Noua furgonetă electrică Farizon SV a fost special concepută și dezvoltată în conformitate cu standardele europene, pentru a răspunde nevoilor celor mai exigenți utilizatori din lume. Lansată în 2025 pe piețele din Europa, regiunea Golfului și Asia-Pacific, echipele de cercetare și dezvoltare (R&D) ale Farizon au comparat unele dintre cele mai populare vehicule comerciale din Europa încă de la începutul dezvoltării SV. Scopul a fost acela de a depăși așteptările unei game largi de clienți, de la flote mari la întreprinderi mici și comercianți independenți.
Parte a Geely Holding Group, proprietarul Volvo, Polestar și Lotus, printre altele, Farizon se mândrește cu cel mai mare institut de cercetare pentru vehicule comerciale cu energie nouă din China, având la dispoziție peste 2.000 de ingineri de cercetare și dezvoltare la nivel mondial. Având acces la aceste resurse de dezvoltare de talie mondială dedicate exclusiv proiectării vehiculelor comerciale, Farizon și-a propus să creeze o dubiță complet electrică concepută pentru afaceri, fără niciun compromis.
Li Mingyi, director tehnic la Farizon, explică: “În timp ce majoritatea eLCV-urilor de pe piața actuală se bazează pe platforme concepute inițial pentru a găzdui motoare cu combustie internă, acest lucru impune numeroase compromisuri. Prin urmare, abordarea noastră a fost să proiectăm și să dezvoltăm o platformă de furgonetă electrică personalizată, având ca obiectiv o autonomie impresionantă și agilitatea, rafinamentul și sarcina utilă necesare pentru a satisface nevoile celor mai exigenți operatori și utilizatori de furgonete din lume. Am vrut să producem cea mai bună dubă din lume.”
Farizon a început să proiecteze SV valorificând învățămintele unei experiențe profunde a arhitecturilor autoturismelor electrice din cadrul grupului Geely. Inginerii s-au concentrat pe atingerea unei serii de obiective ambițioase în timpul dezvoltării SV. Vehiculul trebuia să poată parcurge până la 390 km cu o singură încărcare, să ofere capacități excepționale de transport de marfă și să rămână ușor de condus, indiferent de sarcina utilă.

Rezultatul este platforma GXA-M personalizată. Echipa sa de dezvoltare s-a concentrat pe depășirea cerințelor celor mai exigenți utilizatori din lume și, în special, a așteptărilor utilizatorilor foarte sofisticați de pe piața matură și foarte competitivă din Europa.
Dispunând de prima platformă drive-by-wire cu dublă redundanță produsă în serie pe piața globală a furgonetelor, Farizon SV a fost proiectat pentru a oferi timpi de răspuns mai rapizi, o recuperare mai mare a energiei și o siguranță sporită. SV a primit un rating de siguranță Euro NCAP de cinci stele, fiind printre cele mai performante vanuri testate vreodată de unul dintre cele mai stricte programe independente de evaluare a siguranței din lume.
Pentru a asigura o rigiditate și un rafinament optime, oțelul de înaltă rezistență și materialele hibride din aluminiu și oțel utilizate în șasiu și caroserie ale SV se combină cu tehnologia de baterii cell-to-pack (CTP). Aceasta conectează celulele individuale ale bateriei direct la pachetul de baterii, mai degrabă decât să se bazeze pe module individuale. Rezultatul este o rigiditate a caroseriei îmbunătățită cu 20% în comparație cu configurațiile convenționale de ambalare a modulelor de baterii. Șoferii beneficiază, de asemenea, de manevrabilitate și stabilitate îmbunătățite datorită centrului de greutate mai scăzut al vehiculului. Ambalajul modular plat al pachetului de baterii are o grosime de doar 149 mm – o cifră lider în clasă.
Platforma GXA-M găzduiește o gamă de baterii cu densitate energetică de înaltă performanță. Farizon SV este oferit cu o gamă de baterii litiu-fier-fosfat (LFP) de 67 kWh sau 83 kWh, cu o baterie nichel-mangan-cobalt (NMC) de 106 kWh disponibilă, de asemenea, pe anumite piețe pe modelul L3 H3. Rezultatul este o autonomie oficială WLTP complet electrică de până la 398 km, în funcție de model și de baterie. Având în vedere timpul scurt de staționare, esențial pentru utilizatorii comerciali și operatorii de flote, capacitățile competitive de încărcare rapidă de până la 140 kW permit o încărcare de la 20 la 80% în doar 36 de minute.
Echipele de dezvoltare ale Farizon au reușit să își atingă obiectivul de a oferi o capacitate de încărcare de primă clasă. Cea mai mică variantă L1 H1 oferă un volum de încărcare de 6,95 m3 și o sarcină utilă maximă cuprinsă între 1.265 și 1.350 kg, în funcție de bateria instalată. La cel mai spațios nivel, derivata L3 H3 oferă utilizatorilor un volum de încărcare de 13 m3 și o sarcină utilă cuprinsă între 1.035 și 1.045 kg, în funcție de opțiunea de baterie: aceasta este o combinație de spațiu/încărcătură utilă de top. Toate modelele au o înălțime de încărcare foarte mică, de numai 550 mm, ceea ce facilitează încărcarea și descărcarea.
În timpul programului de dezvoltare a SV, echipa de cercetare și dezvoltare a Farizon a analizat îndeaproape modul în care clienții europeni își folosesc vanurile. Utilizatorii chinezi de camionete apreciază sarcina utilă mai presus de alți factori și conduc mai ales în medii urbane cu viteză redusă. Cu toate acestea, șoferii europeni de camionete consideră că confortul și calitatea sunt deosebit de importante și, având în vedere că condusul pe autostradă este mai răspândit, ei consideră că precizia direcției și stabilitatea la viteze mari sunt la fel de importante ca manevrabilitatea în mediul urban.
Pentru a spori stabilitatea în timpul virajelor și al schimbărilor de bandă, inginerii Farizon au dezvoltat un sistem avansat de suspensie. Suspensia frontală independentă cu două brațe oscilante a modelului SV, o premieră mondială pe o furgonetă electrică, oferă confortul și manevrabilitatea inspirată de încredere a unui vehicul de pasageri. Această configurație oferă un suport lateral mai mare în timpul virajelor, ceea ce optimizează stabilitatea atunci când SV este complet încărcat și are un centru de greutate mai ridicat.
În timpul dezvoltării sale, SV a fost supus la peste un milion de kilometri de teste și validări riguroase în întreaga lume, inclusiv în Marea Britanie, Germania și Norvegia. Pe lângă reglajele dinamice și testele de durabilitate, echipa de ingineri a întreprins o dezvoltare extinsă pentru a se asigura că sistemele ADAS ale furgonetei au fost optimizate pentru drumurile europene și preferințele utilizatorilor.
“Chiar și după testarea exhaustivă a sistemelor de siguranță și de asistență la condus, feedback-ul de la grupul nostru de utilizatori europeni din lumea reală a oferit inginerilor noștri informații valoroase care au stat la baza diferitelor ajustări și perfecționări ale parametrilor ADAS ai modelului SV.
Unele avertismente sonore inutile au fost reduse la tăcere, în timp ce am redus frecvența avertismentelor pentru unele funcții, cum ar fi sistemul Lane Keep Assist (LKA). Cu rezultate mult îmbunătățite și reacții pozitive din partea primilor clienți europeni, am adoptat aceleași îmbunătățiri în modelul SV vândut în China și pe celelalte piețe de export ale noastre.”


Dezvoltare optimizată prin inteligență artificială
Echipa de cercetare și dezvoltare a Farizon a utilizat, de asemenea, instrumente de inteligență artificială (AI) pentru a optimiza caracteristicile de direcție și frânare by-wire ale modelului SV. În timpul programului de testare și dezvoltare, datele șoferului, cum ar fi unghiul volanului, viteza de virare a volanului, poziția accelerației și efortul de frânare au fost încărcate în cloud. Aceste date colectate au fost prelucrate cu ajutorul inteligenței artificiale pentru a obține o granularitate mai fină a datelor exacte, ceea ce a condus la o precizie mult mai mare în înțelegerea comportamentului de conducere, a caracteristicilor și performanțelor necesare, precum și a răspunsului vehiculului. Această analiză mai detaliată permite o reglare mai riguroasă și mai cuprinzătoare a răspunsurilor sistemelor vehiculului la solicitările șoferului, ceea ce conduce în cele din urmă la o exploatare mai sigură.
În plus, în timpul dezvoltării modelului SV, inteligența artificială a ajutat inginerii să optimizeze strategiile forței de frânare pentru a reduce distanțele de oprire și a maximiza autonomia. Algoritmii AI au monitorizat și analizat datele de testare pentru a ajuta la ajustarea nivelului de frânare regenerativă și pentru a analiza impactul diferitelor strategii asupra sistemului de frânare și de gestionare a bateriei. Acest lucru a ajutat la dezvoltarea unei frânări regenerative maxime, minimizând în același timp frânarea hidraulică atunci când utilizatorii decelerază, îmbunătățind astfel performanța de autonomie. Prin partajarea și colaționarea inteligentă a datelor de la sistemul de frânare electro-hidraulică (EHB) și de la sistemul de gestionare a bateriei (BMS), acest proces a îmbunătățit caracteristicile și performanțele frânării regenerative ale SV.
Disponibil în configurațiile L1 H1, L1 H2, L2 H1, L2 H2, L2 H3 și L3 H3, în funcție de piață, Farizon SV satisface nevoile unei game largi de operatori de flote și utilizatori de furgonete pentru IMM-uri. În standard, SV dispune de o serie de inovații avansate, inclusiv tehnologia drive-by-wire, un design unic al stâlpului B ascuns integrat în ușa pasagerului, ambalarea bateriei cell-to-pack și un sistem de monitorizare a sarcinii utile.
Farizon SV reprezintă un nou punct de referință major pentru camionetele mari de 3,5 tone din întreaga lume, având un design cu adevărat inovator, cu tehnologii și capacități reale care ridică ștacheta într-unul dintre cele mai competitive segmente ale pieței auto din lume.











