Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pregătit pentru cerințele de mobilitate viitoare

Peste 4.900 de autocare VDL Futura au fost vândute până acum de la lansarea pe piață a modelului, în urmă cu 13 ani. A venit însă momentul ieșirii la rampă a unei noi generații, mai performante, aliniate ultimelor tendințe în materie de tehnologie și confort. În ciuda materialelor de camuflaj, silueta Futura Vision – care păstrează liniile rotunde și logo-ul proeminent al mărcii pe grila frontală – este ușor de recunoscut. Fără a-și renega rădăcinile, sunt însă câteva detalii importante, care vor face diferența în materie de aerodinamică și consum.

Designul exterior a fost realizat cu focus pe eficiență și funcționalitate, după aceeași idee tipică VDL de a păstra totul cât mai simplu, pentru a se putea ajunge ușor la toate componentele în caz de intervenție în service. Liniile aerodinamice sunt însă mult mai pronunțate acum, ceea ce subliniază forță și determinare. Inclusiv punctul cel mai larg dintre pilonii față a fost coborât, pentru stabilitate și aerodinamică îmbunătățite. Dacă modulul față seamănă în continuare cu Futura 2, spatele aduce mai mult cu binecunoscutul autocar Jonckheere, care, alături de Bova, a fost retras din producție în momentul lansării Futura. Liniile de design nu sunt doar estetice, ci și funcționale, pentru a permite circulația optimă a aerului. Farurile proprii LED încorporează acum luminile de semnalizare, într-o formă inedită, care iese din conturul autocarului.

Pe lângă inovațiile vizuale, trebuie menționat faptul că noua generație de autocare va fi construită pe o platfomă complet nouă, ce va putea fi adaptată pe viitor unei palete diverse de sisteme de propulsie, inclusiv motoare electrice sau pe hidrogen. Mai mult, întrucât din iulie anul viitor vor intra în vigoare noile reglementări de siguranță GSR, Futura Vision va fi pregătită pentru a le putea încorpora pe toate. Acestea vor fi completate de mai multe sisteme de siguranță pasivă, de asemenea oferite în configurație standard.

Cert este că VDL va merge mai departe în parteneriat cu DAF pentru furnizarea de motoare, astfel că, în funcție și de politica DAF în materie de tehnologii de propulsie alternativă, vor fi analizate opțiunile din acest punct de vedere.

Greutate redusă, capacitate crescută de transport

Așa cum s-a întâmplat și în cazul versiunilor anterioare, noul autocar este mai ușor decât predecesorul său, cu 400 kg. Se obține astfel reducerea consumului de carburant, dar și creșterea capacității de transport. De altfel, primul model care va intra în producția de serie va fi în configurația cu 13 m lungime și două axe, care este și în prezent cel mai solicitat autocar Futura.

Pentru șofer a fost pregătit un post de lucru confortabil, cu mai multe opțiuni de ajustare a poziției scaunului ori a coloanei de direcție. Interacțiunea om-mașină a fost optimizată, sistemele multimedia și toate celelalte comenzi fiind intuitive și ușor de utilizat.

Și pentru pasageri se pregătesc noutăți, Futura Vision venind cu o generație nouă de scaune, precum și cu materiale de calitate și palete de culori noi.

Chiar dacă prototipul a fost prezentat cu oglinzi retrovizoare convenționale, autocarul va fi disponibil și cu camere video, în ton cu tendințele pieței.

Lansarea Futura Vision se pregătește într-un moment în care piața de transport turistic își revine încet după pandemie. „Reglementările sunt tot mai stricte. În același timp, presiunea pe preț este mare, întrucât, până în 2019, operatorii au fost preocupați mai mult cu volumele decât cu marjele de profit. La rândul lor, clienții nu sunt dispuși să plătească pentru servicii. Acum însă vor fi nevoiți să plătească pentru tehnologie. Lansarea noii generații Futura era un pas necesar pentru a alinia autocarul la tendițele din industrie. Primim semnale bune de pe principalele piețe europene și suntem încrezători că vehiculul va fi primit foarte bine”, a precizat Rolf-Jan Zweep, CEO VDL Bus&Coach.

VDL Citea, consum de 0,8 kWh

Și gama de autobuze urbane beneficiază acum de o platformă nouă, ultima generație Citea fiind prezentată în toamna anului trecut, la Innotrans. Vehiculul a fost dezvoltat de la zero, pentru a răspunde nevoilor curente de mobilitate electrică. Astfel, bateriile sunt integrate acum în șasiu, pentru a avea un centru de greutate coborât, stabilitate sporită, dar și mai mult spațiu la interior, prin eliminarea tunelului motorului.

Noua generație Citea este disponibilă în patru variante de lungime: 12,2 m (LF, cu podea coborâtă sau LE, cu intrare joasă), 13,5 m (LE), 14,9 m (LE) și 18,1 m (LF articulat). De subliniat faptul că toate modelele solo pot fi configurate pentru clasa I sau clasa a II-a (transport urban și respectiv suburban). Împreună cu VDL Fibertech – compania-soră din cadrul grupului – a fost dezvoltată o caroserie ușoară și în același timp bine izolată, cu geamuri duble oferite în standard, care permite ca inclusiv versiunea de 13,5 m să aibă doar două axe. Reducerea de greutate comparativ cu generația anterioară Citea este binevenită, mai ales că principala problemă a vehiculelor electrice este disponibilitatea. De altfel, în funcție de autonomie și de capacitatea de transport dorită, noul Citea de 12,2 m lungime poate fi dotat cu baterii având între 306 și 490 kWh.

Un test de eficiență, realizat la începutul lunii trecute la Eindhoven, a confirmat faptul că autobuzul Citea LF-122, în configurație cu două uși și o capacitate a bateriilor de 490 kWh, poate să parcurgă o distanță de 546,7 km cu o singură alimentare. Testul a simulat condiții reale de operare: vehicululul a fost încărcat la o greutate totală de 16 t, cu bidoane de apă pe scaune și săculeți de nisip pe podea, a rulat pe un traseu urban, cu o viteză medie de 20,84 km/oră, a efectuat 1,4 opriri/km (în conformitate cu cerințele testului SORT) și, pe timpul zilei, aerul condiționat a fost pornit, temperatura exterioară fiind de 30 OC. Au fost necesare 26 de ore și jumătate pentru ca bateriile să se descarce complet, consumul mediu pentru cei 546,7 km fiind de doar 0,8 kWh/km.

Autobuzul Citea electric a fost lansat în 2013, iar de atunci a fost vândut în peste 1.300 de unități, aflate și acum în operare. Noua generație, din care au fost comandate deja peste 750 de vehicule, dintre care 405 numai în Olanda, va fi expusă la standul VDL Bus&Coach de la Busworld.

Cu ocazia evenimentului organizat la Valkenswaard a fost expus și camionul electric VDL, de 27 t, cu pilă de combustie pe hidrogen, dezvoltat împreună cu Toyota. Primul camion pilot a început recent testele, iar constructorul olandez mai pregătește încă patru unități, care vor intra în teste la VOS Transport Group, CEVA, Groupe CAT și Yusen, în condiții normale de operare, pe rute zilnice. Foarte important, pe fiecare traseu se găsește deja o stație de alimentare cu hidrogen.

Articole similare

Ad