Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement

Planuri mari, buget mic

Ca la fiecare inceput de an, toate institutiile isi anunta bilantul pe anul ce a trecut si planurile pentru cel care va veni. Pentru 2010, CNADNR are planuri mari care, daca vor fi puse in practica, ar face din sistemul rutier romanesc unul demn de lauda. Dar, daca ne gandim ca in 2009 abia a fost data in functiune o bucatica de autostrada de 42,3 km, pe segmentul Campia Turzii-Gilau, faptul ca in 2010 se va face receptia pentru 101,46 km pare a fi un vis frumos.
 

Se adauga 90,76 km de centuri ocolitoare si 855,106 km de drumuri nationale, cam multi avand in vedere faptul ca anul trecut s-a facut receptia pentru 28,25, respectiv 423,16 km. CNADNR chiar precizeaza ca cifrele anuntate ar putea deveni realitate numai daca va avea asigurat necesarul de finantare, lucru destul de dificil avand in vedere faptul ca e criza si ca situatia economica a Romaniei nu arata prea bine. Anul acesta, CNADNR vrea sa dezvolte portiunea aferenta tarii noastre din coridoarele europene care o strabat si care sunt foarte importante pentru fluxul de transport si pentru cel logistic.

Pentru dezvoltarea autostrazii Bucuresti-Brasov, pe sectorul Bucuresti-Ploiesti, anul acesta va fi inceput proiectul „Bypass Bucuresti Sud“, pe raza judetului Ilfov, fiind necesara suma de 586,19 milioane de lei pentru exproprieri. Tot in cadrul aceleiasi autostrazi, pe sectorul Bucuresti-Moara Vlasiei se vor face investitii in valoare de 577,2 milioane de lei, din care exproprieri de 75 de milioane de lei, utilitati de 50 de milioane, constructii-montaj de 380 de milioane si restul, TVA. Pe acest sector anul trecut au fost finalizati 12 km si raman de realizat 7,5 km.
Pentru Moara Vlasiei-Ploiesti, CNADNR planuieste o investitie de 822,8 milioane de lei (exproprieri, utilitati, constructii montaj), pentru finalizarea construirii a 42,5 km.
Tot anul acesta se va trece la proiectarea tronsoanelor Ploiesti-Buzau-Focsani si Focsani-Albita, fiind necesare investitii de 14,99, respectiv 7 milioane de lei. Tot in cadrul viitoarei autostrazi Bucuresti-Brasov, anul acesta se vor face exproprierile pe sectorul Ploiesti-Comarnic si Comarnic-Brasov, cu cheltuieli de 134,16, respectiv 418,5 milioane de lei. Aceste lucrari fac parte din proiectele pentru dezvoltarea coridorului IX Pan-European.
In ceea ce priveste lucrarile de-a lungul coridorului IV Pan-European, se planuiesc investitii de 2.849,29 milioane de lei si lucrari in judetele Arad, Timis, Hunedoara, Sibiu, Valcea, Arges, Ilfov si Constanta. In cadrul lucrarii Nadlac-Arad, anul acesta vor fi derulate exproprierile, care vor impune investitii de 70,5 milioane de lei. In Arad vor continua lucrarile pentru Bypass-ul Arad, mai exact se va finaliza proiectul tehnic si vor demara terasamentele, exceptand sectorul din apropierea aeroportului, motivat de adoptarea solutiilor tehnice pentru aprobarea Autoritatii Aeronautice. Investitiile necesare vor ajunge la 276,7 milioane de lei.
Pe Arad-Timisoara, in 2009 s-au executat lucrari de terasamente pe o lungime totala de 27 km, iar in 2010 se vor executa lucrari pe toata lungimea autostrazii, cheltuielile estimate fiind de 287,03 milioane de lei.
Pe segmentul Timisoara-Lugoj se vor face investitii in valoare de 95,95 milioane de lei, provenind din fonduri nerambursabile, la fel ca pe Lugoj-Deva, unde vor fi investite 158,39 milioane de lei, si pe Deva-Orastie, unde investitiile necesare au un cuantum de 190,52 milioane, din care doar TVA va fi suportat din alte surse.
Pentru tronsonul Orastie-Sibiu, inclusiv Bypass Sebes, vor fi realizate lucrari in valoare de 147,23 milioane de lei, din fonduri nerambursabile.
Anul acesta va fi receptionat Bypass-ul Sibiu, cu o lungime de 17,56 km si investitii necesare de 287,12 milioane de lei.
Pe segmentul Sibiu-Pitesti vor fi cheltuiti 14,28 milioane de lei pentru asistenta tehnica.
Tot anul acesta vor incepe exproprierile pentru centura de nord a Capitalei, cu cheltuieli de 327 de milioane de lei, viitoarea centura avand o lungime de 52,77 km.
In judetul Constanta, pe tronsonul Cernavoda-Medgidia, in primul trimestru al anului vor demara lucrarile de executie pe sectoarele de capat ale tronsonului, in trimestrul al doilea urmand cele la km 155+ 480/ km 161+700. In primul trimestru al acestui an se estimeaza inceperea procedurilor de expropriere a terenurilor. Investitiile necesare sunt de 323,4 milioane de lei, pentru 19,25 km. In ceea ce priveste tronsonul Medgidia-Constanta, vor continua lucrarile la pasajul peste autostrada, viaductul de la km 188 si podul peste Canalul Dunare-Marea Neagra. In primul trimestru se estimeaza demararea procedurilor de expropriere a terenurilor. In trimestrul al doilea vor incepe lucrarile de executie pe toata lungimea tronsonului. Toate acestea vor impune cheltuieli de 376,47 milioane de lei. Pentru Bypass-ul Constanta, in 2010 se vor executa lucrari de terasamente si structuri pe toata lungimea autostrazii. Acest Bypass are 22,1 km, iar suma care va fi cheltuita in 2010 este de 294,72 milioane de lei.

In 2010 se va lucra mai mult la autostrada Transilvania
Anul acesta vor continua lucrarile si la Autostrada Transilvania. Pentru obiectivul 2B, Turda-Gilau, vor fi investite 1.666,24 milioane de lei, urmand a fi receptionati 9,4 km. In zona Suplacu de Barcau, in cadrul obiectivului 3C, se va face receptia unui viaduct de 2 km pentru care vor fi cheltuiti 83,6 milioane de lei. Iar in zona Dolea-Sarsig, se va face receptia a 18 km, pentru care vor fi cheltuiti 1.372,67 milioane de lei, suma suportata de la bugetul de Stat.
Pentru tronsonul Targu Mures-Campia Turzii, anul acesta va fi finalizata partea de proiectare, achizitii terenuri si utilitati, pentru care bugetul de Stat va plati 234,87 milioane de lei. Tot bugetul de Stat va suporta si finalizarea proiectarii, achizitia terenurilor si a utilitatilor pentru segmentul Mihailesti-Suplacu de Barcau, cu 460,15 milioane de lei.
Anul acesta se va face si proiectarea autostrazii Targu Mures-Iasi-Ungheni, pentru care se vor cheltui 12,2 milioane de lei. Si Autostrada Sudului, Bucuresti-Craiova (220 km), va fi proiectata in cursul acestui an, necesitand 15,7 milioane de lei.
In 2010, conform estimarilor CNADNR, se va lucra la circa 508 km de autostrada, din care se preconizeaza ca se va face receptia pentru 101,46 km. In plus, se vor proiecta inca 1.147,857 km.

E nevoie de foarte multi bani
In ceea ce priveste variantele ocolitoare, anul acesta vor fi in lucru 204,96 km, din care vor fi receptionati 90,76 km. Este vorba de centura Bucuresti Nord intre DN7 si DN2 (Chitila-Voluntari, 20,15 km, cu o investitie de 126 de milioane de lei), centura Ploiesti Vest (cinci milioane de lei) si centura Cluj Est (23,66 km, cu o investitie de 368,3 milioane de lei). Centura Oradea va fi data in folosinta doar partial, 14,1 km din 15,88 km, investitia necesara fiind de 140,72 milioane de lei. Si centura orasului Iasi va fi terminata partial, 18,4 km din 29,5 km, cu o investitie de 80 de milioane de lei. In cazul centurii Timisoara, se va face receptia doar pentru 1,6 km din 16,8.
CNADNR a realizat o serie de planuri si pentru drumurile nationale si se estimeaza ca la sfarsitul acestui an se va face receptia pentru 855,106 km si 1.407,086 vor fi in executie. In plus, in 2010 se va trece la procedura de contractare pentru 315,738 km.
Pentru a pune in aplicare toate planurile stabilite pentru finantarea activitatilor de intretinere curenta si periodica a drumurilor nationale este nevoie de 2.254 de milioane de lei, din care de la bugetul de Stat 1.260 de milioane de lei, din venituri proprii 935 de milioane de lei si din credite externe 59 de milioane de lei. Pentru reparatiile capitale, necesarul de fonduri de la bugetul de Stat in 2010 este de 795 de milioane de lei.
Pentru finantarea lucrarilor de eliminare a efectelor inundatiilor, in 2010 este necesara suma de 1.049 de milioane de lei, din care de la bugetul de Stat 489 si din credite externe 560.
Rezulta ca necesarul de fonduri al CNADNR pe 2010 se ridica la 17.379 de milioane de lei, ceea ce inseamna o crestere cu 88% fata de resursele asigurate pe 2009 prin bugetul de venituri si cheltuieli.
Valoarea de 17.379 de milioane de lei se solicita astfel: 13.071 de la bugetul de Stat, 1.952 din credite externe, 1.420 din fonduri nerambursabile si 935 de milioane de lei din venituri proprii.

Doar 42,3 km de autostrada in 2009
Conform informatiilor furnizate de CNADNR, anul trecut s-au desfasurat lucrari pentru autostrazi pe 243 km, din care au fost pusi in functiune 42,3 km. Finantarea a fost asigurata din fonduri de la bugetul de Stat si fonduri externe, rambursabile si nerambursabile.
Cei 42,3 km de autostrada dati in functiune pe sectiunea Campia Turzii-Gilau, din cadrul Autostrazii Transilvania, au necesitat o investitie de 1.185,23 milioane de lei, suma provenita de la bugetul de Stat. In cadrul aceleiasi autostrazi s-a lucrat si la viaductul de la Suplacu de Barcau, cu o lungime de 2 km, terminat in proportie de 72,4%. O alta lucrare pe aceasta autostrada este pe portiunea Dolea-Sarsig, de 18 km, din care s-a realizat 75,6%. Pentru aceste doua obiective au fost investite 209,16 milioane de lei, tot de la bugetul de Stat.
La autostrada Bucuresti-Ploiesti s-a lucrat pe centura Ploiesti-Vest, unde au fost investite 534,26 milioane de lei, 34,7% din lucrare fiind finalizata.
In 2009 au inceput lucrarile la varianta de ocolire a municipiului Arad, unde s-a lucrat doar 2%, si in prezent Proiectul Tehnic e in curs de elaborare de catre Constructor. Tot in 2009 a inceput constructia autostrazii Arad-Timisoara, unde s-au executat lucrari pe o lungime totala de 13.83 km si la 10 podete si cinci pasaje/poduri, cu o investitie de 94,96 milioane de lei.
Si segmentul Medgidia-Constanta, din cadrul autostrazii Cernavoda-Constanta, a ajuns la un grad de realizare de 4%, pentru care s-au cheltuit 135,28 milioane de lei. Pentru sectorul cuprins intre km 155+480 si km 161+700, s-a solicitat obtinerea solutiilor tehnice de protejare a siturilor arheologice.
Pe sectorul Medgidia-Constanta, care are o lungime de 31,8 km, s-a ajuns la un stadiu de 10%. S-au executat lucrari constand in pasaj peste autostrada, viaduct intre km 187+ 915 si km 188+000, pod peste Canalul Dunare-Marea Neagra. Investitiile realizate au fost de 115,93 milioane de lei.
Constructia variantei de ocolire a Constantei a ajuns la 16%, fiind executate terasamente pe o lungime de 9,75 km, din 21,8. In Sibiu, lucrarile la varianta ocolitoare a orasului au avansat foarte repede, fiind realizate in procent de 80,2%.
Investitiile totale pentru aceste lucrari au fost de 2.054,53 milioane de lei de la bugetul de Stat, 25,21 milioane din fonduri rambursabile si 822,63 milioane din fonduri nerambursabile.

Centuri ocolitoare
Programul de constructie a centurilor ocolitoare cuprinde 141,36 km aflati in lucru in cursul lui 2009, din care au fost pusi in functiune 28,25 km (Centura Ploiesti Vest, Centura Adunatii Copaceni si Centura Timisoarei). Investitiile pe acest segment au totalizat 685,72 milioane de lei, din care 537,79 de la bugetul de Stat, 81,33 din fonduri rambursabile si 66,6 din fonduri nerambursabile.
In ceea ce priveste drumurile nationale, anul trecut s-a lucrat la 1.886,59 km, din care 423,16 km au fost receptionati. Pentru aceste lucrari, investitiile au totalizat 1.211,4 milioane de lei din care 808,71 din bugetul de Stat, 339,62 din fonduri rambursabile si 63,07 din fonduri nerambursabile.
In cadrul Programului de eliminare a efectelor calamitatilor din perioada 2005-2007, cu finantarea executiei din fonduri BIRD, BERD, BDCE si BEI, s-au receptionat anul trecut 146 de obiective.
In cadrul programului de intretinere anuala s-au efectuat intretinere periodica si reparatii curente pe un numar de 1.481 km de drumuri nationale, reprezentand 9% din reteaua totala de drumuri nationale aflate in administrarea CNADNR, sub forma unor interventii specifice, tratamente bituminoase (274 km), straturi rutiere foarte subtiri (428 km), covoare asfaltice (499 km) si ranforsari sisteme rutiere (280,27 km pe sectorul Sebes-Nadlac, finantat din venituri proprii, in valoare de 393,92 milioane de lei).

Au crescut incasarile CNADNR
In total, valoarea lucrarilor executate si receptionate pana la sfarsitul lui 2008 si nedecontate in 2008 s-a ridicat la 2.018,87 milioane de lei.
Avand in vedere obligatiile de plata inregistrate la 15.12.2009, precum si deschiderile de credite bugetare preconizate pentru perioada 16.12-23.12.2009, se estima ca CNADNR urma sa inregistreze la 31.12.2009 datorii de 1.582,88 milioane de lei. Trebuie precizat faptul ca prevederile bugetare aferente lui 2009 (9.221,59 milioane de lei) depasesc cu circa 49% prevederile bugetare aferente lui 2008 (6.192,54 milioane de lei).
Aceasta s-a datorat in principal cresterii sumelor alocate de la bugetul de Stat in 2009, cu 52% fata de 2008 (5.808,42 milioane de lei fata de 3.941,81 milioane de lei).
Cresteri importante s-au inregistrat pentru obiectivele de investitii finantate exclusiv de la bugetul de Stat (cu 38% mai mult in 2009 fata de 2008) si pentru programele cu finantare rambursabila (de doua ori mai mult, respectiv 949,29 milioane de lei, fata de 469,68).
De asemenea, in 2009 au fost prevazute sume importante de la bugetul de Stat pentru proiectele cu finantare externa nerambursabila postaderare (FC, FEDER, ITHACA), respectiv 16,7% din totalul sumelor alocate de la bugetul de Stat.
In 2009, ca urmare a actiunilor intreprinse de CNADNR privind cresterea numarului actiunilor de control desfasurate, a sanctiunilor aplicate, a valorii amenzilor, implementarea „Sistemului de monitorizare video” de la ACI Giurgiu, repunerea in functiune a instalatiilor fixe de cantarire din ACI Albita si ACI Bors, se estimeaza realizarea unor venituri proprii de circa 810 milioane de lei, in crestere cu 15% fata de incasarile din 2008.
Pentru acoperirea deficitului de venituri proprii, determinat de incheierea in 2007 si 2008 a unor contracte in regim credit furnizor, pentru asigurarea surselor de finantare necesare activitatii de intretinere a fost contractat un credit bancar in valoare de 787,73 milioane de lei.

Articole similare