Piata transporturilor de marfuri este evaluata la peste 8 miliarde de euro, iar cea de transport de persoane trece de 2 miliarde de euro. Insa 2019 a inceput cu o serie de provocari pentru transportatorii romani, care pot ascunde insa si o serie de oportunitati, precum expansiunea pe noi piete sau poate chiar oportunitati venite de pe plan local. Aici, cresterea consumului, a veniturilor populatiei si expansiunea retailerilor va sustine atat constructia de noi centre logistice, cat si achizitia de camioane pentru distributie, dupa cum a reiesit din discutiile sustinute in cadrul ZF Transport&Logistics Summit 2019.
Insa piata de transport a fost afectata de lipsa soferilor de camion, de legislatia in schimbare din Europa de Vest si de cresterile anterioare ale asigurarilor obligatorii de tip RCA, ceea ce a temperat apetitul companiilor pentru investitii in extinderea flotelor. Astfel, vanzarile de camioane au revenit pe plus, insa cresterea a fost de numai 14%, fata de 20% la nivelul pietei de autovehicule. Cu toate acestea, a depasit-o cu mult pe cea din 2017, cand piata a suferit o corectie de 25%. Pentru anul acesta cei mai mari jucatori estimeaza din nou o crestere de circa 12%, spre 9.000 de unitati, pe masura ce marii transportatori isi vor reinnoi flotele.
Si spatiile logistice si industriale din Romania s-au extins cu aproape 40% in ultimii doi ani, la un total de 4,2 milioane de metri patrati, in timp ce piete avansate din regiune, precum Polonia, au inaugurat doar anul trecut spatii de 4 milioane de m2.
In ceea ce priveste evolutia spatiilor industriale dincolo de pietele clasice, precum Bucuresti si vestul tarii, se observa un potential ridicat in orase precum Ploiesti, Iasi sau Constanta.
In ceea ce priveste evolutia chiriilor, acestea vor ramane constante, iar rata de neocupare este in prezent de 7-8%.
Mai multe amanunte puteti afla din numarul urmator al revistei Tranzit.