Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pachete complete și creșteri pe toate planurile

CTE Trailers a avut în 2021 rezultate peste așteptări, deoarece revenirea pieței a fost mai accelerată decât s-a anticipat, așa cum remarcă directorul comercial Ovidiu Pintilie. Compania a vândut circa 1.000 de semiremorci noi Krone, Meiller, Max Trailer, Faymonville și Zaslaw, dar anul trecut a adus creșteri și pentru echipamentele specializate de salubritate și reciclare comercializate prin CTE Solution. Totodată, a crescut substanțial și activitatea de distribuție de piese de schimb, dar și volumul de service. CTE continuă să monitorizeze cererea pieței pentru a identifica echipamente pe care le poate adăuga în portofoliu, iar când apare o nișă cu potențial de dezvoltare caută noi producători pe care să îi reprezinte, dacă oferta acestora este complementară partenerilor pe care îi are deja. Totul pentru a oferi pachete complete de produse și servicii.

Prelatele au deținut de departe ponderea cea mai mare din vânzări, mai ales pentru că stocurile au putut fi adaptate din mers, în timp ce frigorificele și șasiurile pentru containere nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor și la nivelul cererii pieței, din cauza limitărilor legate de aprovizionarea cu componente. Și vânzările de basculante, mai ales pentru construcții, au crescut destul de mult, depășind 150 de unități. CTE continuă creșterea începută în 2020 și este, pe segmentul semiremorcilor și suprastructurilor basculabile, al doilea cel mai important furnizor din România, față de al cincilea, cum fusese ani la rând. „Iar în 2022, date fiind potențialul pieței și tendințele actuale, ne așteptăm să continuăm în această direcție.“ Vânzarea de trailere a fost în linie cu estimările inițiale ale companiei, mai ales pentru Max Trailer, produsul foarte eficient al companiei Faymonville. Iar comenzile de trailere agabaritice foarte specializate au fost în creștere datorită lucrărilor mari de infrastructură.

În ceea ce privește divizia de carosare a CTE, care se ocupă de montarea de bene basculabile, cârlige pentru containere de reciclare, macarale etc., pe baza comenzilor de la distribuitorii de camioane, aceasta a depins de ritmul în care au fost aduse în țară șasiurile. În 2021 au fost montate peste 180 de bene basculabile, dar alte 30-40 au fost amânate pentru 2022 tocmai din cauză că încă se așteaptă șasiul.

Și pentru CTE Solution, furnizor de echipamente de salubritate, construcții și reciclare, vânzările au fost mai mari decât în 2020, dar aici sunt probleme similare celor din industria camioanelor, deoarece utilajele au un grad de tehnologie similar acestora. „Sunt, totuși, încrezător, pentru că această piață căreia ne adresăm cu semiremorcile pentru construcții și cu suprastructurile are potențial de creștere, nevoia de mașini și utilaje e foarte mare și, dacă nu intervin factor majori, cum ar fi o criză economică la nivel european, lucrurile ar trebui să continue în aceeași direcție“, estimează Ovidiu Pintilie.

Producătorii de componente au capacitatea limitată, nu cei de semiremorci și suprastructuri

Cererea de prelate noi a crescut mai ales din cauză că au fost aproape doi ani de scădere a vânzărilor, începând din a doua jumătate a lui 2019, alimentată în 2020 de lockdown, timp în care clienții mari au amânat înnoirile de flote planificate anual. Și, pentru că în 2021 le-au reluat, comenzile au crescut nu atât peste capacitatea producătorilor de semiremorci, cât peste capacitatea furnizorilor de componente. „Companiile pe care le reprezentăm noi sunt printre cele mai mari din Europa pe segmentul lor și e mai greu să atingă limita superioară a capacității de producție“, detaliază Ovidiu Pintilie, „mai ales că astăzi, tocmai din cauza problemelor de aprovizionare, niciuna nu lucrează în trei schimburi, câteva lucrează în două schimburi și câteva într-unul singur, deci au suficiente rezerve de a crește capacitatea dacă s-ar rezolva problemele din lanțul de aprovizionare cu piese“.

Prin urmare, producătorii reprezentați de CTE Trailers nu au nevoie nici să cumpere alte firme din domeniu, pentru a-și crește capacitatea, mai ales că o astfel de preluare de multe ori presupune și investiții mari în retehnologizare, pentru că fabricile mici nu au ținut mereu pasul cu tehnologia, au mers pe varianta construcției clasice, folosind forță de muncă, nu a automatizării acolo unde era posibil.

Nici producerea mai multor piese și subansamble in-house nu este o soluție vizată de producătorii reprezentanți de CTE, deoarece pentru componentele de interes au făcut deja asta: Krone oferă o axă proprie pentru semiremorci standard și mega, care reprezintă peste două treimi din vânzările sale din România, Meiller nu are un volum de producție atât de mare încât să nu se poată aproviziona de la SAF sau BPW, deci preferă să investească în creșterea calității și performanțelor modelelor sale, nu în componente proprii, iar Faymonville/Max Trailer folosesc o gamă foarte mare de axe, dintre care unele sunt deja realizate în regie proprie și au chiar și patente, și în plus se aprovizionează și de la producători consacrați.

În ceea ce privește cipurile, cei trei producători nu au avut probleme decât pe termen scurt, cu modulatoare pentru sistemele de frânare de la unii furnizori, dar s-au găsit soluții alternative care au permis ca termenele de livrare să nu fie decalate în 2021 și la început de 2022. „Dar, la fel ca toate celelalte companii, termenele de producție sunt mai mari decât în trecut.“

Creștere nemaiîntâlnită a termenelor de livrare…

În timp ce clienții de flote și-au amânat achizițiile și acum au început să dea din nou comenzi substanțiale, în rândul celor mici și medii s-a remarcat tendința de diversificare a specificațiilor semiremorcilor prin adăugarea unor dotări care să le permită accesul la contracte pe care până acum nu le puteau câștiga sau să le facă mai competitive pe unele segmente de nișă, în perspectiva intrării în vigoare a restului de prevederi din Pachetul Mobilitate. În plus, Ovidiu Pintilie declară că și tracționiștii au început să-și completeze flota cu un număr minim de semiremorci noi și rulate care să le permită să-și optimizeze costurile de aducere acasă a camioanelor la fiecare opt săptămâni.

Toate aceste lucruri au contribuit la creșterea „neprevăzută și nemaiîntâlnită a termenelor de producție“.

și a prețurilor

În paralel, producătorii s-au confruntat, de la final de 2020, și cu creșteri mari ale costurilor materiilor prime, creșteri care au devenit o normalitate în 2021, fiind urmate de scumpiri ale utilităților, mai ales ale energiei electrice și gazelor, și de creșteri ale salariilor angajaților din fabrici, ceea ce a dus la „un lanț de scumpiri pe care l-am văzut, fără excepție, la toți producătorii cu care lucrăm și la toți concurenții. Și ne așteptăm ca tendința să continue măcar o perioadă, deși probabil – pentru că nu putem spune nimic sigur – scumpirile nu vor avea aceeași amplitudine. Asta până se va echilibra în mod natural cererea cu oferta.“

În cazul produselor comercializate de CTE, creșterile au fost de 18-25%, în funcție de model și de specificație.

Tarifele de transport ar trebui mărite cu cel puțin 10 cenți/km

Din calculele făcute de Ovidiu Pintilie rezultă că impactul scumpirii vehiculelor asupra costului/km va fi de cel puțin 2-3 cenți, iar dacă se ține cont și de creșterea prețului motorinei, diurnelor, taxelor de drum ș.a. tariful ar trebui să fie cu cel puțin 10 cenți/km mai mare decât în 2021. Mulți clienți cu care a stat de vorbă directorul de vânzări al CTE Trailers au reușit deja să renegocieze tarifele, cu un oarecare decalaj de timp, dar sunt și unii care nu au obținut încă prețuri de transport mai mari, „deci mă aștept ca unele firme să nu-și poată continua activitatea sau să se reorienteze spre segmente de nișă“.

Pe de altă parte, când camioanele vor veni în țară cel târziu la opt săptămâni va fi presiune asupra tarifelor de import/export, care cel mai probabil vor scădea față de nivelul din prezent. În aceste condiții, depinde cât vor putea crește tarifele pentru cabotaj.

Primele flote de basculante

CTE nu a fost nevoit să limiteze numărul de unități comandate de un client, deoarece a avut mereu un stoc suficient, dar au existat câteva situații de moment în care, pentru anumiți clienți, s-a agreat împărțirea unui lot mai mare în mai multe loturi decalate în timp, pentru a satisface și alte cereri.

De aceea compania a vândut și a livrat în 2021 și flote, atât pentru extindere, cât și pentru înlocuirea unor vehicule mai vechi, „și ne bucurăm că am avut primele livrări de flote de basculante, domeniu unde nevoia pieței și creșterea continuă permit ca activitatea să susțină investiția în mai multe unități, mai ales când sunt proiecte concrete, unde volumul de lucru e mai ușor de planificat pe termen lung“.

Cea mai mare flotă comandată în 2021 este de 150 de semiremorci Krone, cu livrări care se întind pe o perioadă mai lungă. Tendința cea mai importantă care se remarcă pe piață este creșterea interesului pentru transportului intermodal – semiremorca de tip Huckepack, mult mai solicitată decât în anii anteriori, atât de clienții de flote, cât și de firme mai mici care fie vor să lucreze ca subcontractori pentru aceștia, fie au nevoie de aceleași specificații tehnice pentru a avea contracte directe similare.

În rest, așa cum declară directorul comercial al CTE Trailers, nu au fost opționale diferite de cele solicitate în anii anteriori. S-a remarcat însă o diversificare a flotei unor transportatori din punct de vedere al tipului de semiremorci: de exemplu, la prelate s-au adăugat frigorifice sau dube închise, pentru transport de bunuri de valoare.

Din discuțiile cu clienții și din analiza cererii de semiremorci de pe piața românească, Ovidiu Pintilie trage concluzia că multe firme nu s-au pregătit din timp pentru Pachetul Mobilitate – poate încă așteaptă mai multă claritate. Unele însă au început să se intereseze de semitrailere concepute pentru transportul a două autotractoare, pentru a aduce camioanele acasă la opt săptămâni, și au și fost vândute 2-3 astfel de modele.

Basculantele și trailerele uzuale se pot livra în 1-3 luni

CTE Trailers poate livra uneori din stoc, în mai puțin de o lună, basculante și trailere, deoarece a comandat noi loturi cu specificațiile cele mai uzuale pe piața românească. Alte trailere se pot aduce în țară în 2-3 luni, la Meiller încă sunt locuri în producție din al doilea trimestru al acestui an, ca și la Zaslaw, pentru basculante de cereale, dar semiremorcile Krone pentru transport pe distanțe lungi și configurațiile specializate ale celorlalți producători din portofoliu se pot livra abia la final de 2022 sau început de 2023. Asta pentru că cererea este peste nivelul stocurilor comandate de CTE, iar prelatele puse în producție în 2022 sunt deja vândute.

Spre deosebire de anii trecuți, producătorii au inclus în contractele cu dealerii clauze conform cărora prețul final al vehiculelor se poate ajusta dacă apar modificări de costuri în intervalul dintre comandă și livrare, iar acesta este un risc pentru CTE, deoarece nu va modifica și prețul către client. „În 2021 un singur producător a făcut asta, dar acum înțeleg că cei mai mulți au adoptat sistemul. Deci putem anticipa cum va fi 2022 din punct de vedere al vânzărilor, dar din punct de vedere al rezultatelor financiare există anumite rezerve.“

Un an sub așteptări pentru vehiculele rulate, dar și o noutate: vânzarea de camioane

Pentru vehiculele rulate 2021 a fost mai dificil decât se așteptau și decât planificaseră reprezentanții CTE, deoarece vehiculele provenite din trade in reprezintă cel mult o treime din stocul companiei, iar restul sunt achiziții de pe piața internă și internațională, de la parteneri tradiționali. Și aici disponibilitatea a fost foarte limitată, mai ales în a doua jumătate a anului.

Rezultatul mai slab decât așteptările a fost compensat parțial prin faptul că CTE a început să vândă și autotractoare rulate, acolo unde putea fi competitiv ca preț cu dealerii consacrați.

În total au fost livrate peste 350 de vehicule second-hand, față de 500, cât se anticipase, din care circa 50 de autotractoare, iar în 2022 se estimează ca situația să se apropie de normalitate în 2-3 luni, pe măsură ce vor fi livrate semiremorci noi și vor fi preluate altele de la clienți. Iar vânzarea de camioane va continua, soluția completă autotractor+semiremorcă fiind apreciată mai ales de clienții care lucrează în transport intern sau specializat.

Service-ul nou mai are încă loc de creștere a volumelor și a eficienței

Deoarece locația de service a CTE de lângă București a fost inaugurată în 2020, încă are potențial de creștere a volumelor de activitate și a eficienței, astfel că în 2021 numărul de ore de manoperă facturate a fost mai mare. Cu atât mai mult cu cât termenele de livrare mari au dus la necesitatea prelungirii duratei de exploatare a semiremorcilor, deci și la necesitatea de a investi în întreținerea lor pentru a le menține operaționale. Iar ca urmare a scumpirii utilităților și forței de muncă și manopera s-a scumpit.

Și vânzarea de piese de schimb a mers mai bine decât în 2020, pentru lucrări realizate atât în service-ul propriu, cât și în ateliere independente, iar componentele de origine sunt tot mai căutate, mai ales când este vorba de cele sensibile pentru siguranță sau eficiență.

De la 2022 se așteaptă o nouă creștere a prețului pieselor și manoperei, dar și a volumelor de vânzări și de activitate, cu atât mai mult cu cât, dacă vin mai des în țară camioanele, vor intra mai des în service-urile de aici. „Deocamdată însă este prea devreme să estimăm cum vor sta lucrurile din acest punct de vedere.“

Compania definește proiectul unui nou centru la Arad, care va include pentru început parcare și service de semiremorci, echipat cu aceleași scule și aparate de la București, cu excepția celor mai complexe, pentru care zona de vest a țării nu are la fel de mult potențial (cabină de vopsit, stand de îndreptat șasiuri), iar în faza a doua, după 1-1,5 ani, va propune în plus servicii de parcare și va include o benzinărie a unui furnizor de combustibil și un motel în care să se ofere servicii de cazare și alte utilități pentru șoferi. În 2022 va începe construcția, după ce va fi finalizat proiectul și se vor obține autorizațiile, iar inaugurarea ar urma să aibă loc la începutul lui 2024.

În Top 5 pe piața din Bulgaria

Firma din Bulgaria deschisă de CTE Trailers și-a continuat și ea creșterea și în trei ani de activitate și-a consolidat prezența pe piață, fiind în Top 5 furnizori de semiremorci din țara vecină, „aspect îmbucurător, deoarece nu reprezentăm aceiași producători din România și nu vindem semiremorci noi pentru transport pe distanțe lungi, nici nu oferim produse de volum, care să ne recomande pentru primele locuri în domeniu. Dar ne propunem să creștem în continuare și de aceea vom mări echipa, pentru a acoperi mai bine teritoriul Bulgariei și a fi mai aproape de clienții care deja încep să ne cunoască și să aprecieze produsele și mai ales serviciile noastre.“

Deocamdată firma nu are service propriu în Bulgaria, colaborează cu parteneri, dar în 2022 va analiza potențialul pieței și va definitiva un proiect de investiții.

Grupul CTE este prezent și în Ungaria din 2020 cu o filială a CTE Solution, care oferă utilaje de construcții și echipamente pentru colectarea și reciclarea deșeurilor.

Articole similare