Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pregatiti sa livreze tramvaie pentru Capitala si alte orase din tara

Producatorul turc Durmazlar Makine San Ve Tic A.S., contracandidat al asocierii Astra Vagoane Calatori – compania chineza CRRC Qingdao Sifang Co Ltd. – la licitatia organizata de Primaria Bucuresti pentru achizitia a 100 de tramvaie noi, le-a prezentat jurnalistilor romani modelul „Panorama“ la el acasa, detaliind etapele fabricarii acestuia la unitatea de productie din Bursa. In cazul castigarii contractului estimat la 180 de milioane de euro, vom vedea pe strazile din Bucuresti tramvaie moderne si confortabile, compuse din 4 module fiecare. Reprezentantii Durmazlar considera ca asul din maneca ar putea fi dat de posibilitatea fabricarii a 8 tramvaie pe luna, in situatia in care cei mai multi competitori pot produce 3-4 tramvaie pe luna. In consecinta, Durmazlar va participa si la alte licitatii in Romania, tramvaiele garantate pentru 30 de ani avand sansa de a transporta calatori si in Arad, Timisoara, Braila, Iasi si Craiova.


Daca va castiga licitatia, producatorul va trebui sa livreze primul tramvai la 12 luni de la semnarea contractului, cu posibilitatea de testare a modelului 3 luni, dupa cum a cerut PMB. Ulterior, ar urma sa fie livrate cate 4 unitati pe luna, iar intreaga comanda de 100 de tramvaie, in 2 ani. „In acest moment, fabricam 8 tramvaie pe luna, intr-un singur schimb de lucru, insa in 6 luni, gratie unor investitii de aproximativ 50 de milioane de dolari intr-o noua fabrica (80.000 m²), productia se poate dubla. Ca urmare, putem sa predam comanda intr-un timp mai scurt de 2 ani“, a spus Abdullah Bocan, general manager Durmaray Railway Systems. Acesta a subliniat ca Durmazlar se pregateste de doi ani pentru contractul cu municipalitatea din Bucuresti, perioada in care firma a facut numeroase studii de piata, care au inclus si interviuri cu calatorii din Bucuresti, despre cum ar dori sa fie un tramvai. „Am aflat ca romanii isi doresc in principal confort. Pe langa asta, am observat ca tramvaiele actuale nu permit accesul facil persoanelor cu dizabilitati sau cu carucioare pentru copii. Modelul propus de Durmazlar, cu prima treapa la 35 cm de pamant si 5 usi duble cu deschidere de 1.300 mm, rezolva aceasta problema printr-o platforma extensibila. De asemenea, bicicletele sau carucioarele au locuri speciale in tramvai.“

Calitate europeana la cota de pret sub buget
Modelul Panorama prezentat, daca va rula in Bucuresti, va fi compus din patru module (36,1 m), cu podea joasa, zone largi de geamuri, 80 de scaune individuale, iluminare cu LED la interior, A/C si sistem de informare a pasagerilor cu ecrane mari si va avea o capacitate maxima de 332 de persoane. „Am propus PMB un pret accesibil, sub bugetul pus la dispozitie“, a declarat Abdullah Bocan in cadrul intalnirii de la Bursa, subliniind ca Durmazlar ofera calitate germana si proiecte la standarde europene, cu componente achizitionate din Europa, la un pret mult mai mic. „Valoarea unui tramvai este, in medie, de 1,7 milioane de euro, dar preturile difera de la proiect la proiect, respectiv de la un client la celalalt.“
In asteptarea anuntului castigatorului licitatiei organizate de PMB, producatorul turc nu sta cu mainile in san, ci se pregateste sa „atace“ noi orase din Romania, prin participarea in iunie si iulie la alte licitatii. Huseyin Aykol, proprietarul Anadolu Automobil Rom, reprezentant al brandurilor turcesti Isuzu, Karsan, Temsa, Durmazlar si Nurol Makina si al producatorului ceh SOR, care se va ocupa si de mentenanta si servisarea tramvaielor, considera ca Romania este pregatita pentru acest tip de achizitii. „Doar Bucuresti incearca sa foloseasca fonduri proprii. Celelalte orase, precum Resita, Timisoara, Galati, Iasi si Arad, isi doresc achizitii cu 85% finantare UE, 13% de la Guvern si doar 2% de la Primarie“, a spus acesta, amintind ca, in Romania, compania va participa in 2019 la licitatii in Arad, Timisoara, Braila, Iasi si Craiova. Acesta considera ca cel mai mare avantaj al Durmazlar este capacitatea de productie, ce va ajunge la 16 tramvaie pe luna. In plus, calitatea europeana o depaseste pe cea a produselor fabricate in China. „Ne-am confruntat cu aceleasi probleme in 2007-2008, cand au venit pe piata multe autobuze chinezesti. Toate acestea insa au disparut la scurt timp, pentru ca nu s-au putut mentine. Calitatea e importanta, mai ales ca transportam oameni, nu marfa“, a punctat Huseyin Aykol, subliniind ca, daca la autobuze viata economica e de 10 ani, la tramvaiele Durmazlar aceasta este de 30 de ani, cu extensie chiar pana la 50 de ani.
Producatorul turc va participa in curand la o licitatie de 20 de tramvaie in Antalya, dar mai are in derulare, pe langa o comanda de 30 de unitati in Istanbul, cu livrare in 8 luni, si un contract in valoare de 40 de milioane de euro, semnat in iulie 2018 cu municipalitatea orasului polonez Olszytn, pentru livrarea a 24 de tramvaie de 32 m, cu podea joasa (in 6 luni), cu mentenanta si garantie incluse. „Am devenit primii furnizori non-UE din Polonia, insa dupa ce am facut si acolo 2-3 ani cercetari de piata. Am observat ca cerintele privind tramvaiele comandate in Polonia si in Romania nu prezinta mari diferente“, a spus Abdullah Bocan care considera ca „un client multumit va aduce alt client, iar un client nemultumit va duce la pierderea altor 10 clienti.“
Din 2015, de la demararea productiei de tramvaie, au fost fabricate 106 unitati.

280 de ore de sudura pentru un boghiu
Infiintat in 1956, Durmazlar Holding este unul dintre cei mai mari producatori de utilaje industriale. Cele doua facilitati de productie de la Bursa, care sunt completate de alte doua in Germania si SUA, insumeaza 900 de angajati, din care 450 de persoane apartin departamentului feroviar, iar peste 120 de ingineri se ocupa numai de cercetare-dezvoltare. Cifra anuala de afaceri ajunge la 150 de milioane de euro, din care 70 de milioane de euro deriva din activitatea diviziei de sisteme feroviare. „Puterea noastra vine de la departamentul R&D care se va extinde in curand la 200 de oameni. Acestia se ocupa de toate proiectele utilajelor si ale sistemului feroviar, analizele dinamice si statice, de softuri. Astfel, avem avantajul de a fi mereu cu un pas inaintea competitorilor.“ Investitia totata in departamentul R&D, de la inceput pana in prezent, se ridica la 80 de milioane de euro.
In unitatea de productie de 15.000 m², care va fi extinsa curand pentru dublarea productiei de tramvaie, Durmazlar produce in doua schimburi de 8 ore, la capacitate maxima, caroserii, boghiuri si alte componente pentru vehiculele feroviare (tramvaie, metrouri, trenuri) pentru companii cunoscute precum Alstom, Siemens, Bombardier si Hyundai Rotem, iar materia prima este achizitionata din Romania, de la combinatul ArcelorMittal Galati, dar si din Franta sau Germania. „Din septembrie, aici se vor produce 160 de boghiuri si 60 de caroserii pe luna. La fabricarea acestora se foloseste o tehnologie foarte inalta de sudura. Ca urmare, din cei 250 de angajati ai fabricii, 120 sunt sudori care se ocupa de sudurile din locurile in care cei doi roboti, care lucreaza 6 zile / 24 h, nu pot patrunde“, a explicat Murat Çorapçigil, director de dezvoltare al companiei. Acesta a subliniat ca un robot pentru sudura costa peste 500.000 de dolari, iar investitia este amortizata in 6-7 ani. „50-60% din productie este automatizata si merge spre robotizare. Avem destula forta de munca, dar tehnologia in continua schimbare si faptul ca oferim garantii de 30 ani, cu kilometri nelimitati, ne fac sa ne ducem tot mai mult catre robotizare, calitativ mult mai buna in productie.“ Cu toate acestea, in interiorul fabricii exista si o clasa de sudura in care sunt instruiti sau perfectionati zilnic 4-5 sudori. Cursurile se intind pe 6 luni, doua pentru teorie, 4 pentru practica, acestea fiind urmate de un examen. „Pentru constructia sasiurilor de tramvai, metrou sau trenuri interregio, care pot atinge viteze de 280 km/h, sunt necesare suduri speciale. Numai realizarea unui boghiu necesita 280 de ore de sudura“, a spus Murat Çorapçigil. Acesta a precizat ca se lucreaza fara stocuri, numai pe comanda si a punctat ca 80% din productie este exportata in Europa (Franta, Germania, Polonia, Italia, Cehia si, poate, in curand, Romania), restul de 20% ramanand in Turcia. „Detinem certificate internationale atestate de tarile europene. Intre acestea, cel mai important este IRIS (International Railway Industry Standards), recunoscut pe piata cailor ferate, pe care nu il mai detine alt producator din Turcia.“
Aceasta unitate include si o hala aclimatizata, cu 4 cabine de vopsit. Vopseaua este la standarde europene, importata din Germania si aleasa in functie de clima si mediul in care va fi utilizat vehiculul, in acord si cu clientul. „Vopsirea este semi-automatizata, iar un procedeu dureaza 35 de ore, plus alte 24 de ore necesare pentru uscare intr-o clima speciala.”

25 de kilometri de cablu pe un tramvai
Montajul, asamblarea, etanseizarea, dar si testarea si activitatea de cercetare-dezvoltare se desfasoara intr-o alta locatie, aflata la distanta considerabila de prima, ceea ce intarzie livrarile si creste costurile logistice. Ca urmare, pentru a realiza o sinergie intre departamente, dar si pentru a creste capacitatea de productie, acestea se vor face intr-o singura unitate. Fabrica ce va fi mutata din septembrie se afla in prezent intr-o locatie de 150.000 m², din care 100.000 m² sunt hale.
Intr-una din hale sunt organizate mai multe statii de montaj al vehiculelor feroviare, „dupa modelul din automotive“, fiecare dintre acestea ocupandu-se de o singura operatiune: pregatirea si montarea cablurilor, montarea podelei, a geamurilor, asigurarea etanseizarii sau echiparea cu motorul de 480 kW produs de Siemens sau ABB Motors. Apoi sunt statii de control si de testare a componentelor si, la final, linia de testare a produsului finit. „Testele de greutate si etanseitate dureaza 3-4 zile. Montajul cablurilor este, de asemenea, o parte extrem de importanta. Pentru un tramvai se folosesc 25 km de cablu, ceea ce inseamna o greutate suplimentara de circa 1,2 t pe sistemul feroviar“, a precizat Altan Arda, general manager al Durmazlar Makina, prezentand un model de tramvai pregatit pentru primaria Istanbul, ce va rula pe o ruta turistica extrem de aglomerata, in Golful Cornul de Aur, cu un flux de aproximativ 10 milioane de calatori pe zi. „Transportul tramvaielor de la fabrica pana in orasele de destinatie se face pe sosea, cu vehicule agabaritice, respectiv cu platforme speciale cu 40 de roti. Pana la Bucuresti acestea ar ajunge intr-o saptamana“, a precizat Altan Arda, subliniind ca un tramvai cu patru module cantareste intre 40 si 45 de tone. „Spre deosebire de modelele competitorilor, tramvaiele Durmazlar sunt mai usoare, astfel incat sa consume mai putin curent electric. Reducerea de greutate e datorata tehnologiei performante folosite.“

Durmazlar detine tehnologia pentru tramvaie autonome
In opinia managerului general, in constructia de vagoane de tramvaie sau de trenuri exista trei aspecte importante pe care trebuie sa le indeplineasca o companie pentru a fi competitiva: sa isi poate face singura proiectul, sa isi construiasca in regim propriu boghiurile si sa aiba o echipa care sa conceapa softul. „In toata lumea, din 20 de producatori, doar jumatate indeplinesc cele trei criterii. Iar noi suntem unul dintre acestia.“
Pe langa faptul ca producatorul turc poate realiza softul pentru vehiculele feroviare pe care le construieste, acesta are acces prin conexiune online la el, astfel incat sa descopere daca e necesara o schimbare sau o reparatie a utilajelor. „Exista zece camere care arata interiorul tramvaiului in timp real. De asemenea, putem vedea cu ce viteza merge acesta sau putem observa daca apare o problema tehnica in cele 3.200 de puncte controlate. Mai mult, vehiculul poate fi manevrat de pe tableta, chiar daca se afla in alta tara: de exemplu, ii puteam aprinde sau stinge luminile, il putem misca sau putem face anunturi in tramvai“, a spus Altan Arda, subliniind insa ca fiecare tramvai livrat are un sistem special de securitate, cu un cod de acces ce poate fi ales de client. „Noi nu ne conectam continuu la tramvaie, astfel ca un hacker nu poate intra in sistem. Accesam doar din cand in cand sistemul pentru a controla tehnologia pe parcursul celor 30 de ani de la livrare si pentru a realiza o mentenanta predictiva, astfel incat sa aflam cand trebuie schimbate, de exemplu, uleiul sau cartela.“
Altan Arda a precizat ca Durmazlar are atentia indreptata si catre crearea vehiculelor autonome. Mai mult, producatorul turc detine deja aceasta tehnologie.

Utilaje industriale conforme cu Industria 4.0
Durmazlar Machine utilizeaza peste 100.000 de softuri create in-house pe utilajele si masinariile pe care le produce in aceasta facilitate. Aici realizeaza, pe baza experientei de peste 60 de ani, cu ajutorul celor 400 de asociati terti care livreaza materiale si componente, circa 8.000 de utilaje industriale, conforme cu Industria 4.0 (Lean Manufacturing). Acestea se exporta in 120 de tari, inclusiv Romania, fara diferente de calitate de la o tara la alta. „Folosim tehnologii inalte pentru fabricarea de masini cu laser pentru taierea metalelor, pentru masini de taiat cu plasma, prese sau masini de torsionare. Fabrica este impartita in trei sectoare: de taiere a tablei, montaj si productie de megautilaje. Circa 27% din productie este dedicata pietei interne, iar restul celei externe: 29% in Europa, 11% Rusia, 11% America de Sud, 12% America de Nord, 6% Orientul Mijlociu si restul in Asia“, a punctat Altan Arda, completand: „din 2006, fabrica a fost automatizata si apoi modernizata in fiecare an. Asta nu inseamna ca renuntam la o parte din angajati, ci doar ca le usuram munca.“
O masinarie de taiere cu laser costa intre 600.000 si un milion de euro, iar capacitatea de productie este de zece unitati pe linie. „In prezent se lucreaza intr-un singur schimb, la 96% din capacitate, insa sunt si perioade in care se lucreaza in 2-3 schimburi.“
Intregul lant de productie este computerizat, parcursul de la materia prima pana la produsul final fiind controlat prin sistemul SAP.
Ca si in cazul tramvaielor, verificarea tehnica si mentenanta utilajelor industriale se poate face tot prin internet, online, aplicatiile din Industria 4.0 pe masinile produse fiind capabile sa transmita date in mod inteligent, sa faca analize precise si sa creeze infrastructuri de cloud pentru clienti, cu acces 24/7.

Articole similare