Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Pledoarie pentru accelerarea tranziției spre un transport fără emisii

European Clean Trucking Alliance (ECTA), creată în iulie 2020 pentru a lupta pentru decarbonizarea transportului rutier de mărfuri din UE, îi cere Comisie Europene să accelereze dezvoltarea infrastructurii în țările membre și să impună limite mai stricte de emisii de CO2 pentru transportul rutier, în contextul adoptării pachetului „Fit for 55“.

Poziția Alianței vine în întâmpinarea acestui pachet, care va propune reglementări pentru viitorul transportului rutier: așteptata revizuire a Directivei Europene pentru Carburanți Alternativi (AFID), reglementările TEN-T și TEN-E, Directiva Taxării Energiei și standardele de performanță referitoare la emisiile de CO2 pentru vehicule comerciale ușoare.

ECTA amintește că în UE există circa 40 de milioane de vehicule care livrează peste trei sferturi din mărfurile comercializate în Europa. De aceea disponibilitatea infrastructurii pentru vehicule cu emisii zero este una dintre cele mai mari provocări în vederea decarbonizării flotelor și numai reglementările ambițioase AFID și politicile de sprijin pot transforma asta într-o oportunitate foarte mare. Prin urmare, este important ca prin legislația AFID să se stabilească ținte obligatorii pentru infrastructura din statele membre. De exemplu, de la un minimum de două stații publice de încărcare pentru fiecare nod urban de transport până în 2025 să se ajungă la un minimum de 10 până în 2030, astfel încât tranziția spre camioane cu emisii zero să devină o realitate în toate statele membre.

Coridoarele TEN-T din transportul de mărfuri ar trebui să devină coridoare cu emisii zero, cu suficientă infrastructură de alimentare, inclusiv cu hidrogen, cel târziu până în 2027, și să fie finalizată până în 2030, pentru a permite curse lungi fără emisii.

Și, pentru că ECTA este de părere că în Europa transportul este cea mai mare sursă de emisii, cu circa 28% din total, și este sectorul cu cea mai mare creștere a emisiilor din 1990 încoace, pentru a se atinge ținta de emisii zero până în 2050 este nevoie de revizuirea standardelor de emisii de CO2 și de încurajarea vânzărilor de vehicule fără emisii. Astfel, Alianța recomandă să existe cel puțin 50% vanuri noi vândute în 2030 cu emisii zero și până în 2035 toate vanurile noi vândute să aibă emisii zero.

În total, transportul de marfă și persoane la nivel global, nu în Europa, este responsabil pentru 25% din emisiile de CO2, iar în ultimul an, pe fondul crizei sanitare, tot mai mulți clienți au înțeles acest lucru și sunt tot mai nerăbdători să se treacă la vehicule fără emisii, așa cum declară reprezentanții GEODIS, companie care s-a înscris în ECTA încă de la început. Reamintim că din această Alianță fac parte actori europeni din diverse domenii de activitate (transportatori, operatori logistici, producători de bunuri, care au în total peste 2,3 milioane de angajați în întreaga lume și venituri ce depășesc 400 de miliarde de euro), organizații și asociații civile, interesate să se accelereze tranziția spre camioane cu emisii zero.

De asemenea, ECTA sesizează oportunitatea ca până în 2030 să se facă logistică aproape fără emisii de CO2 în centrele urbane majore.

Parte a acestei alianțe este și asociația olandeză de transport și logistică TLN, care atrage atenția în special asupra faptului că există diferențe majore între planurile de sustenabilitate și ambițiile diverselor țări europene.

Articole similare

Ad