MAN Buses va prezenta la IAA Hanovra autocarele MAN si Neoplan cu tren de rulare nou. Propulsorul D20 va fi inlocuit de noul D26, mai puternic si cu cuplu motor maxim crescut, iar transmisia automatizata TipMatic, cu sistem optimizat de schimbare a treptelor, impreuna cu noua axa motoare cu raport lung, de productie proprie, asigura reducerea consumului de carburant. Pe segmentul urban, gama Lion’s City – ce include autobuze diesel, hibride si CNG – a cunoscut in ultimii ani numeroase imbunatatiri.
Si, pentru a raspunde tendintei de e-mobilitate spre care se indreapta tot mai multe orase europene, MAN a anuntat lansarea in 2018 a autobuzului 100% electric. Dupa mai multi ani de zbucium, producatorul german are o strategie bine definita privind productia si gamele de modele oferite, iar pentru IAA a anuntat premiera mondiala a unui noul model de autocar.
Anul trecut a adus cresteri importante pentru MAN pe toate gamele de produse: +16% la camioane si nu mai putin de 20% la autobuze si autocare. Productia totala in cazul ultimelor s-a situat la 6.150 de unitati, in conditiile in care evolutia pietei de profil nu a fost per ansamblu prea buna. Chiar daca Europa a fost pe un trend ascendent in 2015, situatia economica si politica din Rusia, Orientul Apropiat sau Brazilia a facut ca vanzarile in aceste regiuni sa fie in cadere libera. In primul trimestru din 2016, MAN Buses a obtinut o cota de piata de 13,9% pe segmentul vehiculelor de transport persoane de peste 8 t masa maxima autorizata, cu 2,9% mai mult decat in perioada similara a anului trecut.
Producatorul german si-a concentrat productia la trei fabrici – Ankara (autocare), Starowicze (autobuze), Salzgitter (sasiuri) si a implementat strategia „Future Lion”, care se va derula in trei etape. Prima, pana in 2017, este o faza de crestere a profitului operational cu 880 de milioane de euro, prin cresterea productivitatii, scaderea costurilor de operare etc. In paralel se vor investi nu mai putin de 570 de milioane de euro in R&D. Etapa a doua se va intinde pe durata a patru ani (2017-2021) si va reprezenta concentrarea pe piete si pe produse, cu un obiectiv de vanzari de 125.000 de unitati, din care 7.000 de autobuze, autocare si sasiuri. Iar intr-o a treia faza se doreste extinderea modelului de business cu solutii de management al flotelor, training si solutii de optimizare a costurilor de operare pentru transportatori.
Familia Lion’s City va fi completata in curand de modelul electric
Pe segmentul de transport public, MAN ofera o gama completa de modele si solutii. Modelul Lion’s City este disponibil atat in variante diesel si biodiesel, cu ulei vegetal hidrotratat (HVO), cat si CNG, biogaz si hibrid. In 2015, nu mai putin de 35% din totalul autobuzelor urbane livrate au fost cu sisteme alternative de propulsie, iar pe segmentul gazului natural comprimat cota de piata detinuta de MAN este de 39%. Cele mai recente livrari de autobuze CNG au fost catre Ljubljana, Slovenia (30 de unitati), Kaposvar (40) si Miskolc (75), in Ungaria.
In ultimii ani, Lion’s City a primit multe imbunatatiri, printre care reducerea greutatii proprii, cresterea servisabilitatii componentelor, sporirea capacitatii de transport si optimizarea consumului de combustibil. Circulatia aerului in motor si sistemul de racire a acestuia, odata cu trecerea la Euro 6, au fost, de asemenea, optimizate, imbunatatind consumul cu 0,3 l/100 km. Softul de operare al ZF EcoLife a fost special adaptat de MAN, iar din primavara acestui an Lion’s City este disponibil si cu transmisie Voith DIWA.6, care a fost integrata optim in trenul de rulare si ofera o turatie medie joasa, precum si un nivel redus de zgomot. Per total, comparativ cu generatia EEV, autobuzul Euro 6 are un consum imbunatatit cu 10%. Printre noutatile autobuzului urban se mai numara usile dezvoltate in-house, disponibile cu actionare electrica sau pneumatica, ce se inchid mai repede si fac mai putin zgomot. Eficienta acestora este data si de faptul ca sunt controlate de motoare independente in loc de un sigur motor. Sistemul de iluminare este integral LED, atat la exterior, cat si la interior.
In prezent, producatorul german dezvolta modelul electric BEV (Bus Electric Vehicle), care va fi gata pentru testare in 2018 si va intra in productia de serie anul urmator. Lion’s City BEV va fi disponibil in variantele de 12 si 18 m lungime si la dezvoltarea acestuia se vor folosi sinergiile din cadrul grupului VW. Oportunitatile de incarcare a bateriilor sunt multiple, de la alimentarea pe timp de noapte la diferitele variante de incarcare in cursul zilei, la capat de linie sau in trafic.
Focus pe eficienta in transportul cu autocarul
Pe segmentul intercity, numarul pasagerilor a crescut semnificativ in ultimul timp si mai ales pe piata germana, dupa liberalizarea din 2013, vorbim de 20 de milioane de calatori in plus. De la inceputul acestui an, reglementarile in vigoare impun ca vehiculele sa fie configurate cu doua locuri pentru carucior cu rotile. Astfel, autocarele MAN si Neoplan au fost adaptate pentru a raspunde acestei solicitari; rampa manuala pliabila este depozitata langa a doua usa si se monteaza foarte usor. De anul viitor, modelul Skyliner va fi disponibil si in configuratie pentru clasa a II-a, cu o capacitate de 90+1 locuri si o versiune de scaune mai economice, tocmai pentru a raspunde solicitarilor venite de pe segmentul intercity.
Pe segmentul turistic, producatorul german propune modelul Lion’s Coach L, prezentat cu noul motor D2676 Euro 6c, care va deveni obligatoriu din ianuarie 2017. Alaturi de acesta, Neoplan Skyliner este propulsat de motorul D26 de 505 CP, si dispune de sistemele performante de siguranta EfficientCruise, EfficientRoll and Attention Guard. Primele doua se refera la adaptarea treptelor de viteza si a turatiei motorului in functie de trafic, dar si de topografia drumului. Sistemul detecteaza inclinatia pantei si adapteaza treapta de viteza, iar acolo unde este util se trece automat in modul neutru. Pe langa cresterea gradului de siguranta, consumul de combustibil este optimizat cu 6% odata cu introducerea noilor sisteme, intrucat se mentine o turatie medie mai mica a motorului. Separat, sistemul de asistenta care monitorizeaza si interpreteaza reactiile soferului la volan il avertizeaza pe acesta atunci cand da semne de oboseala. Pachetul de asistenta mai include LGS si BA.
La IAA va fi organizata si o ceremonie speciala de inmanare a cheii pentru al 7.500-lea autocar Lion’s Coach.
Noul motor D26 va echipa autocarele MAN si Neoplan
Propulsorul D20 va fi inlocuit din toamna de noul D26 pentru autocarele MAN si Neoplan. Motorul, disponibil in trei variante de putere – 420, 460 si 500 CP – are cu 20 CP in plus in cazul fiecarei versiuni in parte si cuplu maxim crescut cu cate 200 Nm. De mentionat ca toate motoarele D26 pot fi operate cu HVO. Special pentru autocare, sistemul de management al temperaturii de functionare a propulsorului optimizeaza consumul de carburant. Alte inovatii ale D26 sunt noile pistoane de otel si senzorul nivelului de ulei.
Pe langa gama noua de motoare, functionarea trenului de rulare este optimizata gratie softului nou TipMatic al cutiei de viteze automate ZF AS-Tronic, precum si noii axe motoare MAN cu raport i=2,73. Aceasta din urma este special conceputa pentru autocare si permite mentinerea unui nivel redus al turatiei motorului – 1.100 rpm. Aceeasi axa are un raport i=3,15 la camioane, ceea ce se traduce printr-o turatie de 1.269 rpm. Eficienta in cazul versiunii pentru autocare este de 13%, pe langa consum avantajul evident reprezentandu-l zgomotul redus.
In cazul transmisiei, noul soft SmartShifting asigura schimbarea rapida si confortabila a treptelor, in special in cazul celor superioare (9-12).
Nu in ultimul rand, sistemul electronic de franare MAN BrakeMatic dispune acum de frana de motor performanta EVBec. Presiunea este reglata electronic, fiind astfel crescuta eficienta franarii indiferent de viteza de deplasare. In special la viteze mici se asigura confort sporit pentru pasageri. Retarderul secundar hidrodinamic cu un cuplu maxim de franare de 4.000 Nm (fata de 3.200 Nm anterior), in combinatie cu TipMatic, asigura o franare foarte buna chiar si cazul axelor motoare cu raport lung, cum este cea recent dezvoltata, de 2,73. Si, pentru a obtine un consum cat mai bun, manevrarea vehiculului la viteze foarte mici se poate face in varianta „idle speed”, cu o turatie redusa a motorului si fara actionarea pedalei de acceleratie.
Toate aceste noutati vor fi prezentate in septembrie la IAA, alaturi de noul model autocar, despre care deocamdata stim doar ca este single-deck si are o aerodinamica imbunatatita.