
Piața remorcilor grele din Europa de Vest se pregătește pentru o revenire în 2025, după doi ani de scăderi semnificative. Conform celei mai recente prognoze publicate de CLEAR International, cererea va crește cu peste 10% în acest an, recuperând o parte din pierderile suferite în 2023 și 2024.
Factori economici favorabili
Unul dintre elementele care susțin această redresare este decizia Băncii Centrale Europene (BCE) de a reduce ratele dobânzilor la 2,9%, o măsură care facilitează accesul la finanțare și stimulează investițiile în transporturi. De asemenea, alte țări din afara zonei euro, precum Regatul Unit, Canada, Suedia și Elveția, au adoptat politici similare.
În 2024, cererea de remorci în Franța și Germania a fost mai scăzută decât se anticipase, ceea ce a dus la o revizuire a previziunilor pentru 2025 cu o scădere de 3,4% față de estimările inițiale. În schimb, Spania a înregistrat o cerere mai mare decât așteptările, ceea ce a determinat o îmbunătățire a perspectivelor pentru această piață.
Impactul exporturilor și al transportului rutier
Piața remorcilor a resimțit puternic efectele restricțiilor comerciale impuse Rusiei și Belarusului. Înainte de 2023, un număr semnificativ de remorci fabricate în Europa de Vest era destinat acestor piețe, însă sancțiunile au dus la o prăbușire a exporturilor. Pe de altă parte, China a reușit să umple acest gol, devenind principalul furnizor de camioane și remorci pentru piața rusă, în detrimentul producătorilor europeni, în special a celor din Germania.
În ciuda acestor provocări, transportul rutier în Europa de Vest își revine treptat. După o scădere de 4% în 2023, volumul mărfurilor transportate a rămas stabil în 2024, iar pentru 2025 este prognozată o creștere. Indicatorii economici ai OCDE sugerează o îmbunătățire a economiei în principalele țări europene, cu excepția Franței, unde redresarea este așteptată să vină puțin mai târziu.
Evoluția pieței până în 2029
Potrivit lui Gary Beecroft, director al CLEAR International, vânzările de remorci vor recupera peste jumătate din pierderile suferite în ultimii doi ani și vor continua pe un trend ascendent. „Anii următori vor rămâne aproape de traiectoria așteptată a pieței, ajungând în cele din urmă să egaleze vârfurile istorice din 2008 și 2018”, a declarat Beecroft.
Raportul detaliază când, unde și cât de rapid se va dezvolta piața remorcilor grele până în 2029, oferind o perspectivă esențială pentru companiile din sectorul transporturilor. Cu 77% din mărfurile europene transportate pe cale rutieră, remorcile joacă un rol crucial în lanțul logistic, iar relansarea pieței este un semnal pozitiv pentru industria transporturilor.