Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pana la 10.000 de euro/vehicul despagubire in procesul „Cartelul Camioanelor“

Firma de avocatura Hausfeld pregateste cea de-a treia actiune in instanta impotriva Cartelului Camioanelor, solicitand despagubiri in numele a mii de operatori de transport, care au platit un pret mai mare decat cel cuvenit pentru camioanele noi achizitionate. Din estimarile expertilor financiari, valoarea despagubirii s-ar putea ridica pana la 10.000 de euro/vehicul (adaosul de pret plus dobanda). In precedentele doua actiuni intentate in 2017 si 2018, Hausfeld reprezinta companii ce totalizeaza 150.000 de camioane, dintre care 8.000 sunt din Romania.
Cartelul camioanelor, din care au facut parte toti cei sapte mari producatori europeni (Daimler, Volvo/Renault, Iveco, MAN, DAF si Scania, dintre care ultimul nu si-a recunoscut vina), a functionat in perioada 1997-2011 si a vizat uniformizarea preturilor pentru camioanele de tonaj mediu si greu, transferul costurilor suplimentare generate de respectarea standardelor de poluare Euro 3-Euro 6 in pretul de vanzare al acestora, precum si schimburi de informatii privind parametrii tehnici ai vehiculelor si alte date cu caracter confidential. In 2016 si 2017, Comisia Europeana a aplicat amenzi in valoare de peste 3,8 miliarde de euro celor sapte producatori. In aceste conditii, firma de avocatura Hausfeld, reprezentand fondul de investitii Financialright Claims GmbH, a demarat o initiativa la nivel european pentru a permite companiilor care au cumparat camioane la preturile mai mari, „stabilite“ de cartel, sa isi recupereze dauna. In Romania, actiunea a fost sustinuta si promovata de catre UNTRR.
 
Carausii mici si mijlocii, finantati de Financialright Claims
In cazul situatiilor de acest gen, cand piata este evident distorsionata, iar numarul pagubitilor este foarte mare, procesele colective sunt cea mai buna solutie pentru a le permite tuturor celor afectati sa isi recupereze prejudiciul. Evaluarea daunelor este extrem de dificil de facut, fiind nevoie de experti in domeniu. Munca este foarte laborioasa, iar costurile, pe masura. Separat, costurile actiunii in instanta sunt si ele foarte mari, astfel ca firmele medii si mici nu si le-ar putea permite. Si aici intervine rolul fondului de investitii: Financialright Claims (in acest caz) finanteaza actiunea in instanta si achita onorariul firmei de avocatura; companiile prejudiciate nu trebuie sa plateasca nimic, ci doar sa cedeze 30% din eventualul castig catre fond.
Reactiile din partea instantelor sunt pozitive, asa cum era de asteptat, mai ales ca paratii si-au recunoscut vina. Reprezentantii Hausfeld sunt optimisti cu privire la succesul actiunii, astfel ca ramane de vazut doar valoarea despagubirilor ce vor trebui platite. Este foarte posibil sa nici nu se ajunga la proces, ci sa se negocieze o intelegere intre parti. Valoarea totala a pagubelor estimate se ridica la un miliard de euro, iar dobanzile calculate numai pana la finalul lui 2018 erau de patru milioane de euro.
 
Urmatorul proces va fi intentat in toamna acestui an
Cea de-a treia si probabil ultima actiune colectiva in instanta va fi depusa spre finalul acestui an. Operatorii de transport au avut posibilitatea sa se inscrie online pe listele de reclamanti pana pe 31 iulie, pentru a fi despagubiti de catre producatori pentru tarifele mai mari practicate in perioada 2004-2016.
In urma analizelor efectuate de experti pana in acest moment, s-ar putea recupera pana la 10.000 de euro pentru fiecare camion (diferenta de pret achitata la cumparare plus dobanzi). Pentru a fi admise in proces, firmele de transport trebuiau insa sa prezinte – ulterior inscrierii online – toate documentele doveditoare achizitiei vehiculelor pentru care se cere despagubirea. Dosarele sunt atent studiate de catre experti si nu sunt acceptate decat camioanele in cazul carora este clara provenienta si care nu au fost instrainate intre timp.
Pentru acest al treilea proces, Hausfeld si UNTRR se asteptau la inregistrarea a inca 8.000 de vehicule din tara noastra, destul de putin in conditiile in care, pentru perioada de referinta, erau eligibile in total 52.000 de camioane. Acesta este insa un demers nou pentru piata romaneasca si multi carausi au fost sceptici sa i se alature.
Dupa data de prescriere a pagubei, adica din 2021, paratii vor evalua sumele pe care le au de plata, urmand sa decida daca merg mai departe sa se judece sau cauta o solutie de intelegere amiabila.
Avand in vedere sumele uriase pe care producatorii de camioane le vor avea de platit in urmatorii ani, se asteapta o majorare a pretului vehiculelor, care sa acopere macar in parte pierderea.

Articole similare