
Pentru a reduce decalajul adopției camioanelor electrice față de țările dezvoltate din UE și a-și menține statutul de lider în sectorul transporturilor, care contribuie cu 6-7% la PIB-ul național, guvernul polonez a lansat un program amplu de stimulente, destinat achiziționării de camioane electrice. Programul, în valoare de 480 de milioane de euro, face parte dintr-un pachet mai larg, finanțat de Banca Europeană de Investiții (BEI), care prevede subvenții de până la 1,4 miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare și modernizarea rețelelor electrice.
Polonia, care deține cea mai mare flotă de camioane din Uniunea Europeană, se află în urmă în ceea ce privește adopția camioanelor electrice. În 2024, numărul înmatriculărilor de astfel de vehicule a fost mult sub așteptări, plasând țara abia pe locul zece în UE. În prezent, pe drumurile poloneze circulă doar puțin peste o sută de camioane electrice, ceea ce reprezintă o proporție semnificativ mai mică decât în alte state europene. Spre comparație, numărul camioanelor electrice din Polonia este de doar un sfert față de media UE, o șeptime din cel al Țărilor de Jos și sub 3% din totalul înmatriculărilor din Germania.
Un buget consistent de finanțare a primit și România. Autoritățile române, însă, pentru moment, nu sunt informații sigure despre cum și de când ar putea transportatorii români să acceseze programul de finanțare a autocamioanelor electrice.
Modelul polonez ar putea inspira și autoritățile române
Polonia a anunțat că transportatorii vor putea depune cereri pentru stimulente începând din a doua jumătate a lunii martie 2025. Subvențiile vor fi disponibile pentru camioanele din categoriile N2 (între 3,5 și 12 tone) și N3 (peste 12 tone), inclusiv pentru vehiculele achiziționate prin leasing.
Fiecare companie va putea beneficia de sume diferite, în funcție de dimensiunea flotei și de prețul vehiculului achiziționat. Întreprinderile mici și mijlocii vor avea acces la condiții speciale. Subvenția maximă per vehicul va fi de 180.000 de euro, ceea ce înseamnă că un camion electric N3, care în prezent costă aproximativ 300.000 de euro, va putea fi achiziționat pentru aproximativ 120.000 de euro – un preț comparabil cu cel al unui camion diesel performant.
Investiții majore în infrastructură
Pe lângă stimulentele pentru achiziția de vehicule, BEI a alocat 465 de milioane de euro pentru dezvoltarea rețelei de stații publice de încărcare pentru transportul greu. Cel puțin 80% din fonduri vor fi direcționate către infrastructura de încărcare de-a lungul rețelei transeuropene de transport (TEN-T), iar 20% vor fi destinate hub-urilor logistice și terminalelor intermodale.
Aceste fonduri vor fi disponibile până în 2029 și vor fi alocate pe baza unor competiții care vor lua în considerare factori precum viteza de implementare, eficiența energetică și impactul economic. Alte resurse vor fi investite în modernizarea rețelelor electrice, pentru a susține creșterea consumului de energie generată de extinderea transportului electric.
Sectorul transporturilor din Polonia angajează în prezent aproximativ 750.000 de persoane, dar, potrivit analiștilor, acest program de investiții ar putea genera până la 10.000 de noi locuri de muncă până în 2030. Creșterea numărului de camioane electrice ar stimula producția de vehicule și baterii, ar încuraja digitalizarea flotelor și dezvoltarea de software specializat pentru gestionarea transportului electric, dar și expansiunea infrastructurii energetice.
Guvernul polonez și BEI speră ca acest program să creeze un efect de antrenare asupra altor industrii, precum sectorul auto, tehnologia și energia regenerabilă. Pe termen lung, Polonia ar putea deveni un centru european de excelență în tehnologia electrică, atrăgând investiții externe și accelerând tranziția către o economie mai ecologică și mai durabilă.