Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Parteneriatele si investitiile, solutia din spatele dezvoltarii

Apetitul romanilor pentru cumparaturile online creste de la un an la altul, iar acest lucru se observa nu numai din statistici, pe care jucatorii din e-commerce le centralizeaza sub umbrela mai multor asociatii, cat mai ales din investitiile pe care le fac in logistica si depozitare. Iar faptul ca anul trecut romanii au cheltuit o medie de circa 10 milioane de euro pe zi – numai pe produse fizice – pentru un total de peste 3,5 miliarde de euro arata cat de important este acest segment pentru curieri si retaileri, care isi adapteaza procesele logistice pentru a face fata tuturor volumelor in crestere. Toate aceste provocari au fost discutate la Cluj, in cadrul conferintei Tranzit „La provocarile actuale ale pietei trebuie raspuns cu inovatie/creativitate, agilitate si parteneriate“.

Discutia a pornit de la cea mai acuta provocare pentru companiile din orice domeniu, si anume deficitul actual de forta de munca, provocare cu care s-a confruntat si Marian Tudor, director Warehouse Operations in cadrul eMAG Romania, Bulgaria si Ungaria. In cele doua depozite pe care eMAG le administreaza in Romania, unul inchiriat – dedicat produselor mici – si celalalt propriu – pentru produse medii si mari – lucreaza circa 800 de persoane, dintre care 700 sunt „blue collar“.Oficialul eMAG a explicat faptul ca, datorita investitiilor realizate in ultimii ani, inclusiv cea de anul trecut in constructia personalizata a depozitului propriu, compania a capatat o anume experienta in gestionarea logisticii de personal si a putut reduce din presiunea generata de nevoia de forta de munca operationala. Astfel, de la o echipa de 1.400 de persoane, un maxim atins in perioada de Black Friday, retailerul online a ajuns la o echipa operationala de circa 700 de oameni, care lucreaza pe aceeasi suprafata de depozitare, cu aceleasi categorii de marfa si cu acelasi volum. „Investitiile au securizat cresterea numarului de angajati. Am decis sa lucram cu oameni pe care sa ii formam in interiorul companiei potrivit standardelor noastre si care isi dovedesc eficienta indeosebi in perioadele in care atingem volume foarte mari in urma campaniilor.“
Din perspectiva beneficiilor oferite, managerul de depozitare a explicat ca pe langa partea salariala compania s-a concentrat asupra bunastarii la locul de munca pentru angajatii sai, aceasta fiind o conditie esentiala pentru pastrarea fortei de munca. In noul depozit din comuna Ciorogarla, judetul Ilfov, aflat foarte aproape de Autostrada A1 Bucuresti-Pitesti, a construit inclusiv terenuri de tenis sau de volei, alaturi de o cantina proprie, lucruri mici, dar care ajung sa faca diferenta. In plus, in prima zi de vineri a fiecarei luni, eMAG organizeaza „Vinerea vesela“, un eveniment de socializare in randul angajatilor. „La noul depozit organizam inclusiv campionate de fotbal si de volei, avem terenuri de tenis. Este important faptul ca suntem langa ei, le oferim un mediu linistit si fara foarte mult stres, lucram alaturi de ei in echipa, oameni pentru oameni“, a dezvaluit directorul de depozitare. Cei mai multi salariati sunt adusi din 117 localitati, pe 17 rute.

Abordarea lipsei fortei de munca la nivel regional
Pentru a rezolva o parte din problemele cauzate de deficitul de personal, FAN Courier, cel mai mare jucator pe acest segment, a demarat Scoala FAN – un proiect prin care formeaza oameni fara experienta si ii pregateste pentru nevoile industriei in care activeaza – insa acest lucru nu este de ajuns, deoarece modelul de business este usor diferit fata de alte modele de pe piata, dupa cum a explicat Cornel Morcov, Chief Commercial Officer in cadrul companiei. Practic, FAN Courier opereaza o platforma centrala in Bucuresti, in timp ce la nivel national toate filialele grupului sunt francizate. De aici si solutia pe care compania de curierat a gasit-o: divizarea in multe probleme mai mici, astfel incat presiunea sa nu mai fie doar asupra sediului central. „Cred ca cele mai mari probleme de personal sunt in zona de vest a tarii, iar astazi (n.r.: 30 mai) ne aflam chiar in centrul acestei probleme, si anume orasul Cluj-Napoca, unde noi trebuie sa suplinim in fiecare saptamana cu zeci de curieri, manipulanti, chiar si manageri din Bucuresti si uneori chiar si din alte locatii“, a opinat Cornel Morcov. Compania si-a crescut gradul de retentie a personalului printr-o serie de actiuni prin intermediului carora „sa le facem viata mai usoara oamenilor, iar noi traducem asta prin automatizarea cat mai multor procese pe care le desfasuram in cadrul depozitelor noastre, alaturi de diverse scheme de bonusare“.
Cornel Morcov crede ca provocarile pietei muncii sunt diferite in functie de zona. Daca in Bucuresti problema este de a gasi manipulanti pentru centrul de sortare din Stefanestii de Jos, Ilfov, in sud-est, zona Moldovei, „stam bine cu personalul, avem o rata de retentie foarte buna“, in timp ce in partea opusa, in Banat si Ardeal, lucrurile nu sunt atat de asezate, cu un accent puternic chiar pe Cluj. „In depozitul central, pe tura cea mai mare avem 400 de oameni, iar in fiecare zi lucreaza in acel depozit 600 de angajati, majoritatea din afara Bucurestiului. Iar pentru acest lucru am optat, la fel cum spunea si colegul de la eMAG, pentru diverse solutii de transport“, a spus directorul comercial al FAN Courier.

Cresterea productivitatii poate fi solutia
In cadrul unui producator, asa cum este Coca Cola HBC Romania, automatizarea este parte a solutiei privind criza de forta de munca, criza ce a afectat tot segmentul de FMCG, cu precadere in vestul tarii. „Insa, orice ai face, automatizarea implica angajarea oamenilor calificati si orice tip de automatizare nu va reduce factorul uman intr-o unitate de productie. Felul in care noi privim aceasta problema pe care incercam sa o rezolvam este prin cresterea productivitatii pe tot parcursul lantului de aprovizionare – in productie, in logistica etc.“, a punctat Jevgeni Rudkovski, Supply Chain Manager Coca Cola HBC Romania.
In cazul companiei, automatizarea este necesara in primul rand pentru a raspunde provocarilor si complexitatii pietei de consum si abia apoi pentru rezolvarea deficitului de personal. „Dinamica pietei este din ce in ce mai provocatoare, sunt tot mai multe produse care apar pe piata, iar acest lucru necesita, implicit, un grad de automatizare“, a completat managerul, precizand ca pentru Coca Cola Romania solutia atragerii de personal extracomunitar, adoptata deja de o parte a segmentelor de constructii si transporturi, nu este inca luata in calcul, preferat fiind personalul local.

De multe ori personalul este de o calitate slaba
Companie din retailul traditional, Mega Image are in jur de 11.000 de angajati, insa in depozitare si transport problema de personal este abordata din doua directii diferite, dupa cum a precizat al patrulea invitat in panel, Adrian Draganescu, manager de logistica. Una dintre aceste directii este solutia de externalizare a transportului, ceea ce inseamna o usoara degrevare. In schimb, in depozitele sale, Mega Image lucreaza cu aproximativ 1.200 de angajati, din care 80% sunt operationali, motiv pentru care compania nu este scutita de probleme. „Daca in urma cu cinci ani cei mai multi angajati din depozit erau din Bucuresti, acum procentul nu este mai mare de 10%, cei mai vechi dintre acestia. In schimb am cautat sa aducem oameni din afara Capitalei, mergem pana la 80-100 km departare si recrutam din sate“, a precizat Adrian Draganescu.
Pentru a-si creste calitatea angajatilor la standardele impuse, Mega Image investeste constant in programe de pregatire, cu specialisti dedicati pe fiecare segment, insa si aici se loveste de o slaba pregatire a fortei de munca, inclusiv pe partea de educatie primara. „Am avut surpriza sa gasim oameni care nu au stiut sa citeasca, nu intelegeau ceea ce citeau (n.r.: analfabeti functional). Nu este usor, intr-adevar, dar trebuie sa ne descurcam“, a marturisit Adrian Draganescu. In ceea ce priveste retentia de personal, directorul de logistica precizeaza ca la nivelul companiei au fost implementate mai multe programe, inclusiv pe parte salariala, care este adaptata in fiecare an la cerintele pietei. Bonusurile sunt acordate transparent, iar pe langa suplimentarea veniturilor angajatii beneficiaza de un pachet de servicii medicale cu o clinica privata, masa gratuita si transport asigurat catre locul de munca. Asta nu a scutit retailerul de anumite probleme in ceea ce priveste retentia angajatilor. „In primul depozit, deschis in zona de sud a Capitalei (Popesti-Leordeni), avem o retentie mai ridicata, iar in cel de-al doilea, mai nou, deschis in Stefanestii de Jos, Ilfov, avem o retentie putin mai scazuta.“ Directorul de logistica al Mega Image spune insa ca unul din cei mai importanti factori in atragerea si pastrarea personalului in depozite este „aplecarea“ catre nevoile si dorintele lor. „Spre exemplu, in urma cu cativa ani erau nemultumiti de calitatea mancarii. Atunci am schimbat furnizorul si lucrurile s-au rezolvat. Deci ne uitam la acest gen de detalii, care la prima vedere par minore, si cautam solutii pentru a-i pastra alaturi de noi.“

Previzionarea volumelor cu transportatorul, punct cheie in livrarile online
De la criza fortei de munca discutia s-a mutat la volumele imense din comertul online, care, impreuna cu o rata de retur cat mai mica, alaturi de un procent cat mai mare de livrari, pun presiune enorma pe procesele logistice de pe intreg lantul logistic. Totul pleaca insa de la acuratetea estimarilor, dupa cum a explicat Marian Tudor, directorul de operatiuni de depozitare al eMAG. „Dupa ce stapanim estimarile intr-un procent cat mai apropiat de 100% le punem in discutie cu colegii de la transport si cu companiile de curierat, pentru a valida impreuna volumele la nivel de an, luna, saptamana si zi. Cand am ajuns la aceasta intelegere, fiecare trebuie sa isi faca treaba cat mai bine. Din perspectiva depozitului toate comenzile intrate in acea zi trebuie procesate si livrate pana la data limita stabilita cu firmele de curierat.“
Cu o rata de procesare a comenzilor de 99,9%, retailerul online traverseaza un moment foarte bun din aceasta perspectiva, lucru care influenteaza pozitiv tot lantul logistic, pana la consumatorul final. „Daca noi avem o rata mica de procesare sunt afectati si curierii, care nu primesc toate coletele la timp si se creeaza un cerc vicios, in care, la final, are de suferit clientul“, a mai punctat Marian Tudor.
Putin mai departe pe lantul logistic, problema curierului nu este legata de cresterea volumelor, ci trebuie ca marfa sa ajunga intr-un timp cat mai rapid la destinatar. „Daca ar fi sa ne raportam la cifrele de anul trecut, media zilnica de expedieri in cadrul retelei noastre, inainte de perioadele de campanie, era undeva la 170.000/noapte. In perioada de Black Friday, incepand cu 16 noiembrie si pana pe 19 noiembrie, noi am ridicat aproape 500.000 de expedieri, pe care a trebuit sa le livram martea urmatoare, practic incepand de a doua zi, dupa ultima preluare“, a completat Cornel Morcov. Previziunea este vitala, a mai explicat acesta. Daca in cazul clientilor cu volume mari, de tip Key Accounts, planificarea se realizeaza cu luni bune inainte, in detalii care includ pana si minutele in care fiecare camion ajunge la incarcare, exista si parteneri care trimit volume importante in fiecare zi, dar diferentele de volume nu pun probleme, alaturi de clientii „obisnuiti“, de la care curierii din orase ridica expeditii zilnice, sub 20 de unitati pe zi, „unde, de asemenea, putem interveni rapid, deoarece un curier deserveste o zona restransa, iar daca nu are spatiu in masina pentru a ridica o comanda, aceasta este preluata de un alt coleg aflat in vecinatate“.

Avantaje depozit propriu vs. externalizare
In cadrul panelului, discutiile au vizat si avantajele sau dezavantajele legate de detinerea unui depozit propriu, iar cei vizati ne-au impartasit din practicile proprii. In cazul FAN Courier, Bucurestiul inseamna 60% din cifra de afaceri, cea mai mare parte a marfurilor transportate pleaca din aceasta zona. La nivel international, in curierat, a explicat Cornel Morcov, hub-ul central al unei companii de profil este undeva in mijlocul zonei deservite, in timp ce in cazul companiei romanesti depozitul principal este in sudul tarii, acolo unde sunt concentrate volume foarte mari de marfa, celelalte hub-uri regionale fiind localizate in marile orase. „Noi am facut aceasta investitie pentru viitor, urmand sa beneficiem de ea la capacitate totala abia peste 5-6 ani. Aceasta investitie, insa, ne ajuta foarte mult in perioadele de campanie, deoarece riscam ca depozitul precedent sa devina un capat de linie in relatia cu partenerii nostri, neavand capacitatea de sortare suficienta. De la 9.000 am trecut la 39.000 de colete pe ora, ceea ce face ca depozitul din Stefanesti sa fie la ora actuala cel mai puternic hub de sortare din centrul si estul Europei.“
Inainte de a-si muta operatiunile in hub-ul actual, ultimele din cele peste 300 de camioane si autoutilitare plecau in curse la ora 02:00-02:30, iar acum, odata cu noua investitie, in cele mai aglomerate nopti, cele de duminica spre luni, ultimele plecari au loc la 00:30. „Cele doua ore se traduc in performante imbunatatite in procent de aproape 10% in livrarile de a doua zi. Cu cat ajunge mai devreme in filialele noastre pentru livrarea last mile, cu atat putem avea o performanta de livrare mai buna in ziua respectiva.“
Tot pe baza previziunilor a investit si eMAG in noul sau depozit din apropierea Bucurestiului, despre care Marian Tudor a afirmat ca in urmatorii cinci ani ar urma sa ajunga la o capacitate de 100%.
„Consideram ca in acest timp se stabilizeaza piata din perspectiva categoriilor, nu mai apar produse care sa ne determine sa crestem suprafata de depozitare“, dupa cum a marturisit reprezentantul eMAG. Insa, pe langa perspectiva unor volume in crestere, retailerul online a dorit sa-si sustina si cresterea suplimentara generata de perioada de reduceri – mijlocul lui noiembrie. Practic, fara a avea propriul depozit, compania era nevoita sa caute spatii, iar in perioada de Black Friday, in care se inregistreaza o crestere de 50% fata de o perioada normala, era foarte greu, daca nu imposibil, sa poata fi gasita o unitate care sa raspunda la necesarul de volum.
„Cu cat intram in mai multe depozite le ingreunam si sarcina echipelor de curierat. In momentul in care am mutat aceasta crestere in depozitul nostru, oamenii cunosc si designul lui, nu mai facem investitii de moment in supraveghere video, paza etc., asa cum se intampla atunci cand ne mutam temporar intr-un depozit. Beneficiile propriului depozit sunt mult mai mari atat din punct de vedere al costurilor, cat si al eficientizarii operatiunilor interne“, dupa cum a mai explicat oficialul eMAG.
Inca de acum cativa ani, Mega Image a avut in vedere o expansiune accelerata a magazinelor proprii, iar pentru a putea face fata din punct de vedere logistic unei asemenea extinderi a investit in platforma logistica proprie. In acest fel, fluxurile operationale sunt mai rapide si orice solicitare din punct de vedere al volumelor poate fi solutionata intr-un timp mult mai scurt. Adrian Draganescu, managerul de logistica al Mega Image, a explicat faptul ca ani de zile s-a lucrat pentru ca toate produsele existente in oferta magazinelor sa fie centralizate pe propriile platforme, iar la ora actuala procentul este de 90%. Si totul nu ar fi fost posibil fara implementarea unor programe dedicate logisticii: WMS, implementat atunci cand reteaua a atins 30 de magazine, sau TMS, implementat la 70 de unitati.
Despre avantajele externalizarii a vorbit Jevgeni Rudkovski, Supply Chain Manager Coca Cola HBC Romania, care a explicat ca in cadrul companiei au fost externalizate livrarile finale. Ideea din spatele acestor colaborari, a spus managerul, este aceea de a eficientiza procesele logistice pe baza experientei unor experti din domeniu. „In plus, este si o oportunitate de crestere a businessului si de a avea mai multe tipuri de servicii la nivel regional, fara ca focusul sa fie doar pe un anumit tip de serviciu si pe o locatie specifica.“ Jevgeni Rudkovski a mai spus ca acest tip de solutie are si anumite dezavantaje, iar multe dintre ele pleaca de la faptul ca relatia de parteneriat nu este una suficient de indelungata, astfel incat procesele din spatele acestei colaborari vor fi afectate la un moment dat. Este clar ca pe termen lung trebuie sa iti asiguri parteneriate strategice, a explicat managerul Coca Cola HBC Romania, „deoarece, cu acest tip de serviciu acoperit de partener, fie ca este vorba de operatiuni de depozitare, fie de livrari finale, te poti astepta la o reducere a calitatii serviciilor oferite, iar noi urmarim un serviciu de o foarte buna calitate, aceeasi pe care o aratam si clientilor nostri“. In opinia sa, cel mai bine este ca serviciile strategice sa fie acoperite de „parteneri strategici“.

Livrarile online de alimente, un business necesar
In anumite tari europene, Coca Cola, unul din liderii din industria bauturilor non-alcoolice, a intrat in parteneriate cu procesatori de comenzi din zona de eFood si efectueaza deja livrari online. „E-commerce este un canal foarte important pentru noi si vrem sa fim prezenti aici cu rate de crestere foarte mari. Si vedem ca industria se adapteaza, toata lumea dezvolta solutii si incearca sa fie prezenta in acest domeniu, lucram si noi la solutiile proprii, in special pe segmentul B2B, pentru a putea fi integrati cu alte solutii deja disponibile pe piata. Personal, una dintre oprelistile pe care le vad in industrie este ca, din punct de vedere operational, numarul de soferi nu creste proportional cu solutiile oferite. De aceea, din acest punct de vedere vom vedea mai multe colaborari intre companii pentru a pastra standardele“, a declarat Jevgeni Rudkovski.
Este Romania pregatita pentru servicii de eFood? I-am adresat aceasta intrebare lui Adrian Draganescu, managerul de logistica al Mega Image, companie care livreaza deja de cativa ani produse alimentare online. Dupa o tatonare suficienta, avand in vedere lipsa experientei pe acest tip de livrari, compania a preferat calea unui parteneriat. „Dupa cativa ani am invatat, mai ales ca si la nivel de grup s-a dorit extinderea unei astfel de activitati. Este un trend si trebuie sa fii prezent pe piata. Dupa o perioada de timp am analizat si am decis sa continuam, iar noi am deschis intre timp si platforma proprie, deci avem doua canale prin care ne adresam clientilor“, a punctat Adrian Draganescu.
Un alt jucator care activeaza in zona de livrari online de alimente este chiar FAN Courier, care are o mica flota de 30 de unitati cu dubla temperatura, cu care efectueaza livrari in Bucuresti si o parte a judetului Ilfov, si despre care revista Tranzit a scris recent. In opinia reprezentantului companiei, Cornel Morcov, clientii sunt cu mult mai pregatiti decat ceea ce pot oferi furnizorii in momentul de fata. „Cererea din partea clientilor este din ce in ce mai mare, partenerul nostru principal ne preseaza sa dezvoltam businessul, iar o investitie in zona aceasta este mai mare cu aproape 100% decat o investitie obisnuita in curierat. In momentul de fata noi lucram la capacitate maxima si suntem incarcati de partener cu maximum cat putem duce in fiecare zi de luni pana sambata.“

Clientii vor si nu prea livrari alternative
In privinta livrarilor alternative si a ofertei pe care Romania o are in momentul de fata, specialistul in curierat imparte livrarile alternative in doua categorii: in primul rand sunt solutiile alternative, puncte fixe de livrare, in timp ce a doua categorie este data de nisa livrarilor premium, adica intr-un anumit interval de timp. In ultimii ani, compania si-a concentrat eforturile pentru a-si dezvolta aceasta retea de livrare alternativa, care cuprinde acum 150 de puncte la nivel national, alaturi de alte 1.100 de puncte de acces, implementate prin serviciul Collect Point.
Totusi, a mai spus Cornel Morcov, clientii nu se inghesuie. Asta pentru ca, a explicat el, serviciul standard de livrare in 24 de ore este destul de comod pentru consumatorul final, pe cand in tari din vestul Europei aceste servicii sunt considerate premium, in consecinta costa. „Clientii si-ar dori livrare in aceeasi zi, in intervale orare etc., insa nu si-ar dori sa plateasca pentru aceste servicii premium. Din pacate, costurile sunt extrem de mari pentru a intrerupe un flux logistic si a veni cu aceste alternative premium.“
eMAG are si el un serviciu de livrari rapide, pe care l-a integrat foarte bine in sistemele de operare din depozit, indiferent ca este vorba de un termen de livrare de doua sau trei ore la lockerele easybox sau livrare direct la client. „Acest tip de comenzi intra cu o prioritate diferita in procesarea din depozit si le tratam prioritar, din perspectiva noastra fiind si singurele servicii care au o taxa, fata de celelalte, care sunt in standardul de 24 de ore amintit mai devreme“, a explicat si Marian Tudor.

Articole similare

Ad