In conditiile in care la nivel european se vorbeste de o saturatie a pietei in ceea ce priveste oferta de transport, tot mai multe oportunitati apar pentru carausi din Orientul Mijlociu. Este adevarat ca problemele de limba si diferentele de mentalitate atarna greu in decizia operatorilor de a lua curse pe aceste destinatii, mai ales ca nu trebuie ignorate nici problemele de securitate pe anumite relatii. Pe de alta parte, cine se avanta spre Orient beneficiaza de tarifele mult mai bune de transport pe care tarile exploatatoare de petrol sunt dispuse sa le plateasca.
Statele din Orientul Mijlociu si regiunea caspica au organizat, la jumatatea lui mai, o conferinta la Ashgabat, capitala Turkmenistan-ului, in vederea dezvoltarii legaturilor de transport si tranzit. Acesta a fost un prilej foarte bun de informare si pentru cei care doresc sa abordeze aceste piete, mai ales ca deschidere fata de Europa exista.
Georgia, Uzbekistan, Kazahstan, Azerbaidjan, Iran, Tadjikistan, Pakistan si Turcia au fost printre statele participante la conferinta pe probleme de transport organizata la Ashgabat, capitala Turkmenistan. Acestea si-au prezentat actualul stadiu de dezvoltare a infrastructurii rutiere, precum si oportunitatile date de pozitionarea geografica si relatiile comerciale.
Uniunea Internationala a Transportatorilor Rutieri (IRU) a prezentat in cadrul conferintei conventiile Natiunilor Unite, prin care se doreste stimularea transportului si schimburilor de marfuri, in contextul eliminarii barierelor administrative din regiune. Problema este ca pentru multe dintre aceste conventii nu exista termene limita pentru implementare, a aratat Alexander Zaboev, din partea Institutului National de Cercetari in Transport din Federatia Rusa. Unul dintre cele mai importante proiecte, asupra caruia s-a agreat inca din 2004 la nivel inter-guvernamental, este crearea unei retele de autostrazi care sa cuprinda principalele artere de tranzit din regiune. In mai 1993, cu prilejul conferintei Uniunii Europene de la Bruxelles, a fost initiat programul de dezvoltare a coridorului de transport Europa-Caucaz-Asia (Traceca), vechiul drum al matasii, iar cinci ani mai tarziu, la Baku (Azerbaidjan), a fost semnat tratatul multilateral Traceca MLA de catre alte 13 tari, printre care si Romania. Scopul era armonizarea legislatiei, simplificarea procedurilor de trecere a granitelor, imbunatatirea politicii tarifare si dezvoltarea infrastructurii. Nu mai putin de 14 proiecte de investitii in infrastructura rutiera, maritima si feroviara, in valoare de aproximativ 52 de milioane de euro, au fost aprobate pana in prezent, ca dovada a faptului ca exista interes major in facilitarea transporturilor si a schimburilor comerciale in regiune.
Infrastructura proasta, vama grea
Desi pe hartie lucrurile arata foarte bine, in practica apar probleme. Pe langa documentatia vamala stufoasa ceruta in majoritatea statelor din Orientul Mijlociu, una dintre cele mai importante probleme este faptul ca