Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pneurile de iarna au crescut volumele de recuperat

Legea privind recuperarea anvelopelor uzate este in vigoare de opt ani, iar din 2007 se colecteaza si se valorifica, anual, 80% din volumul pneurilor vandute in anul precedent. Chiar daca societatea de transfer de responsabilitate Eco Anvelope si-a atins de fiecare data baremul, inclusiv pe timp de criza, 2012 aduce un mare semn de intrebare din cauza introducerii obligativitatii anvelopelor de iarna. Pentru ca, desi a fost cumparata o cantitate mare de pneuri de iarna, carausii le-au pastrat si pe cele de vara, astfel ca nu au avut ce sa dea la schimb la service-urile de roti.

 
Conform Hotararii de Guvern nr. 170/2004, toti importatorii si producatorii de anvelope noi si second-hand sunt obligati sa colecteze anual anvelope uzate. Fie ca este vorba de pneuri destinate resaparii, recanelarii, reciclarii sau pur si simplu valorificarii termoenergetice, acestea trebuie colectate si valorificate intr-un procent de 80% din volumul vanzarilor din anul precedent. S-a plecat de la 60% in 2005, apoi 70% in 2006, iar din 2007 a ramas la 80%, diferenta de 20% fiind considerata pierderea generata la rularea anvelopelor. Singurele anvelope care nu sunt luate in calcul sunt cele pentru prima echipare, care sunt montate de constructor in fabrica pe vehiculele noi.
Nu exista o conditie ca anumite procente sa mearga spre resapare sau spre valorificare energetica, mai ales ca acum opt ani, cand a aparut legea, nici nu existau prea multe facilitati de resapare si doar in ultima vreme aceasta practica a devenit mai rentabila, in conditiile cresterii consistente a pretului anvelopelor noi. Oricum, nu se recupereaza decat anvelope care nu mai sunt bune decat pentru reciclare sau valorificare termoenergetica in fabricile de ciment, deoarece trierea carcaselor pentru resapare se face la service-urile de roti, astfel ca la colectori nu mai ajung decat deseurile, potrivit lui Florin Brabete, director general Eco Anvelope.
Procentele de recuperare a anvelopelor uzate au fost atinse in toti anii, inclusiv in 2011, in conditiile in care cantitatea de pneuri comercializate a crescut de la an la an cu 20-25%. „Niciun client de-al nostru nu a platit taxa de penalizare de 2 lei/kg care s-ar aplica pentru diferenta de cantitate nerecuperata pana la procentul de 80%. (Initial, taxa era de 1 leu/kg, iar din 2007 s-a dublat.) Asa ca este mult mai avantajos sa lucreze cu o firma specializata in recuperarea de anvelope, unde plateste aproximativ o cincime din taxa de penalizare. In plus, pentru un importator este greu sa-si faca singur logistica recuperarii“, a explicat Florin Brabete. „Colectarea se face din ceea ce se inlocuieste, minus uzura. Problema este ca intotdeauna exista un decalaj, pentru ca importatorul poate sa vanda anvelopele unui dealer, iar acesta sa nu le puna in piata, ci sa ramana cu ele pe stoc o anumita perioada si sa le vanda peste cateva luni. Conform legii, in momentul in care importatorul emite factura se marcheaza practic punerea pe piata si se constituie obligatia. Diferenta dintre acest moment si utilizarea efectiva determina cresterea cantitatii de anvelope care trebuie recuperate peste ceea ce se gaseste pe piata, si tocmai de aceea este importanta existenta unei retele de colectare bine puse la punct.“

Legea ar trebui revizuita
Din 2004 legea nu a mai fost revizuita si sunt multe lucruri care ar trebui aduse la zi, este de parere directorul Eco Anvelope. In primul rand, de cand a intervenit obligativitatea anvelopelor de iarna, s-au marit cantitatile de anvelope puse in piata, dar durata de viata a anvelopei s-a marit. „In 2011, volumul pus pe piata comparativ cu 2010 a crescut cu 30%. Utilizatorii au acum pe stoc inca un rand de anvelope, pentru ca, desi au cumparat pneuri de iarna, nu le-au aruncat pe cele de vara. Iar cele de iarna vor fi folosite 3-4 sezoane. Astfel, obligatia de colectare a anvelopelor in 2012 va fi mult mai mare decat ceea ce se va regasi in piata. A fost trimisa o solicitare catre Ministerul Economiei pentru revizuirea legii. Daca nu vom reusi sa colectam de pe piata cantitatea necesara de anvelope uzate, probabil ca vom cere esalonarea diferentei pe anii urmatori. De altfel, aceasta este o alta problema: faptul ca legea actuala nu prevede posibilitatea acordarii unei derogari atunci cand se poate justifica de ce nu s-a indeplinit plafonul de 80%.“
Pe de alta parte, faptul ca Romania este tara membra UE deschide oportunitati in ceea ce priveste reciclarea sau valorificarea termoenergetica a anvelopelor si pe alte piete in conditii mai bune. Sunt tari unde pneurile uzate se cumpara, in vedere arderii, nu ca la noi, unde fabricile producatoare de ciment cer bani pentru a presta aceasta activitate. Si chiar exista cerere si din Bulgaria si Turcia pentru   preluarea anvelopelor uzate, iar turcii, de exemplu, platesc pana in 25 de euro/t. Intervine insa problema transportului, deoarece anvelopele trebuie asezate manual in semiremorca, pentru ca altfel se pierde mult spatiu si in final se transporta practic „aer“. In plus, pretul in crestere al carburantului descurajeaza ideea de a transporta anvelopele pe distante mai mari.
In Romania, fabricile de ciment solicita o taxa pentru arderea anvelopelor, desi pentru ele acestea reprezinta o economie de carbune. Este adevarat ca intretinerea instalatiilor care filtreaza emisiile poluante costa, motiv ce justifica taxele solicitate.
Desi este vorba de o activitate de protejare a mediului, pentru recuperarea si valorificarea anvelopelor uzate nu se pot obtine fonduri de la Uniunea Europeana. Deseul de anvelope are valoare negativa, astfel ca firma de preluare a responsabilitatii, Eco Anvelope, plateste atat colectarea, cat si transportul si valorificarea. Se merge pe alt sistem decat in cazul fierului, acumulatorilor, deseurilor electrice si electronice, pentru ca aici nu exista niciun interes.

45.000 t de pneuri de recuperat in 2012
Eco Anvelope acopera 65-70% din piata de colectare si valorificare a pneurilor uzate, in conditiile in care are 40 de clienti, inclusiv importatorii mari de anvelope, o parte dintre acestia fiind si actionari. Restul sunt firme mici, care se ocupa singure de colectarea anvelopelor uzate. „Nu putem sti cu siguranta la cat se situeaza piata de anvelope din Romania, in conditiile in care nu exista un registru al importatorilor. De cand s-au deschis vamile pentru firmele din interiorul UE nu mai exista decat evidenta pneurilor din afara Uniunii, pentru care trebuie completata documentatie de import“, a precizat Brabete.
2011 a fost anul controalelor la anvelope, efectuate de Fondul de Mediu. „Este bine ca se fac asemenea controale. Problema este ca nu prea se pot identifica cei care nu-si declara activitatea lunar, potrivit legislatiei in vigoare“. Anvelopele de provenienta indoielnica sunt insa mai populare doar in cazul autoturismelor, transportatorii mergand de regula pe producatorii consacrati.
In 2011 au fost colectate 33.000 t de anvelope, iar in 2012 trebuie recuperate 45.000 t.
Acestea se colecteaza de la service-uri roti, parcuri auto si alti utilizatori finali. Eco Anvelope are trei colaboratori principali (Traian Company, CETA si Ecopneu), care la randul lor subcontracteaza altor circa 20 de colectori regionali. Acestia dispun de platforme de colectare, dar de regula anvelopele nu stau prea mult la colectori, pentru ca, atunci cand se strange cantitatea suficienta pentru a umple un camion, acesta se si trimite catre punctele de valorificare.
Pentru eficientizarea activitatii de colectare este importanta seriozitatea clientilor, astfel ca, atunci cand anunta ca au o anumita cantitate de anvelope, ea sa se si regaseasca fizic in momentul in care masina ajunge la incarcare, in vederea optimizarii transportului. „Toti cei care dau anvelope uzate spre colectare nu trebuie sa plateasca nimic pentru a scapa de acest deseu. Si in conditiile in care noi suportam toate cheltuielile de colectare si valorificare mai sunt cazuri cand ni se cer bani pentru pneuri. Orice importator de anvelope, daca opteaza sa se ocupe singur de recuperarea anvelopelor uzate cota parte din cate a vandut, trebuie sa se autorizeze in calitate de colector, in cazul in care nu detine si service de roti. Practic, daca din activitatea lui nu se genereaza anvelopa, trebuie sa o colecteze de undeva. Si atunci o cumpara de la un colector si o declara ca recuperata de el insusi. Costurile de recuperare a unor cantitati mai mici de anvelope sunt si ele mai mici comparativ cu costurile marilor colectori, care au de gestionat anual zeci de mii de tone de pneuri si de acoperit un teritoriu ce se intinde pe cateva judete.“

Numarul firmelor de recuperat, in crestere
Numarul firmelor care recupereaza anvelope a crescut in ultimii ani, potrivit lui Florin Brabete, chiar daca este vorba de companii mai mici, care lucreaza ca subcontractori pentru recuperatorii mari. Investitia initiala nu este foarte mare, pentru ca nu se impune stocarea pneurilor, astfel ca o simpla platforma betonata este suficienta. La aceasta se adauga vehicule pentru colectare (care pot fi proprietate sau inchiriate) si angajati care sa se ocupe de logistica propriu-zisa, cu un minim de dotari.
Pentru o firma noua de profil este destul de greu sa poata lucra direct cu Eco Anvelope, pentru ca ar trebui sa ruleze volume mari, de circa 5.000 t de anvelope pe an, si sa aiba si acoperire in teritoriu.
Din 2012, cei trei recuperatori principali ai Eco Anvelope au avut posibilitatea de a-si negocia singuri conditiile de lucru cu valorificatorii materiali sau cu fabricile de ciment, pentru a-si optimiza cheltuielile. „Noi oferim un cost global, care include colectare, transport si valorificare, pe care fiecare colector si-l gestioneaza.“ De precizat ca termenele de plata intre producatorii de pneuri si Eco Anvelope, intre firma si colectorii sai si intre acestia si valorificatori sunt aceleasi si s-au mentinut si pe timp de criza, astfel incat sa nu se inregistreze blocaje.

Articole similare

Ad