În primul trimestru din 2024 s-au înmatriculat în România, conform DRPCI, 2.176 de autovehicule comerciale noi de peste 16 t – dintre care 2.101 autotractoare și 75 de autoșasiuri – cu 46 mai puține decât în 2023, când au fost deci 2.222 (2.088 de autotractoare și 134 de autoșasiuri). În ceea ce privește semiremorcile însă, scăderea față de 2023 a fost de aproape 25%, de la 1.326 la 1.004 unități. Pe de altă parte, toate categoriile de autovehiculele mai ușoare au înregistrat creșteri: de la 156 la 217 unități cele de 6-16 t, de la 37 la 50 de unități cele de 3,5-6 t și de la 4.036 la 4.582 de unități cele de până la 3,5 t.
Din categoria autotractoarelor cu greutate totală maxim admisă de peste 16 t s-au înmatriculat 2.101 unități noi, față de 2.088 în primul trimestru din 2023. Lider de piață continuă să fie Mercedes-Benz, cu 599 de autoutilitare, față de 484, urmat la mare distanță de Volvo Trucks, cu 321/419, și de trei producători cu peste 200 de unități: DAF 268, MAN 236 și Scania 226, care în primul trimestru din 2023 livraseră 354, 244, respectiv 150 de camioane. Scania, MB și Ford Trucks, care a livrat 185 de unități, față de 129 în anul anterior, sunt singurii producători cu mai multe autotractoare de peste 16 t decât în 2023. Clasamentul se încheie cu Renault Trucks, cu 126 de autotractoare de peste 16 t în 2024, față de 139 în 2023, Iveco, 121, față de 130, și ATP Trucks 19, față de 39.
Din categoria autoșasiurilor de peste 16 t au fost înmatriculate 75 de unități, față de 134 în primul trimestru din 2023. Lideri de piață sunt, cu 13 unități fiecare, Ford (12 gunoiere și 1 pentru alte activități) și MAN (3 gunoiere, 3 macarale mobile, 2 pompe și 5 pentru alte activități), față de 74 – adică peste 50% din piață – respectiv 5 în primele trei luni din 2023. Îi urmează imediat Renault Trucks (6 vehicule pentru curățat străzi/canale, 3 vidanje, 1 pompă, 1 vehicul de recuperare și 1 pentru alte activități), față de 0 în 2023. Clasamentul continuă cu Liebherr (9 macarale mobile în 2024 și 6 în 2023), Faun (9 gunoiere/0 în 2023), Iveco (1 pompă, 1 vidanjă, 1 pentru curățat străzi/canale și 2 pentru alte activități, față de 16), Mercedes-Benz (4 pompe și 1 pentru alte activități, față de 8 șasiuri în 2023), DAF (3 pentru alte activități, față de 2 șasiuri în 2023), Volvo Trucks (2 pentru încărcături excepționale, față de 3 șasiuri în 2023), ATP Trucks (1 pompă), Farid (1 gunoieră, față de 17), Schwing (1 pompă) și Toni Maurer (1 pentru alte activități).
În primul trimestru din 2024 s-au înmatriculat pentru prima dată în România 217 autovehicule comerciale de 6-16 t, față 156 de în perioada similară din 2023. 163 dintre ele sunt autotractoare, față de 136 în 2023, dintre care 125 aparțin Iveco (50 cu prelată, 31 cu temperatură controlată, 12 furgoane, 12 cu obloane rabatabile, 10 basculante, 5 pentru transport de vehicule, 2 pentru transport de butelii, 2 cisterne și 1 izotermă), față de 68 în 2023. Renault Trucks a livrat 6 utilitare de 6-16 t pentru transport de vehicule, 3 basculante și 3 cu prelată, față de 2 unități în 2023, Mercedes-Benz 6 cu prelată și 3 pentru transport de vehicule, față de 19, Isuzu 4 cu cârlig ridicător, 2 cisterne și 1 cu obloane rabatabile, față de 32, DAF 3 cu cârlig ridicător, 2 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile, față de 8, Otokar 2 izoterme și 1 basculantă și Mitsubishi 1 basculantă.
Iar dintre autoșasiurile de 6-16 t au fost înmatriculate 54 de unități, față de 20 în primul trimestru din 2023. Exact 50% are Faun (27 de gunoiere), care însă în primele trei luni din 2023 nu a livrat la noi șasiuri de 6-16 t, urmat de Iveco (3 vehicule de recuperare, 3 vehicule de curățat străzi/canale, 3 electro, 1 vehicul pentru pompieri și 1 pentru alte activități, față de 3 în 2023), și de Isuzu (3 gunoiere, 2 vehicule de curățat străzi/canale și 1 platformă de lucru la înălțime, față de 4 în 2023). Au mai vândut autoșasiuri de 6-16 t Renault Trucks (2 pentru pompieri și 1 vidanjă), Mitsubishi (2 gunoiere), DAF (1 vehicul pentru curățat străzi/canale), Farid (1 gunoieră), Mercedes-Benz (1 pentru alte activități), Otokar (1 gunoieră) și Volvo Trucks (1 platformă de lucru aeriană).
Din categoria autovehiculelor comerciale de 3,5-6 t s-au înmatriculat pentru prima dată 53 de unități noi, față de 37 în primul trimestru din 2023. 37 dintre ele sunt autoutilitare, față de 30 în anul anterior, din care 25 sunt Iveco (9 prelate, 8 pentru transport de vehicule, 7 cu temperatură controlată și 1 furgon), față de 16. La mare distanță sunt Volkswagen, cu 4 furgoane și 1 cu temperatură controlată, Ford, cu 4 cu temperatură controlată și 1 furgon, ambii cu nicio unitate în primul trimestru din 2023, Mercedes-Benz, cu 1 vehicul cu prelată, față de 4, și MAN, cu 1 cu temperatură controlată. În primul trimestru al anului trecut Renault vânduse 10 unități, dar în 2024 niciuna încă.
Dintre cele 16 autoșasiuri de 3,5-6 t, Iveco a livrat 6 platforme de lucru aeriene, Mercedes-Benz 3 blindate și 2 ambulanțe, Volkswagen 3 ambulanțe și Carthago și Dethleffs câte 1 autorulotă. Asta în condițiile în care în primul trimestru din 2023 au fost înmatriculate 7 șasiuri de 3,5-6 t, din care 4 Mitsubishi, 2 Renault și 1 Mercedes-Benz.
În sfârșit, în primele trei luni din 2024 s-au înmatriculat 4.582 de autovehicule comerciale de până la 3,5 t, față de 4.036 în 2023. Dintre ele, 4.488 sunt autoutilitare, față de 3.928. La această categorie lider de piață este Renault (1.324 de unități, față de 1.206 în 2023), urmat de Ford (930/831), Iveco (393/407), Volkswagen (378/226), Mercedes-Benz (348/318), Fiat (328/307), Toyota (277/167) și Peugeot (172 de unități, față de 158 în 2023).
Mai puțin de 100 de unități au livrat Citroën (84/68), Ssangyong (63/3), Opel (38/55), Suzuki (35/30), Isuzu (30/26), Dacia (26/87) și MAN (17/7). Iar mai puțin de 10 de unități au livrat Piaggio (9), UP (8), Jeep (7), Dodge (4), Ineos și Mitsubishi (câte 3), Cenntro, DFSK și Jac (câte 2) și Chevrolet și GMC (câte 1).
La acestea se adaugă 94 de șasiuri de 3,5 t, față de 108 în perioada similară din 2023.
Ford a livrat 16 unități în 2024 și 12 în 2023, Renault 13/14, Oil & Steel și XGO câte 7, față de 1, respectiv 6, Mercedes-Benz 6/7, McLouis și Volkswagen câte 5, față de 0, respectiv 5, Iveco 4, la fel ca în 2023, Capron, Mobilvetta, Nobel Art și Roller Team câte 3, Autostar, Citroën, Dethleffs, GSR, MLC, Movex, Peugeot și Rimor câte 2, iar Hymer, Socage și Weinsberg câte 1.
În total din cele patru categorii de greutate s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCI, 6.892 de autovehicule noi (6.678 de autoutilitare și 214 autoșasiuri) și 9.633 rulate (9.118+515), iar 25.841 (25.103+738) au fost reînmatriculate, față de 6.383 (6.130+253), 8.760 (457+8.303), respectiv 26.995 (26.334+661) în perioada similară din 2023. Iar conform calculelor noastre, care iau în considerare, în categoria autovehiculelor noi, și pe cele care apar la DRPIC ca fiind rulate la prima înmatriculare, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult trei luni înainte de data înmatriculării în România, sunt 7.020 de autovehicule noi în primul trimestru din 2024 (6.777 de autoutilitare + 243 de autoșasiuri), față de 6.530 (6.256+274) în perioada similară din 2023.
Ford, liderul pieței de autovehicule electrice
Din categoria vehiculelor noi care funcționează cu alți combustibili decât motorina și benzina, în primul trimestru din 2024 au fost înmatriculate 1 Scania de peste 18 t hibrid, 2 Volvo Trucks de peste 18 t pe LNG + motorină, 9 Piaggio și 8 UP de 3,5 t pe benzină și GPL, 16 Ford de 3,5 t hibrid, 1 Ford de 3,5-6 t electric și numeroase autovehicule de 3,5 t electrice: 68 Ford, 29 Mercedes-Benz, 21 Renault, 13 Volkswagen, 9 Citroen, câte 8 Peugeot și Toyota, 3 Maxus, câte 2 Cenntro și DFSK și 1 Fiat.
Cu aproape 25% mai puține semiremorci decât în 2023
În primul trimestru din 2024 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCI, 835 de semiremorci noi și 1.829 rulate, iar 3.500 au fost reînmatriculate, față de 1.244, 1.488, respectiv 3.398 în perioada similară din 2023. Iar conform calculelor noastre este vorba de 1.004 semiremorci noi, față de 1.326 în 2023.
Liderul de piață, Schmitz Cargobull, a livrat 401 semiremorci noi (178 de prelate, 119 basculante, 61 cu temperatură controlată, 31 de furgoane, 9 izoterme, 2 platforme și 1 pentru transport de butelii), o cifră aproape similară celei din 2023 (407). Este urmat de Krone, cu 187 (165 de prelate, 9 cu temperatură controlată, 6 cu obloane rabatabile, 5 furgoane și 2 pentru transport de containere), în scădere semnificativă față de cele 375 din 2023, și la mare distanță de Schwarzmüller, cu 63 (47 de prelate, 10 basculante și 6 platforme), față de 121.
Peste 10 unități au mai livrat Mega (46 de basculante, față de 39 în 2023), Meiller (43/41 de basculante), Wielton (30 de basculante, 9 cu suprastructură deschisă și 1 DA99, față de 49 de semiremorci în 2023), Berger (31/35 de prelate), Kässbohrer, 23 de semiremorci noi (9 DA99, 9 cisterne – dintre care 8 ADR – 2 pentru transport de containere, 1 prelată, 1 cu obloane rabatabile și 1 platformă), față de 37 în 2023, Magyar (18/11 cisterne ADR), Max Trailer (14 cu podea coborâtă și 2 platforme, față de 9 semiremorci în 2023), Kögel (14 prelate și 1 basculantă, față de 61), Stas (8 DA99 și 4 basculante, și tot 12 în 2023) și Faymonville (7 pentru transport de materiale lungi, 3 platforme și 1 cu podea coborâtă, față de 2 semiremorci în 2023).
Mai puțin de 10 au livrat Sommer (6 pentru transport de animale și 2 prelate), OMEPS (7 cisterne), Bodex (6 basculante), Goldhofer (4 pentru încărcături excepționale și 2 pentru transport de mărfuri lungi), Kempf (6 basculante), D-TEC (5 pentru transport de containere), Grapar și Spitzer (câte 4 cisterne), Pezzaioli (4 pentru transport de animale), Meusburger (3 pentru încărcături excepționale), Optima Technic (3 pentru alte activități), TMT (3 prelate), Ardor (2 cisterne), BC-LDS, Gofa și Tanker (câte 2 cisterne ADR), Benalu (2 pentru transport de containere), FGM (2 pentru transport de vehicule), Knapen (2 furgoane), Pavic (2 pentru transport de lemn), Zaslaw (1 basculantă și 1 pentru transport de lemn), GVN Trailer, Kon-Turksan Trailer și Nova (câte 1 cu podea coborâtă), Kalepar și Vega Trailer (câte 1 pentru transport de vehicule), Langendorf (1 pentru transport de materiale lungi), Lider Lowbed (1 pentru încărcături excepționale), Nooteboom (1 platformă), OMSP Macola (1 cisternă ADR), Star Yagcilar (1 pentru transport de containere) și Tana Shredder (DA99).
La acestea se adaugă 4.880 de remorci noi și 2.788 rulate la prima înmatriculare și 5.929 reînmatriculate, față de 3.880, 2.900, respectiv 5.151 în primul trimestru din 2023.
Exportul de vehicule rulate aproape s-a înjumătățit
În primul trimestru din 2024 au fost radiate 36.891 de vehicule, dintre care 28.257 au fost dezmembrate și 8.634, exportate, față de 38.983, 22.116, respectiv 16.867 în perioada similară din 2023. Cu alte cuvinte, asistăm la o scădere semnificativă a exporturilor de vehicule rulate din România.
Dintre vehiculele comerciale au fost radiate 2.854 de autoutilitare, față de 4.484 în primul trimestru din 2023, 309/587 de semiremorci, 134/304 remorci, 106/118 autobuze, 92/167 de autovehicule speciale, 62/71 de autospecializate, 62/70 de microbuze, 27/49 de autotractoare, 20/27 de autospeciale, 12/26 de remorci speciale și 4 semiremorci speciale, față de 2 în 2023. Deci numărul vehiculelor radiate a fost mai mic decât anul trecut la toate categoriile, cu excepția semiremorcilor speciale, unde numărul este oricum foarte mic.
Iar exportate, dintre vehiculele comerciale, au fost în primul trimestru din acest an 1.354 de autoutilitare, față de 2.903 în perioada similară din 2023, 247/522 de semiremorci, 99/245 de remorci, 57/39 de autobuze, 33/26 de microbuze, 15/27 de autotractoare, 6/24 de remorci speciale, 5 autovehicule speciale, și tot atâtea în 2023, 4/2 semiremorci speciale, 2 autospecializate și 1 autospecială. Așadar, și la export au fost categorii care au înregistrat creșteri față de 2023: autobuzele, autotractoarele și remorcile speciale.