Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pași mici înainte în acordul UE privind infrastructura pentru combustibili alternativi

IRU a salutat acordul provizoriu la care au ajuns Consiliul European, Comisia și Parlamentul European cu privire la regulamentul privind infrastructura combustibililor alternativi (AFIR). Deși acordul nu atinge nivelul de ambiție solicitat de IRU, acesta sporește angajamentul de investiții al statelor membre.

Acordul include mai multe capitole-cheie privind dezvoltarea infrastructurii pentru combustibili alternativi pentru vehiculele electrice cu baterii și pile de combustie cu hidrogen pe rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), în parcări sigure și securizate, în noduri urbane, precum și informații privind disponibilitatea rețelei.

Conform acordului, infrastructura de încărcare electrică dedicată vehiculelor grele (HDV) trebuie să fie implementată la fiecare 120 km pe 15% din întreaga lungime a rețelei TEN-T până la sfârșitul anului 2025. După 2025, distanța va fi redusă la 60 km pe rețeaua centrală și la 100 km pe rețeaua globală.

Creșterea obiectivului pentru 2027 de la 40%, așa cum a propus inițial Consiliul, la 50%, precum și obiectivul neechivoc de 100% pentru 2030 este binevenită.

Raluca Marian, directorul de advocacy al IRU pentru UE, a declarat: “Obiectivul de 15% pentru infrastructura de încărcare electrică în 2025 înseamnă o acoperire incompletă, care nu își va atinge scopul. Ceea ce putem concluziona este că legiuitorii s-au angajat să sprijine electrificarea materială a flotei de vehicule de mare tonaj din UE începând cu 2030. Atunci vom putea vorbi despre posibilitatea unei absorbții serioase a vehiculelor electrice, în special pentru operațiunile pe distanțe medii și lungi.”

O complicație suplimentară este faptul că infrastructura de încărcare este inutilă fără suficientă energie pentru a asigura operațiuni continue. Din păcate, componenta de rețea electrică a ecuației nu este rezolvată în AFIR. Acordul stabilește un termen limită mai devreme pentru implementarea infrastructurii de încărcare electrică în parcări sigure și securizate pentru camioane, 2027 față de 2030, așa cum a propus inițial Comisia Europeană.

Este bine de văzut un nivel ridicat de ambiție pentru infrastructura de încărcare electrică în parcări sigure. Acest lucru va deveni mai semnificativ dacă numărul de locuri de parcare din UE va crește. Din păcate, nu se văd semne pozitive privind angajamentul statelor membre de a sprijini revizuirea normelor TEN-T.

Într-un comiunicat de presă, au fost majorate cerințele de putere electrică pe nod urban, dar aplicarea exactă a acestei cerințe rămâne vagă.

Propunerea Parlamentului European de a stabili termenul limită pentru implementarea infrastructurii de realimentare cu hidrogen până la sfârșitul anului 2027 a fost pierdută în timpul negocierilor. În schimb, statele membre vor fi pregătite să implementeze infrastructura de realimentare cu hidrogen doar până în 2030, pe baza unui plan care va fi pregătit în 2027.

“IRU a solicitat insistent ca data de desfășurare a infrastructurii de încărcare electrică și de realimentare cu hidrogen să fie cât mai strâns aliniată pentru a oferi opțiuni industriei. Din păcate, considerăm că este o oportunitate ratată”, a declarat Raluca Marian. Până în 2027, Comisia Europeană va înființa o bază de date a UE, care va conține informații utile privind disponibilitatea, timpii de așteptare și prețurile. Operatorii de transport trebuie să aibă acces ușor la aceste informații atunci când își planifică operațiunile respective. Este de înțeles că acordul la care s-a ajuns este cel mai bun care putea fi obținut, având în vedere reticența statelor membre de a-și angaja bugetele.

Articole similare

Ad