Companiile de logistica se confrunta cu o presiune tot mai mare de a gasi marfuri la export, care sa le ajute sa-si eficientizeze liniile regulate de grupaj pentru retur. Cele mai multe exporturi care pleaca din Romania sunt generate de comenzi ale unor furnizori din afara tarii si doar circa 20% de exportatori. In plus, se manifesta tot mai mult tendinta de globalizare a serviciilor logistice, astfel incat firmele multinationale isi doresc sa lucreze cu un singur furnizor de logistica in toate tarile in care sunt prezente.
Numeroase companii multinationale aflate in faza de dezvoltare pe piata romaneasca sunt sustinute de la sediul central, care se ocupa si de contractarea transporturilor. In tarile mai dezvoltate, filialele acelorasi companii isi gestioneaza singure transportul. „Romania este vazuta mai mult ca o piata de consum si de import. De afara vin regulat marfuri pentru noi, pe care trebuie sa le distribuim, iar camioanele trebuie sa plece automat la export zi de zi cu ceva, astfel ca suntem fortati sa gasim cat mai multa marfa pentru export. Sunt si clienti care au aici doar un mic suport contabil, dar, in rest, sunt structurati doar pe vanzari. Multi au doar un birou de vanzari prin care preiau comenzile, deoarece marfa poate ajunge foarte repede aici de la locul de productie. Alte companii emit factura externa direct catre firmele din Romania, avantajul fiind ca acestea sunt scutite de TVA“, a explicat Traian Dumitrescu, directorul general Dachser Romania.
Pana anul trecut, cifra de afaceri a Dachser Romania era generata in proportii egale de clientii din reteaua internationala a companiei si de firmele locale. De anul acesta, insa, sunt mai multe marfurile generate de clientii din reteaua companiei. „Este posibil ca acest lucru sa se fi intamplat din cauza schimbarii politicii de stocuri a unor companii. Sunt companii de aici care importa mai des partide mici de marfuri pe care nu le mai stocheaza.“
In primele cinci luni ale acestui an, Dachser a inregistrat o crestere de aproape 24% fata de aceeasi perioada a anului trecut, desi se miza numai pe maximum 18%. Un usor declin al activitatii s-a resimtit la finalul lui iunie, cauzat in principal de perioada concediilor. „In primele luni ale acestui an, cresterea a fost mai mare decat media celorlalti ani. Volumele au crescut si la clientii autohtoni cu 5-8%. Muncim mai mult, cu volume mai mari, dar pentru aceiasi bani, deoarece preturile, atat la depozitare, cat si la transport, au ramas la fel.“
Unii nu isi fac bine calculele
Preturile oferite clientilor de aici sunt mai mici decat cele oferite companiilor din alte state. Unul din motive este piata competitiva din Romania, unde sunt deja prezenti toti marii operatori internationali de logistica. „Iar unii nu isi evalueaza in continuare costurile foarte bine. Am intalnit companii mari care nu au softurile si, deci, capacitatea necesara de a-si evalua un client, respectiv sa vada unde castiga si unde pierd de pe urma acestuia. …