Piata totala de bauturi spirtoase in Romania reprezinta in jur de 20% din cea a bauturilor alcoolice si are un volum de circa 165 de milioane de litri, in conditiile in care cantitatea fiscalizata este de doar 45 de milioane de litri, restul fiind volume nefiscalizate. Vanzarile au scazut anul trecut cu 20% fata de 2013, cauza principala fiind cresterea accizei la bauturi spirtoase. Ministerul de Finante a promis reducerea accizei de la 1 ianuarie 2016, insa, daca intr-adevar se va aplica, masura va fi tardiva, cel putin pentru vanzarile de anul acesta.
Anul trecut membrii asociatiei Spirits Romania au vandut 20 de milioane de litri de bauturi spirtoase, cu o scadere de circa 10% fata de 2013.
„Piata a scazut per total cu 20%, din cauza ca din septembrie a crescut acciza la bauturi cu 40%, ca o masura compensatorie a scaderii TVA la paine. Nu am aflat inca ce a castigat statul prin asta, noi cu siguranta am pierdut. Fata de 2012 piata a scazut cu 32%. Suntem intr-un business al statului, mare parte din venituri mergand la stat. Profiturile acestei industrii sunt destul de mici, 65-70% din pretul la raft al bauturilor este reprezentat de TVA si acciza. Nicio firma nu a mai reusit sa ramana pe modelul economic al lui 2012 si investitiile au fost stopate“, a aratat Florin Radulescu, presedintele asociatiei. Au fost foarte afectate vanzarile de bauturi spirtoase din categoria „economice“, dar sunt tot mai cautate produsele foarte ieftine, deoarece puterea de cumparare scade de la an la an – salariile nu au prea crescut din 2008, cheltuielile insa s-au marit.
In opinia lui Florin Radulescu, criza a venit si cu multe schimbari in bine. De exemplu, pana in 2008 producatorii din Romania nici nu isi imaginau ca ar putea exporta. Dar in momentul in care consumul national s-a redus foarte mult s-au vazut nevoiti sa caute alte piete de desfacere si succes au avut, printre altii, producatorii de vodca, vin spumant, vermut, brandy s.a. „Nu sunt volume foarte importante, deoarece exporturile au inceput acum 2-3 ani. Unele piete s-au deschis si din cauza romanilor plecati in afara. Deja exista retele de distributie pentru magazinele romanesti din alte tari, unde comunitatea de romani este mare. Dar competitia este acerba. Oamenii apreciaza brandul, in industria noastra sunt multe produse de marketing, asa ca trebuie sa comunici in functie de cultura consumatorului. In primul rand trebuie sa ai un produs bun, dar sustinut si prin activitati de marketing“, a mai afirmat Radulescu.
Reducerea accizei trebuie aplicata inainte de 2016
Asociatia Spirits Romania are sapte membri – trei producatori si patru importatori – care impreuna colecteaza si varsa la buget 56% din accizele din Romania. Acestia au vandut anul trecut circa 20 de milioane de litri de bauturi spirtoase. Ca urmare, problema accizei este una deosebit de spinoasa pentru asociatie, ai carei reprezentanti au mers des la discutii cu Ministerul de Finante, Florin Radulescu declarand ca „dialogul este …