Din cei aproximativ 280 de transportatori care au participat la conferinta Tranzit de la Timisoara, circa 100, in special firme care fac international sau intracomunitar, au acceptat sa raspunda intrebarilor noastre, referitoare, asa cum o impun problemele cele mai presante ale momentului in acest domeniu, mai ales la atitudinea vesticilor fata de estici, si in special la noile reglementari din Franta si Germania. Firmele chestionate au intre doua si 300 de camioane si intre cinci si 650 de angajati. 24% dintre ele fac doar transport in camioane complete, 21,22% dintre ele fac 80% transport in camioane complete, 15,34% fac 90% transport in camioane complete, iar restul, in diferite procente, fac grupaje in proportie de 30 pana la 100% din totalul activitatii.
Pentru 40% din respondenti, volumele de transport in primul trimestru din 2015 au fost mai mici decat in aceeasi perioada din 2014, inclusiv din cauza embargoului rusesc, iar diferentele sunt de circa 12%. Pentru alti 33%, volumele au fost similare, cu mentiunea ca in primele doua luni din an valorile sunt intotdeauna mai mici, dupa care incep sa-si revina. Iar pentru restul, volumele au fost mai mari, in general cu 5-10%.
60% dintre respondenti arata ca tarifele de transport au fost mai mici decat in aceeasi perioada din 2014, in medie cu 3%, in special din cauza ieftinirii motorinei, care i-a facut pe clienti sa solicite aplicarea clauzei de carburant. Au fost totusi si firme care considera ca scaderea este determinata de faptul ca in Romania nu prea se mai produce, deci nu prea este marfa de export, firme care arata ca tarifele au scazut doar pentru cursele luate de pe burse, mai ales la import, pe cand pentru cele de la clienti stabili, au crescut, dar si firme care au observat o scadere initiala a tarifului, din cauza scaderii pretului la carburant, dar dupa asta a venit o crestere. Pentru alti 33% dintre respondeti tarifele au ramas la nivelul din 2014, iar pentru restul, au crescut.
41,6% dintre respondenti declara ca profitul in primul trimestru din 2015 a fost la fel de mare ca in perioada similara a lui 2014, in timp ce 33% dintre ei cred ca a scazut (pentru unii dintre acestia din urma a fost chiar aproape inexistent), iar restul, ca a fost mai bun, in general cu 5%.
Cate 47,8% dintre respondenti au declarat ca flota pe care o folosesc in prezent numara la fel de multe, respectiv mai multe unitati decat in 2014, iar ceilalti si-au diminuat parcul auto. Indiferent insa de cum a evoluat numarul de utilitare, una dintre firme a aratat ca lucreaza doar cu jumatate din flota, iar alta, ca o foloseste mai eficient decat anul trecut. Firmele care au facut in 2015 achizitii au acum mai mult cu doua pana la 30 de unitati fata de anul trecut.
61,27% dintre respondenti nu sunt interesati sa abordeze noi destinatii de transport in viitorul apropiat, in timp ce restul au asta in plan, Bulgaria si Spania aparand cel mai frecvent printre nominalizarile lor.
…