi nu avem voie sa incheiem RCA decat in Romania.“
Asociatiile profesionale sunt acum mai unite si cer interventia primului ministru
Pentru a deschide din nou dialogul cu autoritatile pe aceasta tema si a incerca sa gaseasca o solutie favorabila membrilor lor, cinci asociatii patronale – UNTRR, ARTRI, APTE 2002, COTAR si APULUM – s-au intalnit pe 19 iulie si au transmis doua solicitari, una catre ASF, prin care au cerut raportul integral realizat de compania de consultanta Milliman, si una catre primul ministru Dacian Ciolos, pentru stabilirea unei intalniri urgente, pentru a discuta reducerea imediata a tarifelor RCA, „in caz contrar fiind necesara coordonarea unor actiuni de protest la nivel national“.
Tot cu aceasta ocazie, reprezentantii UNTRR au aratat ca in Legea Concurentei 21/1996, modificata si completata in 2016, la art. 4, alin 2 si 3 se spune ca „in sectoarele economice sau pe pietele unde concurenta este exclusa sau substantial restransa prin efectul unei legi sau datorita existentei unei pozitii de monopol, Guvernul poate, prin hotarare, sa instituie forme corespunzatoare de control al preturilor pentru o perioada de cel mult trei ani, care poate fi prelungita succesiv pe durate de cate cel mult un an, daca imprejurarile care au justificat adoptarea respectivei hotarari continua sa existe. Pentru sectoare economice determinate si in imprejurari exceptionale, precum situatii de criza, dezechilibru major intre cerere si oferta si disfunctionalitate evidenta a pietei, Guvernul poate dispune masuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a preturilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea masuri pot fi adoptate prin hotarare pentru o perioada de sase luni, care poate fi prelungita succesiv pentru durate de cate cel mult trei luni, cat timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei hotarari.“
Astfel ca UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2020 si APULUM au solicitat Guvernului emiterea de urgenta a unei Hotarari prin care sa se inghete preturile la RCA la valori fixe, conform tarifelor medii calculate de ASF in iunie 2016, tarife care, potrivit conducerii acestei institutii, ofera stabilitate financiara pe piata RCA.
Conform solicitarii asociatiilor patronale, pentru autoutilitare/autocamioane, indiferent de clasa de bonus-malus, ar trebui sa se plateasca o prima de 1.117 lei/12 luni pentru vehiculele cu masa total maxima autorizata de pana la 3,5 t, de 1.966 de lei pentru cele de 3,5-7,5 t, de 2.207 lei pentru cele de 7,5-16 si de 8.489 de lei pentru cele de peste 16 t.
Cu alte cuvinte, legea este clara, Guvernul are toate parghiile sa intervina, si daca nici asa nu se rezolva lucrurile se pregatesc noi miscari de protest. Iar Dumitru Blaga, care declara ca presiunile asupra sa sunt si mai mari decat inainte de organizarea protestelor, si ca membrii Apulum vor sa iasa in strada, este de parere ca blocarea transportului de marfa ar fi o varianta mai buna decat protestul in fata Guvernului, „dar, deocamdata, cata vreme noi solicitam o intalnire cu premierul, ii indrum sa nu iasa in strada. Insa daca se va ajunge la asta cred ca trebuie sa fie miscari in toata tara.“
FORT nu a participat la aceasta intalnire, dar a aratat inca de la jumatatea lui iulie ca este „somata“ atat de membrii afiliati, cat si de transportatori neafiliati, sa organizeze inca o data un protest de amploare in fata Guvernului. Federatia a depus o cerere de autorizare si a promis ca imediat ce o va obtine il va organiza, dar pana la inchiderea editiei nu avea noutati in acest sens.
ASF vede lucrurile diferit…
In contextul acestor tulburari de pe piata, ASF nu a discutat deschis cu transportatorii, dar a emis doua comunicate de presa din care reiese ca piata asigurarilor din Romania a avut in 2015 o pierdere neta de 267,6 milioane de lei (de 7,5 ori mai mare decat in 2014) si ca prima medie RCA pentru transportatori a crescut cu 52,7% in ultimele 12 luni, in marja plafonului de 50% convenit prin Protocolul din decembrie 2015. Conform ASF, jumatate din cele 10 societati de asigurare autorizate sa subscrie polite RCA in cursul anului 2015 – Asirom, Astra, Carpatica Asig, City Inssurance si Euroins, care au concentrat peste 70% din piata asigurarilor obligatorii auto – au inregistrat pierderi totale de 586,5 milioane de lei, reprezentand aproape 80% din pierderile de pe piata. Iar societatile de asigurare cele mai profitabile fie nu subscriu asigurari generale si in special polite RCA (Metropolitan Life si NN Asigurari de Viata), fie inregistreaza o pondere scazuta a RCA in structura portofoliilor, de sub 20% (cum este cazul Allianz Tiriac sau al Generali).
Pierderile au avut loc, se mai arata in comunicatul ASF, in conditiile in care in 2015 s-a inregistrat o majorare de 8,2% a volumului primelor brute subscrise, si sunt cauzate mai ales de rata mare a daunei, de peste 90% pe segmentul RCA.
Din informatiile primite de la ASF mai reiese ca prima medie aferenta politelor de asigurare auto obligatorii RCA, incheiate pentru vehicule din categoria mijloacelor de transport de persoane, pe toate clasele bonus-malus, pe 12 luni, a scazut in iunie cu 26% fata de nivelul inregistrat in luna precedenta, dupa ce in mai consemnase o scadere de 10,8% comparativ cu aprilie.
„Cu toate acestea, piata RCA a ramas mai incordata la categoria autoutilitare/autocamioane, unde prima medie aferenta politelor pe 12 luni a scazut in iunie cu 2,4% fata de mai, dupa ce in mai urcase cu 8% fata de aprilie. Comparativ cu iunie 2015, prima medie pentru aceasta categorie de vehicule a inregistrat o crestere de 61,55%, situandu-se la 3.016 lei. Pentru segmentul cuprins intre 7,5 si 16 t, prima medie RCA a fost in iunie de 2.207 lei, cu 11,85% mai mare decat in iunie 2015, in timp ce in cazul autoutilitarelor cu masa de pana la 3,5 t cresterea anuala a primei medii a fost de 15,4%.“
In plus, analizand numai evolutia tarifelor RCA pentru vehiculele incadrate in clasa de bonus B0, raportarile asiguratorilor arata pentru iunie 2016 o crestere de 49,74% fata de iunie 2015 pentru autoutilitare/autocamioane, respectiv de 46,9% pentru categoria mijloacelor de transport de persoane. La nivelul ambelor categorii, rezulta o crestere medie anuala de 46%.
Mai multe informatii din comunicatele ASF puteti citi pe www.traficmedia.ro.
… dar cinci asociatii patronale o acuza de dezinformare
In urma aparitiei comunicatului de presa al ASF din care rezulta ca majorarea primei medii RCA pentru transportatori se afla in marja plafonului de 50% convenit prin Protocolul din decembrie 2015, UNTRR, ARTRI, APTE 2002, COTAR si APULUM atrag atentia asupra ipocriziei Autoritatii de Supraveghere Financiara si a dezinformarii grosolane a opiniei publice.
„Inca de anul trecut, cand asociatiile transportatorilor rutieri au prezentat ASF exemple clare in care se arata ca tarifele RCA au crescut cu 150-300%, ASF le-a ignorat cu buna stiinta, gasind intotdeauna motive sa nu fie de acord cu acestea. Acum, ASF publica «o ciorba» de date, in care ia in calcul toate tipurile de vehicule, de la autoutilitare de pana la 3,5 t la autocamioane de peste 16 t si la vehicule de transport persoane cu pana la 18 locuri sau autocare cu peste 40 de locuri, oferind opiniei publice o medie aritmetica ce nu are nimic de a face cu realitatea. Datele ASF arata ca prima medie RCA pentru transportatori a crescut cu 52,7%, pana la 3.000 de lei, dar companiile de transport rutier platesc pe un RCA 20.000 de lei, aproape triplu fata de anul trecut. Totodata, ASF spune ca frecventa daunei este de 15% in cazul autotractoarelor si ca dauna medie este de 18.560 de lei. Astfel, la fiecare 6,3 prime de 20.000 de lei, asiguratorii incaseaza 126.000 de lei si platesc 18.560 de lei, restul de peste 107.000 de lei ramanand in buzunarul ASF si al asiguratorilor“, se arata in comunicatul asociatiilor patronale.
ASF reglementeaza trei piete financiare importante – asigurari, pensii private si de capital – toate trei totalizand peste 11 miliarde de euro (mai mult de 7% din PIB-ul Romaniei), iar reprezentantii UNTRR, ARTRI, APTE 2002, COTAR si APULUM sunt de parere ca aceasta institutie este incapabila sa faca o analiza clara si complexa a datelor de pe piata RCA si sa vina cu solutii pentru rezolvarea crizei actuale, dar „foloseste artificii de comunicare pentru a dezinforma grosolan opinia publica“.
„Nu putem fugi la nesfarsit din Romania!“
Ca de fiecare data cand pe plan local se pregateste ceva – o taxa de prima inmatriculare, scumpirea RCA sau cresterea accizei la carburant, impozitarea diurnei s.a. – transportatorii romani se gandesc sa-si mute firmele in alte tari, intr-un efort disperat de a ramane pe piata, sau macar sa renunte la a mai achizitiona produse si servicii de aici. „Dar nu putem fugi la nesfarsit“, subliniaza Dumitru Blaga. „Problema cu acciza am rezolvat-o alimentand in Ungaria si pagubind statul roman, medicii, profesorii si alti specialisti ne pleaca in strainatate, acum sa fugim si noi, investitorii? Nu e o solutie.“