Chiar daca multi dintre investitorii straini interesati de Romania se gandesc de doua ori daca mai este o tara rentabila din punct de vedere al costurilor, observand si o lipsa a fortei calificate de munca, producatorul austriac de cablaje auto Hirschmann Automotive are planuri mari de dezvoltare aici. Activand pe piata autohtona de mai bine de zece ani, initial cu o singura fabrica in Parcul Industrial Mures, extinsa pana la o suprafata de circa 10.500 m2, urmata de achizitia si amenajarea unei a doua fabrici, mai mari (14.500 m2), in Sanpaul, producatorul anunta ca nu se va opri aici, mai ales ca urmare a atragerii in Romania, in defavoarea unitatilor din Austria, Cehia, Maroc sau China, a celui mai mare proiect din istoria Hirschmann. Iar asta va insemna noi locuri de munca ce se vor adauga celor circa 1.600 din prezent, pentru inca o unitate de aproximativ 10.000 m2 construita langa cea din Sanpaul, locatie care va cuprinde un depozit performant, automatizat partial, dar si o suprafata de productie.
In 2007, cand a venit in Romania, Hirschmann Automotive a fost printre primii investitori din Parcul Industrial Mures, locatie aleasa prin prisma lipsei investitiilor mari si a existentei unui centru universitar puternic, deci a oportunitatilor privind forta de munca. „Pe langa unitatea centrala din Austria, unde se afla departamentele de conducere, dezvoltare, vanzari si project management, in urma cu 20 de ani s-a realizat prima investitie in Cehia. Au urmat cele din Romania, Maroc, China si Mexic“, a explicat Szente Szabolcs, director de logistica Hirschmann Romania, subliniind ca la Mures se realiza initial taierea firelor subtiri si asamblarea in conectori. De asemenea, sistemul Parktronic (PTS) si senzorii pentru unul dintre cei mai mari producatori auto erau in exclusivitate produse aici. „Aceasta parte s-a transferat mai tarziu in Maroc, iar noi am preluat alte produse, din Cehia. Acum, circa 70% din volume reprezinta cablurile groase, suprainjectate, ce se monteaza pe partea axiala a masinii, pe sasiu. Acestora li se adauga produse speciale: manere pentru motociclete, cabluri pentru panouri solare sau senzori industriali. De asemenea, producem cabluri si pentru robotii care se folosesc in procesele de productie si vom incepe si productia de cabluri pentru bicicletele electrice. Un alt proiect important in care investim este cel de «high voltage», un sector cu o dezvoltare rapida si cu provocari mari, toate produsele fiind destinate masinilor electrice (cabluri, conectori). Chiar daca 50% dintre proiectele noi la nivel global privesc masinile electrice, din punct de vedere al produselor, trecerea de la motoarele diesel/benzina la cele electrice, si chiar la masinile autonome, nu ne afecteaza prea mult, pentru ca producem pentru partea axiala a masinilor, cu valabilitate generala.“
Extindere rapida, in paralel cu dezvoltarea globala
Fabricile Hirschmann sunt diferentiate la nivel global in principal prin procesele de productie. Astfel, la sediul central din Austria se produc in mod automat injectari de conectori, respectiv asamblari cu masini automate, procese similare celor din Cehia. De asemenea, in ambele fabrici exista un departament de Tool Shop in care sunt produse piese de schimb si matrite pentru injectare, departament deschis in 2012 si in Romania, chiar daca nu la aceleasi dimensiuni. „Ca proces principal, in Romania ne ocupam de suprainjectare, respectiv se debiteaza cablurile, sunt asamblati conectorii adusi din Austria si Cehia, sunt suprainjectati conectorii pe cablu si, de asemenea, injectati suportii pe cablurile care vor fi instalate in masini“, a punctat Szente Szabolcs, explicand ca extinderea de aici a fost rapida, in paralel cu dezvoltarea firmei din punct de vedere al organizatiei globale. „De-a lungul anilor, am inceput sa preluam linii de productie de o complexitate tot mai mare, reusind sa atragem si noi responsabilitati. De asemenea, de doi ani am inceput sa angajam foarte multe pozitii globale, sa instalam functii cu cerinte de cunostinte mai dezvoltate. Pana acum patru ani ne concentram pe productie, dar acum avem deja peste 50 de angajati care lucreaza in dezvoltare, project management si in functii globale, coordonand de aici toate fabricile grupului, pe anumite procese. De asemenea, avem si pozitii de dezvoltare a produselor in Romania si am inceput sa investim si in oameni din IT.“
Daca la unitatea de productie din Maroc sunt produse firele subtiri, in cele din China si Mexic este fabricata intreaga gama de produse, cu aplicare pe piata locala. „Desi standardele de calitate sunt la fel peste tot, Mexic produce pentru NAFTA, iar China pentru Asia. In domeniul automotive cred ca toti au aceeasi strategie, sa mearga umar la umar cu producatorul de masini. Daca un producator auto important investeste in Mexic sau SUA, merita sa avem locatie acolo.“
Incepe sa se stabilizeze piata masinilor electrice
Peste 95% din marfurile fabricate in Romania merg la export, in principal in Germania, acolo unde se afla majoritatea clientilor.
Unitatile de productie de la Chirileu (10.500 m2) si Sanpaul (14.500 m2) sunt utilizate la capacitate maxima, iar spatiile de depozitare, respectiv 1.500 m2 la Chirileu, plus o magazie externa de 1.000 m2, inchiriata, 2.200 m2 la Sanpaul, plus doua corturi pentru ambalaje returnabile, de 1.500 m2, sunt utilizate in proportie de 80-85%. „La un moment dat ajunseseram ca unitatile de productie sa fie complet acoperite. Datorita optimizarilor realizate de echipa de productie, prin restrangerea unor procese, eliminarea celor care nu erau optime si automatizarea altora, am eliberat in ambele locatii spatii ce totalizeaza 2.000 m2, oferindu-ne posibilitatea preluarii unor proiecte noi“, a punctat reprezentantul Hirschmann Romania.
In cele doua fabrici de la noi se lucreaza in trei schimburi (15 ture/saptamana), insa in cazul unor comenzi foarte mari se lucreaza si in 21 de ture/saptamana. „Piata este foarte volatila in domeniul «high voltage». De la inceput, in acest sector am mers numai pe 21 de ture, insa apoi am mai redus putin, cand piata s-a stabilizat. Acum, dupa cum se preconizeaza, odata cu proiectele noi, va aparea din nou o crestere, iar pentru asta deja ne instalam capacitati“, a spus Szente Szabolcs, completand: „piata era agitata in ultima perioada, pentru ca nu se stia exact care sunt produsele ce se vor comanda in volume mai mari. Reactiile apareau pe baza unor cereri care poate nici nu erau reale. Noi am reusit sa supravietuim bine in perioada asta, iar acum suntem stabili. Insa domeniul masinilor electrice este pentru noi o provocare si, pentru a implini cerintele clientilor, am alocat echipe mari, dedicate.“
Orientare catre automatizare si digitalizare
In continuare, Hirschmann se va orienta catre automatizare si digitalizare pentru ca, in conditiile in care costurile cu forta de munca sunt in crestere in Romania, proiectele noi pot fi atrase numai prin eficientizare. „Ne confruntam cu o provocare mare: cresterea salariului minim, care automat duce la cresterea salariului mediu. Nu e usor de implementat, dar lucram intens pentru eficientizarea proceselor. Obiectivul nu e sa reducem numarul persoanelor, ci sa ne dezvoltam si sa crestem know-how-ul oamenilor prin transformarea cunostintelor. Ei trebuie sa invete sa lucreze cu o tableta, un telefon, sa se digitalizeze. Se face deja instruire in directia aceasta, pornind de la avantajul ca toata lumea are un smartphone si comunica usor“, a spus directorul de logistica, adaugand ca este nevoie de programe guvernamentale vizand digitalizarea si automatizarea.
Din cei circa 1.600 de angajati, aproximativ 40% lucreaza la unitatea din Chirileu, iar 60% la cea din Sanpaul. Pentru ca forta de munca ramane o provocare, angajatilor din companie li se ofera, pentru motivare, sanse reale de crestere, asa cum a avut si managerul actual de logistica. „Am fost detasat sa construiesc echipa logistica din Maroc, iar apoi am preluat functia de manager de proiect in Austria, ocupandu-ma de transferul liniilor de productie intre fabrici si de demararea productiei in unitatile noi din China si Mexic. Deci exista oportunitati de crestere, prin deschiderea pozitiilor noi globale sau locale, aparute prin cresterea comenzilor sau prin schimbarea proceselor de productie si de logistica.“
Angajatii romani sunt mai comunicativi si mai motivati
Chiar daca nu exista concurenta mare pe o raza de 50 km in jur care sa atraga forta de munca, firma se confrunta cu o sezonalitate a plecarilor angajatilor. Astfel, in timpul verii oamenii sunt atrasi sa plece sa lucreze in agricultura in strainatate, perioada care se intinde pana la cinci luni. „Marea provocare vine din nevoia de a acoperi aceasta perioada. Si in 2019, din iunie, am avut circa sase saptamani critice. Ca urmare, am organizat o campanie mare in zona, am impartit fluturasi si am participat la evenimente prin care sa atragem cat mai multi oameni“, a precizat Szente Szabolcs, subliniind ca asigura gratuit transportul angajatilor care locuiesc pe o raza de 50 km in jurul fabricilor.
Acestia beneficiaza si de bonuri de masa lunare, de pachete medicale, de acces gratuit la trei sali de sport din oras, dar si de bonusuri de crestere cu 1%/an, incepand din al treilea an, pentru vechimea in firma. De curand s-a organizat si o campanie de efectuare a analizelor anuale de sange, cu recoltarea organizata in fabrica, ceea ce s-a dovedit a fi o solutie comoda. „Avem si un sistem de bonusare lunara in productie, depozite, mentenanta, pe baza de rezultatelor si indeplinirii obiectivelor. Pentru cei care lucreaza in birouri bonusarea e anuala, tot pe criterii de performanta“, a spus directorul de logistica, mentionand ca fiecare beneficiaza de recompense pe baza indicatorilor stabiliti pe departamente, care insa pot fi si interschimbabili intre acestea.
Szente Szabolcs considera ca cei plecati in strainatate ar trebui adusi in tara prin programe guvernamentale. De asemenea, cei care beneficiaza de ajutoare sociale ar trebui readusi in munca. „Guvernul ar trebui sa mearga in ambele directii. Noi avem colaborari cu facultati si licee prin programe duale, dar nu cred ca va fi de ajuns. In Maroc exista un program eficient prin care sunt adusi cei care studiaza in strainatate, oferindu-le joburi foarte bune, aproape la acelasi nivel de salarizare ca in occident, poate doar cu 20% mai mic“, a spus acesta, comparand culturile in care a lucrat: „peste tot este o provocare sa lucrezi. Culturile din Maroc si Mexic sunt similare, iar noi ne situam undeva la mijloc, intre ei si vest. Avem deschidere catre nou, suntem mai organizati decat cei din tarile arabe, dar nu suntem la fel de eficienti ca vesticii. Observ insa ca inca nu am ajuns la comoditatea tarilor de vest, ceea ce e un plus.“ Directorul de logistica remarca faptul ca cei din China sunt foarte organizati si buni executanti, insa au o mare problema in a comunica, spre deosebire de europeni.
Piata de transport e tot mai segmentata
Nu numai in cazul fortei de munca, ci si in ceea ce priveste productia, s-a constatat o sezonalitate, o crestere a comenzilor din septembrie pana la sfarsitul lui noiembrie, asemanatoare celei de inceput de an. In ultimii trei ani aceste varfuri au fost insa abordate din timp prin realizarea de stocuri. Pe de alta parte, in ultima perioada, volumul comenzilor a inceput sa se uniformizeze.
Producatorul nu detine un parc auto propriu, transportul produselor finite realizandu-se pe baza unor contracte cu transportatori, prin hub-urile acestora, cu un tranzit de circa cinci zile catre Germania, unde sunt 80% din destinatii, sau de doua zile catre Austria sau Cehia. Pe de alta parte, mai ales OEM-urile isi ridica produsele pe cheltuiala proprie, apeland la firme mari de transport care subcontracteaza firme locale. „Oferim subcontractorilor curse in regim de grupaj, LTL, FTL, dar si volume pentru transport expres, cu Sprintere. Chiar si transportul intre fabrici il facem acum prin parteneri, iar asta ne aduce mai multa flexibilitate. Consider ca piata de transport o sa fie tot mai segmentata, indreptandu-ne in directia in care toata lumea lucreaza cu hub-uri si cu rute scurte.“
Materiile prime (fire sau cabluri) sunt importate din Europa, conectorii fiind in mare parte adusi de la firmele din Austria si Cehia. Toate acestea sunt pastrate in spatii speciale de depozitare, la ambele fabrici. „Ne ocupam de alimentarea productiei, preluam produsele procesate si le trimitem la livrare. La fabrica din Chirileu nu depozitam produse finite, acestea fiind trimise automat in magazia externa. La unitatea din Sanpaul se fac depozitari partiale, cele mai multe marfuri (80%) fiind trimise catre magazia externa, de unde se livreaza.“
Directorul de logistica sustine ca, pentru a face fata competitiei, pretul produselor trebuie mentinut cat mai jos, in pofida cresterii cheltuielilor cu materiile prime. „Pretul este insa in crestere, fiind influentat de pretul cuprului si al materialului de injectare, realizat din titei. Exista doar cateva firme mari pe piata globala de granule de injectare, iar acestea stabilesc preturile. La proiectele noi suntem nevoiti sa luam in considerare toate aceste cresteri de costuri, inclusiv pe cele generate de transport.“
Certificari pe mai multe planuri
Pentru noul proiect castigat care se va desfasura in Romania, compania va construi inca o hala, de circa 10.000 m2, intr-o locatie din Sanpaul care va cuprinde, in proportie de 50-60%, si un depozit cat mai automatizat. „Stim cat de automatizati vrem sa fim, insa vom angaja o firma de consultanta care sa ne dea sfaturi punctuale, in baza proceselor noastre. Acum ne lipseste o zona de receptie, de pregatire a livrarilor. Marfa care intra trebuie pusa foarte rapid pe rafturi, proces care nu functioneaza foarte bine.“
In prezent, in zona de depozitare se lucreaza cu sistem SAP si WMS integrat, se folosesc scannere. „Pe cat ne permit locatiile actuale pe care le-am preluat gata construite, incercam sa lucram mai mult pe inaltime. Locatiile sunt insa definite, cu produse ce pot fi scanate si preluate cu lize si stivuitoare electrice. Ne dorim ca noul depozit sa fie mai eficient, dar acest lucru depinde si de bugetul alocat“, a spus Szente Szabolcs, care precizeaza ca pentru automatizarea noului depozit au fost contactate si companii din tara si din afara, insa nu exista multe variante intre care pot opta, care sa le ofere, pe langa automatizare, si instalarea unui software si legarea sistemului cu SAP. „Depozitul din Austria, care este in functiune de 30 de ani, este automatizat. Are o inaltime de 15 m, dar este folosit eficient si pe adancime, cu doua rafturi in lateral, marfa fiind manipulata de o singura persoana, cu un joystick.“
Pentru livrarea produselor se folosesc echipamente automate de infoliere. Insa nu toate procesele pot fi automatizate, pentru ca sunt multi clienti care cer sa se faca livrarea in cutiile de plastic proprii sau in paleti cu capace, returnabili.
Ambele fabrici detin certificari ISO 9001 pentru managementul proceselor, ISO 14001 pentru reducerea impactului asupra mediului, IATF 16949 (fost ISO/TS 16949) care certifica standardul de calitate pentru industria de automobile si, de anul acesta, ISO 45001. „Suntem prima fabrica din grup care a obtinut ISO 45001, pentru SSM“, a punctat Szente Szabo. Acesta a precizat ca a realizat si o urmarire a emisiilor de CO2 cu transportatorul cel mai mare al companiei, insa, pe termen lung, se gandeste sa le impuna transportatorilor anumite standarde legate de acest indicator.