Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonia – transportatorii, afectați grav de pandemie, război și scumpiri

Potrivit datelor statistice ale autorităților poloneze, în prima jumătate a anului, în Registrul Național al Întreprinzătorilor Polonezi au apărut 2.170 de noi firme din domeniul Transport și Depozitare. Acestea reprezintă 7,4% din numărul total de firme nou-înființate. Printre acestea se numără 1.373 de companii de transport rutier de marfă. 

Cererea semnificativă de capacități de transport și nivelul ridicat al tarifelor încurajează intrarea pe piață a unor noi jucători. Din nefericire, în multe cazuri se dovedește că tarifele ridicate sunt susținute și de costuri ridicate de furnizare a serviciilor și că competențele necesare pentru a conduce o companie de transport depășesc cunoașterea unei hărți și abilitatea de a conduce.

Specialiștii în domeniu consideră că cererea de servicii de transport va rămâne ridicată în ciuda încetinirii preconizate. Prin urmare, este esențial să creștem competența noilor antreprenori pentru a reduce amploarea falimentelor.

În Germania, de exemplu, potrivit ultimului raport „Insolvenzen” publicat de DVZ, numărul de cereri de insolvență în sectorul german al transporturilor rutiere a crescut cu 16,5% în prima jumătate a anului, comparativ cu cifrele din 2021, afectând 141 de companii. Au fost afectate mai ales întreprinderile mici și cele recent înființate. Trei sferturi dintre acestea se aflau pe piață de mai puțin de 10 ani și erau, în mare parte, companii formate din una sau două persoane. Niciuna dintre ele nu depășea 100 de angajați și doar o singură companie avea 20 de angajați.

Statisticile poloneze indică faptul că, în prima jumătate a anului, 13 companii au intrat în faliment în sectorul transporturilor și depozitării, ceea ce reprezintă 6,5% din totalul falimentelor din această perioadă. Un procent mai mare în această industrie a fost înregistrat în 2019 (7,4%) și în 2020 (7,2%).

Slăbirea transportatorilor este evidentă și din valul crescut de restructurări, resimțit la 5,7% din companiile de transport rutier de marfă. Transporturile, considerate “sângele” oricarei economii, a fost printre principalele sectoare afectate atât de pandemia COVID-19, cât și de războiul din Ucraina și apoi de creșterea prețurilor la carburanți.

Pachetul de Mobilitate a funcționat

Atât pandemia, cât și războiul din Ucraina au zdruncinat finanțele companiilor de transport. Lovitura finală este însă creșterea dramatică a costului de a activa în domeniul transporturilor. Creșterea costurilor se datorează atât reglementărilor europene, inclusiv Pachetului Mobilitate, cât și prețurilor la carburanți și, în cele din urmă, costurilor cu angajații. Lipsa de șoferi pe piață înseamnă că tarifele (mai ales în transportul internațional de mărfuri) au crescut cu câteva zeci de procente. Marii beneficiari ai serviciilor de transport rutier recunosc că este mai dificil să găsească un camion disponibil. Unele companii au renunțat să își extindă flotele, motivând această decizie prin dificultățile mari de achiziționare a materialului rulant (un an de așteptare) și prin creșterea rapidă a costurilor de finanțare. Cifrele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile ACEA arată că, în prima jumătate a anului, înmatriculările de camioane au scăzut cu 2,5% față de aceeași perioadă din 2021. Motivul declinului este dificultatea de a asigura aprovizionarea cu piese pentru fabricile de camioane.

Articole similare

Ad