Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Orice manipulare a tahografului lasa urme

Manipularea tahografului, fie el analogic sau digital, poate reprezenta un pericol, a explicat Viorel Gherdan, director general Tachonan Service, importatorul VDO Continental in Romania. Spre exemplu, un magnet pus la cutia de viteze, care scoate din functiune senzorul acesteia, poate genera accidente grave, pentru ca afecteaza si alte functii si sisteme ale vehiculului. Si de altfel orice modalitate de intrerupere a semnalului de viteza poate avea efecte grave. De asemenea, sunt manipulari care in final pot fi in dezavantajul companiei de transport, deoarece soferul, cu ajutorul service-ului, introduce kilometri in plus sau, pur si simplu, „umbla“ la inregistrarea vitezei, pentru a putea rula cu o viteza mai mare decat cea legala.
 

Tahografele noi, fabricate dupa 2011, inregistreaza atat activitatile si timpii de lucru, cat si alte informatii, cum ar fi turatia motorului. De asemenea, cu scopul de a limita manipularile, Comisia Europeana a impus ca tahografele sa aiba doua semnale de viteza: cel dat de senzorul de la cutia de viteza si cel de la computerul de bord, care comunica cu GPS. Astfel, daca distanta parcursa si inregistrata de tahograf nu este aceeasi din computerul de bord inseamna ca tahograful a fost manipulat.
„Atunci cand politica firmei este bazata pe a nu respecta legea, si chiar in cel mai grav mod, riscul major nu este acela de a te prinde inspectorul si de a fi sanctionat, ci de a cauza accidente si morti. Tocmai de aceea abaterile grave sunt sanctionate atat de sever, printre altele chiar si cu retragerea licentei de transport. Iar complicitatea service-ului se sanctioneaza cu amenda de la 9.000 la 12.000 de lei”, a precizat Mircea Ionescu, reprezentantul Directiei Rutiere din cadrul Ministerului Transporturilor.

Soferii nu stiu prea bine cum sa utilizeze tahograful
Utilizarea tahografului nu este prea cunoscuta, asa cum reiese din practica. Soferii trebuie sa stie ca, la fel ca buletinele, cardurile sunt acte de identitate. Nu trebuie lasate in tahograf pe timpul pauzelor saptamanale si pot fi scoase chiar si pe durata pauzelor zilnice, cu conditia sa fie mentionat locul unde este scos cardul din tahograf. Este important sa se inchida perioadele de activitate, pentru ca, daca la momentul unui control se vede ca nu sunt intreruperi intre inregistrari (fara retragere, fara introducere) pot aparea probleme. Aceasta este una dintre principalele cauze pentru amenzile din Franta – soferii nu isi scot cardul din tahograf. La fel, exceptii de la utilizarea tahografului sunt in incintele depozitelor, porturilor, fabricilor etc., cand poate fi folosita functia auto-stop, cu conditia sa se faca inregistrarile care se impun.
Sunt situatii cand se asteapta la incarcare perioade foarte lungi de timp, ore in sir, deoarece sunt cozi uriase. Iar in acest timp soferul trebuie sa mute vehiculul cate putin, pentru a nu-si pierde randul. In aceasta situatie, reprezentantii ISCTR au explicat ca timpul respectiv se considera timp la dispozitia …

Articole similare