Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata a inceput sa creasca

Zona de nord-vest a Romaniei a atras in ultimii 10 ani cei mai mari investitori din tara noastra, dupa Capitala, majoritatea activand in domeniul automotive. Anul trecut, cei mai multi dintre ei si-au crescut atat cifra de afaceri, cat si profitabilitatea. Pe primul loc in topul companiilor din aceasta regiune cu cea mai mare cifra de afaceri se afla Mol Romania, cu patru miliarde le lei si un profit net de 94 de milioane de lei. Un profit ridicat au inregistrat si alte companii din zona din domeniul automotive, printre care Leoni, cu aproape un miliard de lei cifra de afaceri si un profit de peste 16 milioane, Autonet cu peste 800 de milioane de lei cifra de afaceri si 27 de milioane de lei profit, sau Contitech, cu 669 de milioane de lei cifra de afaceri si 68 de milioane de lei profit.
 

Cifrele in crestere ale acestor giganti s-a resimtit si in logistica, astfel incat cele mai multe companii care au clienti din domeniul automotive si-au crescut cifra de afaceri, dar si profitabilitatea. Iar anul acesta se anunta pentru unii chiar si mai bun, tinand cont de faptul ca piata este in continua crestere, iar noi contracte sunt pe cale de a fi semnate.
O cifra de afaceri mai mare nu a insemnat, insa, si profituri mai mari, deoarece clientii au crescut presiunea pe pret la partenerii logistici, care nu au reusit de fiecare data sa le transfere si catre companiile de transport cu care au colaborat.
Firmele de transport au crescut tarifele, mai ales la cursele spot, avand in vedere taxele tot mai mari pe care le au de suportat. Casele de expeditii au fost nevoite sa suporte diferenta din propriul buzunar, pentru a-si putea servi clientii. La acestea s-au adaugat si termenele de plata tot mai lungi negociate atat direct prin contract, cat si indirect. Astfel, sunt clienti ce solicita documentele in original la sediul companiei si abia dupa aceea incep sa curga termenele de plata stabilite. Iar lipsa unui singur aviz din aceste documente poate aduce blocarea platii pentru toate cursele.
Pentru a compensa aceste pierderi, companiile de logistica s-au uitat din nou la eficientizarea proceselor, unde investesc tot mai puternic.
Profiturile nu au fost mari nici pentru companiile care activeaza in logistica de produse alimentare, deoarece clientii au preferat in general sa isi faca stocuri minime cu produse pe care le-au achizitionat cu TVA de 24%, pentru a nu ramane in pierdere dupa ce TVA scade la 9%. Mai ales ca in ultima perioada Consiliul Concurentei a urmarit atent daca scaderea TVA a fost urmata si de reducerea preturilor de la raft.
Situatia financiara a TOP 100 companii din industria distributiei si logisticii va fi prezentata in numarul viitor al revistei Logistica, tendintele pietei fiind evidentiate dupa analiza situatiei primelor 500 de companii din domeniu.
Ce e imbucurator este ca interesul investitorilor pentru tara noastra a reinviat, mai ales ca situatia din Ucraina si Grecia nu este inca favorabila.

Articole similare

Ad