Inmatricularile de microbuze si de autobuze s-au situat, in primele 6 luni ale anului, la un nivel scazut comparativ cu 2019, aprilie si mai fiind lunile cele mai slabe, atat pentru vehiculele noi, cat si pentru cele rulate. Piata este afectata evident de pandemie si ramane de vazut ritmul in care aceasta isi va reveni, corelat si cu evolutia Covid-19 la nivel european si respectiv cu increderea pasagerilor de a reveni la bordul vehiculelor.
Inmatricularile de microbuze si de autobuze in primele 6 luni ale anului au fost relativ modeste, potrivit evidentelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule (DRPCIV). Asa cum era de asteptat in contextul pandemiei, achizitiile au fost mult reduse, fiind inmatriculate in special vehiculele comandate deja de dinainte. Astfel, cele mai multe autobuze au fost inregistrate in februarie (21 noi, 116 second-hand aflate la prima inmatriculare in Romania si alte 86 tranzactionate pe piata interna) si in iunie (26 noi, 31 SH importate si 49 tranzactionate intern). Martie arata inca bine in cifre, in timp ce aprilie si mai, desi sunt, de regula, luni de varf pentru achizitiile de vehicule, au fost foarte slabe.
In prima jumatate a acestui an s-au inmatriculat, asadar, 69 de autobuze noi, la care se adauga 417 second-hand aflate la prima inmatriculare in tara noastra si 306 second-hand tranzactionate intern. Prin comparatie, in 2019, numai in primele 4 luni fusesera importate deja aproape 550 de autobuze, iar alte 335 fusesera vandute intre transportatorii romani.
Pozitia intai la inmatricularile de autobuze noi in prima jumatate a anului este ocupata de BMC, cu 14 unitati, urmat de Isuzu, cu 11, Dypety si Mercedes-Benz, cu cate 8 unitati. SOR si VAG Bus (din Piatra Neamt), mai figureaza in lista producatorilor care au avut masini noi livrate, cu cate 7 autobuze, urmati de Temsa (5), MAN (3), VDL (2), C&I (2), Otokar si Granton (din China), cu cate o masina.
Preferintele carausilor romani in ceea ce priveste vehiculele second-hand au ramas neschimbate. Astfel, din cele 417 autobuze rulate aflate la prima inmatriculare in Romania nu mai putin de jumatate sunt Daimler Buses: 112 Mercedes-Benz si 100 Setra. Urmeaza MAN, cu 44 de autobuze, Iveco (31), Irisbus (25), Temsa (19), Volvo (16) si Scania (12). Si in ceea ce priveste tranzactiile de pe piata interna clasamentul producatorilor este similar, fiind condus de Mercedes-Benz, cu 70 de unitati.
Piata de microbuze, in declin
Statistica inmatricularilor de microbuze in prima jumatate a lui 2020 confirma scaderea pietei de profil, puternic afectata de pandemie. Astfel, potrivit DRPCIV, in primele 6 luni ale acestui an s-au inmatriculat 225 de microbuze noi, in conditiile in care anul trecut, pana la sfarsitul lui aprilie fusesera inregistrate deja de doua ori mai multe. Efectele crizei sunt clare, dupa un prim trimestru sustinut, cu cate circa 50 de unitati noi inmatriculate in fiecare luna, urmand declinul brusc. Este imbucurator insa faptul ca iunie arata o revenire a vanzarilor, confirmand faptul ca piata incepe sa se miste din nou.
Primul loc in topul vanzarilor de microbuze este ocupat de carosierul roman Pacific Tur, cu 54 de unitati, urmat de Mercedes-Benz, cu 51 de vehicule (o parte dintre acestea mai mult ca sigur carosate extern), Minibus Luxury (30), C&E Minibus (24) si Cento Bus (17). Ceilalti producatori sau carosieri romani au avut sub 10 vehicule noi inmatriculate in perioada ianuarie-iunie 2020.
Ca de obicei, numarul microbuzelor second-hand importate din strainatate este destul de mic – doar 52 – alte 441 de vehicule fiind tranzactionate pe piata interna in prima jumatate a anului (aproape tot atatea cat in primele 4 luni din 2019).
Majoritatea vehiculelor de transport persoane au peste 12 ani
In Romania erau inmatriculate, la finele lui 2019, nu mai putin de 8.749.390 de vehicule, potrivit informatiilor DRPCIV. Dintre acestea, aproape 1 milion sunt autoutilitare, 467.000 – remorci si semiremorci, 60.000 sunt autospeciale si autospecializate, aproximativ 57.000 – tractoare rutiere si autotractoare, 25.364 de autobuze si 27.365 de microbuze. Restul sunt autoturisme, motociclete si alte tipuri de vehicule similare.
Din cele 25.364 de autobuze, 2.311 au intre 0 si 4 ani vechime (9,11%), 1.526 au intre 5 si 8 ani (6%), 3.113 au intre 9 si 12 ani (11.82%), iar 18.414 dintre autobuze (72,6%) au o varsta de peste 12 ani.
La microbuze lucrurile stau mai bine. Astfel, din totalul de 27.365 de vehicule, 3.561 (13%) sunt microbuze avand mai putin de 4 ani vechime, 5.201 (19% au intre 5 si 8 ani), 5.477 (20%), iar 13.126 (aproape 50%) au o varsta de peste 12 ani.