Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad

Planuri mari, fapte putine

Autostrada Arad-Timisoara, de 35 km, si Centura Aradului, de 12 km, vor fi terminate in 2012, cu un an mai tarziu fata de termenul stabilit, vina apartinand proiectantilor si organizarii de santier, potrivit lui Eusebiu Pistru, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, care a facut aceste afirmatii in cadrul conferintei Mediafax Talks about Transport and Logistics. MTI va mai scoate la licitatie patru tronsoane de autostrada (Coridorul IV paneuropean), desi nici segmentul Bucuresti-Ploiesti, care trebuia finalizat in 2010, nu are sanse sa fie intregit in 2010, fiind necesare alte 100 de milioane de euro, bani de care ministerul nu dispune la ora actuala.
 

Contractul pentru cele doua lucrari a fost semnat la sfarsitul lui 2008-inceputul lui 2009, iar potrivit lui Eusebiu Pistru, se pare ca va fi finalizat la inceputul lui 2012, costul acestuia ridicandu-se la circa 160 de milioane de euro. „Suntem in intarziere cu aceste lucrari din cauza proiectantilor si, de asemenea, organizarea de santier a durat foarte mult”, a spus reprezentantul MTI, care a adaugat ca toate contractele pentru construirea de tronsoane de autostrada se afla acum in verificari, cu scopul de a penaliza companiile care intarzie finalizarea lucrarilor.

Alte patru tronsoane scoase la licitatie anul acesta
Secretarul de stat a mai declarat ca, pana in noiembrie, MTI va licita si patru segmente de autostrada din Coridorul 4 paneuropean, investitii care se vor ridica la aproximativ 670 de milioane de euro si vor avea un termen de finalizare de trei ani. Din cele patru tronsoane, cel mai scump este Lugoj-Deva, de circa 200 de milioane de euro, urmat de Nadlac-Arad si Orastie-Sibiu, fiecare de aproximativ 160 de milioane de euro, in timp ce segmentul Timisoara-Lugoj va costa in jur de 150 de milioane de euro.
Potrivit lui Pistru, autostrazile sunt finantate din bani de la buget si din fonduri europene, in timp ce exproprierile si relocarile de utilitati vor fi suportate de bugetul de stat, pentru segmentul Nadlac-Arad acestea fiind deja realizate in proportie de 70%. Pistru a mai declarat ca un alt tronson de autostrada de pe acelasi Coridor 4 paneuropean, Deva-Orastie, a fost deja atribuit, insa patru companii din cele participante la licitatie au depus contestatii.

Comarnic-Brasov va fi atribuit din nou
Nici cu tronsonul Comarnic-Brasov nu stam prea bine, Eusebiu Pistru anuntand ca acesta va fi scos din nou la licitatie in regim de concesiune, dupa ce consortiul castigator Vinci-Aktor, „impiedicat” de efectele crizei economice, a renuntat in aprilie la contractul in valoare de 1,5 miliarde de euro pentru ca nu a reusit sa gaseasca o sursa de finantare. Consortiul a anuntat ca esecul in gasirea unei finantari a fost generat de refuzul statului roman de a accepta anumite clauze. Tronsonul de 55 km avea ca termen de finalizare 2014, insa repetarea licitatiei inseamna din start o intarziere considerabila, astfel ca nu vom beneficia prea curand de autostrada intre Comarnic si Brasov, desi secretarul de stat afirma ca termenul de livrare va fi pastrat.
„Intentionam sa scoatem la licitatie pentru concesiune tronsonul Comarnic-Brasov, speram cel mai tarziu anul viitor, pentru a fi realizat pana in 2014”, a spus Pistru, care crede ca Romania ar trebui sa intre „in randul lumii” si sa dezvolte parteneriate public-private in infrastructura, cu atat mai mult cu cat criza economica saraceste puternic bugetul de stat.

Inca 100 de milioane de euro pentru Bucuresti-Ploiesti
In privinta segmentului Bucuresti-Ploiesti, secretarul de stat a spus ca acesta este realizat in proportie de 60%, pentru finalizare fiind nevoie de inca 100 de milioane de euro, fonduri care momentan nu se afla in bugetul MTI, dar care vor fi alocate din bugetul pe 2011, la ora actuala firmele contractate lucrand la capacitate scazuta.

Cu 7,5% mai putine licente acordate transportatorilor in 2010
Pe de alta parte, desi cererea de transport pare sa isi mai fi revenit, potrivit secretarului de stat, numarul licentelor de transport a scazut cu 7,5% fata de 2009, la 25.000 de autorizatii. „Exista industrii unde volumele operate au scazut cu 20-40%. Daca pana in 2008 aveam doua camioane la unul in activitatea de import-export, in prezent acest raport s-a inversat”, a spus Eusebiu Pistru, care crede ca 2010 a adus un curent nou in industria transporturilor, firmele mici fiind maturate de ratele de leasing, in timp ce companiile mari au inceput sa se puna pe picioare. In ceea ce priveste investitiile realizate de operatorii de transport si logistica, secretarul de stat a declarat ca doar 16% au fost stopate complet, celelalte firme orientandu-se catre investitii realizate cu scopul diminuarii costului de operare, o dovada a tendintei de eficientizare a pietei.        

Articole similare