
De câțiva ani, transportul rutier de mărfuri din Spania – țară în care operatorii mici și mijlocii dețin o pondere uriașă – s-a consolidat, aproape în întregime prin achiziții, iar fenomenul s-a accelerat în ultima vreme, așa cum reiese dintr-o analiză realizată de Upply (Foreign investors move into Spanish freight transport sector).
În septembrie 2021, grupul portughez Zolve a anunțat că preia operatorul logistic spaniol Logifrio Gestion Logistica, ale cărui venituri au fost de 20 de milioane de euro în 2021 și care avea o flotă de peste 600 de vehicule și o capacitate de depozitare de 700.000 mc. Operațiunea a transformat compania într-un operator de transport frigorific cu o gamă completă de servicii atât în Spania, cât și în Portugalia.
Ca parte a unei campanii de expansiune europeană, grupul american Lineage Logistics, cel mai mare operator de depozite frigorifice din lume, controlat de grupul de investiții Bay Grove, și-a concentrat atenția asupra Peninsulei Iberice și în mai 2021 a achiziționat doi operatori de depozite frigorifice, Frigoríficos de Navarra (Frinavarra) și Frioastur, iar în septembrie 2022 a finalizat achiziția grupului de familie Fuentesgroup, al treilea cel mai mare operator de transport frigorific din Spania, cu o flotă de peste 500 de vehicule. În 2023, compania a fost redenumită Lineage SpainTransportation.
În martie 2022, grupul american de investiții Apollo Global a achiziționat o participație de 49% în capitalul Primafrio, liderul pieței spaniole de transport frigorific, evaluat la 1,5 miliarde de euro, iar CE a aprobat operațiunea în iunie 2022.
Și transportatorii francezi au cumpărat în ultimii ani firme spaniole. Delanchy a preluat o participație la compania spaniolă Indo, ceea ce i-a permis să-și dezvolte în continuare rețeaua europeană. Cele două lucrau oricum împreună de câțiva ani, înainte de a opta pentru această tranzacție.
Grupul STEF este un pionier, deoarece a început să se stabilească în Spania în 1989, și de atunci a urmat o strategie bazată pe preluarea de companii locale: în martie 2012 Friomerk și filiala sa, Euromerk, pentru a deveni proprietarul unui depozit frigorific de 75.000 mp în apropierea portului Valencia, în 2017 Transports Badosa și în 2022 Enaboy Castillain și TTC Logística Frigorífica, având 40 de vehicule și platforme în Corunna, Vigo și Leon. În 2024 și-a continuat expansiunea prin achiziționarea grupului Centeno, cu depozit în Valladolid și 16 vehicule, și a companiei madrilene Montfrisa, cu o cifră de afaceri de 32 de milioane de euro în 2022 și cu 65 de vehicule și platforme în Madrid, Valencia, Barcelona și Pontevedra, cu o capacitate totală de depozitare de 60.000 de paleți. O altă companie franceză, Olano a achiziționat în ultimii ani diverse firme spaniole mici și mijlocii: în 2020 Transportes Oteiza din Pamplona și compania portugheză Kartel, în 2022 Devesa Express, cu o flotă de aproximativ 30 de camioane și cu venituri totale de 14 milioane de euro în 2021, apoi Caudete Logistics, cu venituri totale de 20 de milioane de euro și o flotă de 140 de vehicule, și în 2024 două companii mici, Transnoita, cu o cifră de afaceri de 12 milioane de euro și cu 60 de vehicule, și Filardi, cu 12,5 milioane de euro și 70 de vehicule, dintre care 45 frigorifice.
Sursă foto: Primafrio