Cu o flota de peste 250 de vehicule destinate transportului de persoane, Transbus Codreanu continua sa se confrunte cu marea problema a pirateriei, atat pentru cursele judetele, cat si pentru cele interjudetene. Cum autoritatile nu prea reactioneaza si, chiar si atunci cand o fac, este tot in detrimentul operatorilor cinstiti de transport, singurele cai de supravietuire sunt reducerea pretului biletelor sau investitiile pentru cresterea confortului si a frecventei curselor, pentru atragerea calatorilor. Asta in conditiile in care transportul de persoane este oricum o piata imprevizibila ca urmare a imposibilitatii de a face planuri pe termen lung, iar cine investeste risca mult. Pana una-alta este asteptata publicarea in Monitorul Oficial a Legii 8, care, chiar daca vine cu unele neajunsuri, ar ajuta la reglementarea pietei.
Cristi Apostol, director executiv Transbus Codreanu, a aratat ca „incercam sa luam toate masurile sa trezim autoritatile. Concurenta neloiala este o mare problema si nu vine neaparat din partea altor companii de transport, ci mai ales din partea persoanelor fizice, cu turisme sau autovehicule 8+1.“
Autoritatile locale nu ajuta cu nimic, Politia ar fi cea mai indicata autoritate de control care sa stopeze acest fenomen. Au existat cateva incercari punctuale, dar piratii stiu primii cand se deruleaza astfel de controale, nu mai ies pe traseu si intr-un final sunt amendati drastic tot operatorii licentiati de transport, pentru ca fluxul creste si sunt depistati calatori in picioare. Directorul com- paniei a explicat ca, „daca fluxul creste dintr-o data, noi nu putem sa marim capacitatea de transport imediat. Nu avem nici cum sa refuzam calatorii pentru ca in general volumul in plus consta din oameni care de obicei merg cu piratii si practic i-am indeparta complet. Am luat amenzi care nici nu pot fi contestate. Daca s-ar face actiuni comune Politie-ANAF si pirateria ar fi descurajata, ne-ar creste volumul de transportat cu cel putin 20%, iar noi am putea sa reactionam in consecinta si sa crestem capacitatea de transport. Nu ne putem dezvolta, nu cunoastem piata reala, nu putem face planuri pe termen lung. Piratii ne iau noua exact acel plus care ne-ar face profitabili si ne-ar permite investitii mai mari.“
Pentru a arata cat de grava este aceasta problema, Transbus Codreanu protesteaza nu numai „traditional“, prin sesizari trimise ministerului sau implicarea intr-o asociatie patronala, ci si printr-o cale destul de inedita: face transport gratuit de circa o luna. Pentru un traseu din Brasov, unde microbuzele circulau cu putini pasageri din cauza piratilor din zona, conducerea a luat decizia de a face transport gratuit. „Fiind cursa regulata, avem obligatia sa facem transportul, daca nu, pierdem licenta. Si, daca tot mergeam pe gol, macar sa transportam gratuit calatorii si sa nu prospere piratii“, a detaliat Cristi Apostol.
Concurenta neloiala vine si din partea taximetristilor. Directorul executiv Transbus Codreanu a dat …