Membra a grupului de firme Unit Hellas SA Grecia, care isi desfasoara activitatea in Peninsula Balcanica, avand birouri si in Atena, Salonic, Tirana, Skopje, Belgrad si Chisinau, Rohel Trans International nu s-a confruntat in 2015 pe relatia Grecia nici cu scaderi semnificative de volume – desi in iulie, din cauza incertitudinii incheierii unui acord cu FMI, acestea au fost ceva mai mici – nici cu intarzieri de plati sau cu alte dificultati cauzate de situatia politica si economica de acolo.
Si din punct de vedere al tarifelor Grecia este relativ stabila, singura problema fiind sezonalitatea: mai ales in lunile mai si noiembrie, cand apar pepenii, respectiv portocalele, se produc disfunctii pe piata, deoarece, nefiind atat de multe exporturi spre aceasta tara, nu sunt suficiente camioane acolo.
Economia Greciei merge inainte, iar „scaderea volumelor noastre pe aceasta relatie, de circa 5%, nu este cauzata neaparat de situatia economica si politica din ultimul timp“, asa cum arata Mihai Gardareanu, directorul general Rohel Trans International.
In ceea ce priveste balanta schimburilor comerciale pe aceasta relatie, dezavantajul este de partea romana, existand numeroase cereri de export catre Grecia si mult mai putine retururi.
Aproape tot ce incarca firma din Romania transporta spre Grecia, fiind vorba mai ales de marfuri industriale, materiale de constructii, electrocasnice, componente auto, lemn, produse chimice, produse de hartie, materiale plastice, produse alimentare si apa minerala. Iar 90% din ce se incarca din Grecia are ca destinatie Romania – restul fiind pentru Rusia, Republica Moldova si alte tari din Europa – in special fructe, legume, masline, branzeturi, produse alimentare (cu temperatura controlata sau fara), produse industriale, materii prime si praf de calcar.
Desi emblematice pentru exporturile Greciei, portocalele nu sunt deloc interesante pentru Rohel, deoarece, asa cum isi aminteste Paul Dimitriu, presedintele Grupului Unit Hellas, „unul dintre primii trei comercianti de portocale din Grecia la momentul la care am inceput sa fac transport mi-a dat un sfat: sa nu ma ating de portocale, deoarece sunt cel mai «mafiot» produs din Grecia. Agricultorul incaseaza bani pentru cel mult doua transporturi din zece, iar transportatorul, pentru cel mult sase. Am mai inteles atunci ca nu e bine sa ma ocup de marfuri sezoniere si asta fac si azi, desi cunosc foarte bine domeniul si stiu ca volumele sunt foarte bune.“
Grecii sunt maestri ai grupajelor
Paul Dimitriu apreciaza ca volumul schimburilor comerciale dintre Romania si Grecia se ridica in medie la 600 de camioane/saptamana, „dar pe mine nu ma intereseaza sa iau decat cursele care merita, ca sa am tarif bun“.
Raportul dintre camioanele full si grupajele dirijate de Rohel este aproape invers pe cele doua sensuri: din Romania pleaca mai multe camioane complete, iar din Grecia mai multe grupaje, care pot sa insemne si marfuri de la 60 de clienti in acelasi vehicul.
…
…