Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pregatit pentru orice provocare de transport specializat

DAF este de multi ani lider de piata european pe segmentul autotractoarelor, de 3-4 ani pregatindu-si terenul pentru a creste si pe partea de autosasiuri, unde nu a fost atat de bine reprezentat. Profitand de perioada de avant a constructiilor in toata Europa, DAF a organizat un eveniment de presa la Malaga pentru a-si etala cele mai noi dezvoltari specifice domeniilor de constructii, exploatari miniere – transport greu, in general, ce are nevoie de solutii care sa aduca flexibilitate si manevrabilitate in operare. Printre noutati se numara un rigid „tridem“ 8×4, cu tandem dublu si punte spate directionata, o punte fata de 10 t si o noua axa de tractiune de 7,5 t.

Potrivit oficialilor DAF Trucks, compania a incheiat un an istoric, fiind al doilea producator ca vanzari in Europa („umar la umar cu Volvo, Scania si MAN”), cu o cota de piata de 16,6% pe segmentul greu, lider de piata in sapte tari, o productie record (67.000 de camioane) si prima marca de import din Germania. Compania are planuri de crestere mai ales pe segmentul rigidelor si al vehiculelor pentru constructii.
Cu 40.000 de autotractoare vandute anul trecut, DAF este in continuare lider pe acest segment, dorindu-si foarte mult sa creasca si pe segmentul rigidelor, care detin 36% din toata piata de camioane grele. Pe segmentul de camioane de constructii, o treime sunt tractoare si restul autosasiuri, din care 10% cu doua axe, 35% cu trei axe si 55% cu patru sau mai multe axe.
Din punct de vedere al segmentarii clientilor de autosasiuri, 40% cauta vehicule pentru distante lungi, 19,4% pentru constructii, 15,5% pentru distributie, 9,4% vor vehicule de utilitate publica (municipale) si 15,9% alte tipuri. 32% din rigidele vandute au doua axe, 45% au trei axe si 23% au patru axe sau mai mult.
In aceste conditii, noutatile DAF vin exact in directia companiilor specializate care folosesc vehicule cu mai multe axe, dezvoltand noi configuratii si combinatii de axe tandem, tridem, cu axe liftante etc.
Potrivit studiului prezentat de DAF, criteriile pe baza carora clientii aleg un vehicul de constructii sunt functionalitatea (stabilita de numarul de axe si configuratiile, layout-ul sasiului, sarcina utila, PTO, optiunile lantului cinematic – motor, transmisie, axa/axe spate single sau tandem, single sau reductie pe butuc) si timpul de utilizare, respectiv fiabilitatea, durabilitatea, cele mai bune servicii din clasa (piese de schimb, service, servicii de asistenta).

Axe noi si configuratii speciale pentru seriile CF/XF
Una dintre noutati a constituit-o autotractorul CF FAW 8×4, care include noua axa frontala de 10 t, foarte utila pentru aplicatiile in care incarcatura este mare pe puntea din fata – de exemplu, atunci cand o macara grea este montata imediat in spatele cabinei. Noua punte fata de 10 t, echipata cu suspensie parabolica sau cu trei foi de arc, reduce riscul de supraincarcare la incarcare partiala.
Noua punte de 10 t va fi disponibila din a doua jumatate a acestui an pentru configuratiile CF si XF care au o singura punte fata si sunt actionate de motoarele de 11 sau 13 l.
Autosasiul XF 8×2 cu doua axe frontale viratoare (8 sau 9 t) si o punte spate tractoare directionata (7,5 t), in spatele osiei motoare (optiune disponibila acum si pe XF), oferind GVW de pana la 37 t. Axa tractoare viratoare asigura o manevrabilitate maxima, ceea ce e ideal in cazul distributiei materialelor de constructie si, de exemplu, in cazul montarii unei macarale in spatele cabinei.
DAF introduce si o noua punte de tractiune de 7,5 t pentru ansambluri autosasiu+remorca. Aceasta dispune de o carcasa noua, care ofera o rigiditate si robustete mai mari decat varianta anterioara, in timp ce greutatea sa a fost redusa cu 10 kg. Capacitatea de incarcare statica a fost marita cu nu mai putin de 25%, pana la 26 t, un aspect important in cazul in care incarcatura sta pe axa cea mai din spate in timpul incarcarii si descarcarii, de exemplu, a unui container de tip roll-on-off.
In constructii, noua axa este ideala pentru utilizarea la lucrari sensibile la sarcina utila si in aplicatii mai putin dificile, cum ar fi sistemele de livrare a containerelor si pentru transportul materialelor de constructii, in cazul in care vehiculul este echipat cu o macara montata in spate. In Germania, acest tip de axa este specificat adesea pe camioanele cu sisteme de cutii mobile BDF, care predomina in aceasta tara. Noua axa de tractiune este utilizata si pe varianta de tractor CF/XF FTR.

Un bun tandem necesita o buna articulatie
Pentru camioanele CF si XF 6×4 si 8×4 care circula in mod regulat off-road sau care necesita o tractiune suplimentara si o stabilitate inalta, DAF ofera o gama larga de tandemuri cu dubla actionare si mentenanta redusa.
Primul este SR1132T, un tandem de 19 t cu reductie simpla, suspensie cu arc cu foi si frane cu disc sau tambur. Acest tandem (2×7,1 t) este ideal pentru aplicatii sensibile la sarcina utila, cum ar fi mixere usoare 6×4, chiar si 8×4, fiind deosebit de popular in Marea Britanie.
Pentru aplicatii mai grele, DAF ofera variante de 21 si 26 t ale tandemului SR1360T cu reductie simpla, echipat cu frane cu disc si suspensie pneumatica. Acesta este oferit pe tractoarele si rigidele cu trei si patru axe.
In plus, DAF ofera si tandemuri cu reductie in butuc de 21 si 26 t cu HR1670T, care pot fi echipate cu suspensie pneumatica sau cu foi si cu frane pe tambur. Acest lucru nu este ideal doar pentru transportul greu, ci si pentru aplicatiile off-road.
Un factor important pentru o economie optima a combustibilului este disponibilitatea a cel putin zece optiuni de rapoarte pe osiile din spate (de la 3,46:1 la 7,21:1 – in functie de tandem). Cele mai rapide rapoarte de transmisie au ca rezultat chiar si turatii mai mici ale motorului, pentru o eficienta optima a consumului de combustibil.
Pentru cele mai mici costuri de operare posibile, intervalul de schimb al uleiului pe axa spate a tandemurilor este de trei ani sau 450.000 km.

CF si XF 8×4: tandem cu dubla actionare si axa tractoare viratoare
O noua configuratie in gama deja extinsa de camioane cu patru osii este FAW, care va fi disponibila ex-factory in ultimul trimestru al anului. Acesta este un rigid CF sau XF, cu un tridem, format din tandemul SR1360T cu reductie unica sau tandemul HR1670T cu reductie pe butuc, si o osie viratoare cel mai in spate.
Noul sasiu FAW 8×4 are un o masa maxima admisa tehnic de 37 t si poate fi manevrat cu mare precizie. O raza de bracare de doar 7,8 m face FAW 8×4 ideal pentru transportul incarcaturilor mari sau grele pe santierele de constructii unde exista un spatiu relativ mic.
Ca si comparatie, un sasiu FAD are o raza de bracare de 10,8 m, in timp ce configuratia FAW, cu o axa liftanta, deci ampatament mai scurt, nu depaseste 8,5 m. Noul sasiu se potriveste ca basculanta, betoniera, pentru caroserie cu macara de incarcare spate sau combinatie a unei macarale de incarcare cu un sistem de ridicare cu carlig.
La test drive am putut testa nu numai buna manevrabilitate, ci si cutia automata Traxon cu software integrat, pentru transport greu si care poate fi setata si pe mod on-road imediat ce terenul permite, pentru o rulare mai buna si un consum redus de combustibil.
Pe langa intarderul extrem de puternic, modelele de constructii beneficiaza si de o frana de motor foarte buna, care insa trebuie activata din timp pentru un efect maxim. Cu maneta trasa la maximum si o trecere manuala a cutiei de viteze TraXon cu doua trepte in minus, camioanele DAF cu incarcatura maxima coboara fara a apasa pedala de frana si fara ca acul turometrului sa „sara” de 2.500 rpm, cand, oricum, e obligatorie apasarea franei de serviciu.

Tractor pentru incarcaturi grele XF FTM 8×4 cu tridem
Ultima generatie a tractorului greu XF FTM 8×4 cu axa dubla SR1360T sau HR1670T (tandem), care formeaza impreuna cu o axa de impingere un tridem, este ideal pentru transportul greu si exceptional, unde greutatile combinate pot ajunge pana la 120 t. Utilizarea unei singure axe frontale si a trei axe spate inseamna ca intreaga capacitate a osiei poate fi exploatata pe deplin fara a depasi masele autorizate.
Sasiul are un ampatament de 4,65 m si se caracterizeaza printr-o constructie relativ compacta si un GVW tehnic de 41 t. Acest lucru ofera avantaje semnificative in ceea ce priveste manevrabilitatea si pozitia pe tambur, ceea ce e important in cazul operarii cu semiremorci specializate cu gat scurt.
XF FTM este un tractor cu patru axe care vine in diferite variante: cu o osie frontala de 8 t, o osie de impingere de 8 t si tandemul de 21 t HR1670T cu reductie in butuc, ideal pentru o greutate totala admisa de 34 t. Cel de-al doilea model are o punte de 9 t, osie de impingere de 8 t si axe tandem de 26 t cu reductie pe butuc. Incarcarea maxima neta a cuiului de cuplare pentru ambele variante este de aproximativ 24 t.

Cuplu maxim la turatie redusa
Cuplul maxim al motoarelor Paccar MX-11 de 10,8 l si MX-13 de 12,9 l cu puteri de la 299 pana la 530 CP se atinge inca de la turatii sub 1.000 rpm, gratie adaptarii celor mai noi generatii de cutii de viteze automate cu 12 si 16 trepte TraXon la domeniul constructiilor. Acesta garanteaza o performanta excelenta in toate circumstantele. Recunoscand preferinta operatorului pentru anumite sectoare, precum constructiile si transportul greu, DAF ofera de asemenea o optiune de cutie de viteze manuala cu 16 trepte, in combinatie cu motoarele mari MX-11 si MX-13. De asemenea, autosasiurile CF sunt disponibile cu o gama extinsa de prize de putere, potrivita pentru fiecare aplicatie.

DAF Connect si contracte de service pentru constructii
O noutate o reprezinta si adaptarea platformei de management al flotei la domeniul constructiilor. DAF Connect le permite operatorilor din segmentul de constructii sa aiba intotdeauna o imagine de ansamblu exacta asupra modului in care se utilizeaza camionul si echipamentul, ceea ce reduce costurile si creste timpul de functionare, lucrarile de intretinere fiind programate proactiv. DAF a dezvoltat servicii specifice cum ar fi contractele de reparatii si intretinere DAF MultiSupport pentru vehiculele de constructii. Operatorii care opteaza pentru noul pachet Uptime beneficiaza de o reducere de pana la 5% din contractul total MultiSupport. Vehiculele cu pachetul Uptime au disponibilitate garantata. Aceasta inseamna ca un camion care se confrunta cu probleme tehnice va reveni pe drum in termen de opt ore sau, in caz contrar, va fi oferita o compensatie financiara de 300 de euro pe zi, pentru fiecare zi pentru care nu este disponibil, sau vehicul la schimb. Basculanta pentru sarcini grele CF 10×4 cu axa de directie impingatoare, realizata in colaborare cu compania olandeza Estepe, este un model impresionant, insa doar pentru cateva piete, cum este cea olandeza. Echipata pe fata cu o axa de 10 t si o punte de impingere („pusher”) de 10 t, actionata hidraulic, care poate fi ridicata cand merge fara incarcatura, basculanta 10×4 poate atinge o sarcina utila de 30 t (greutate maxima autorizata de 49 t), fiind utilizata in principal pentru transportul incarcaturilor grele de nisip, pietris si piatra. Pe spate tandemul HR1670T cu reductie in butuc si suspensie pneumatica lasa suficient loc si pentru un rezervor de combustibil de 350 l.

Articole similare