Hyundai se pregateste de lansarea primei oferte comerciale de camioane pe hidrogen in Europa. Tara aleasa pentru proiectul pilot este Elvetia, care produce cantitati mari de energie regenerabila, in special prin hidrocentrale, si care are o politica de protectie a mediului coerenta. Astfel, un consortiu format din producatori de energie (hidrocentrala Alpiq din Gösgen, la circa 100 km de Zürich), producatori din industrie, precum Hyundai si Linde, retaileri etc., a investit intr-o linie de electroliza care sa transforme energia electrica produsa de hidrocentrala in hidrogen. Gazul rezultat este transportat in containere speciale catre cele doua statii de alimentare existente pana la acest moment, de unde clientii de autoturisme si camioane Hyundai care merg pe hidrogen vor putea alimenta beneficiind de avantajul de a nu fi accizabil. Ca parte a noului acord, Hyundai va livra anul viitor 50 de vehicule H2 Xcient in Elvetia catre magazine alimentare si centre logistice, insa pe termen mediu, pana in 2025, HHM intentioneaza sa aduca 1.600 de camioane in Elvetia. Noua generatie a H2 Xcient cu celule de combustibil, dezvoltata in conformitate cu reglementarile europene si aflat deja in testare, este echipata cu un nou sistem de celule cu combustibil de 190 kW, care asigura o autonomie de aproximativ 400 km cu un rezervor complet de aproape 35 kg de hidrogen. Pana in ianuarie 2020, cand vor fi livrate primele camioane, Hyundai a oferit spre testare celor peste 200 de clienti invitati la lansarea noului concept de business cateva modele Nexxo, comercializate in Elvetia la pretul de 82.900 de euro.
Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), asocierea dintre Hyundai Motor Company si H2 Energy, a incheiat un parteneriat cu Hydrospider, o asociere comuna a H2Energy, Alpiq si Linde pentru promovarea ecosistemului de hidrogen verde in Elvetia si tarile europene. In cadrul acestui efort, HHM si Hydrospider au intocmit un nou model de business pentru mobilitate verde, in linie cu productia de hidrogen a lui Hydrospider, si un plan pentru constructia infrastructurii necesare pentru realimentare. „Pe baza acestui parteneriat, Hyundai Motor isi va oferi camioanele electrice cu celule de combustibil intr-un ecosistem special conceput“, afirma In Cheol Lee, vicepresedinte executiv si sef al diviziei de vehicule comerciale Hyundai Motor. „Hydrospider este mandru ca face parte din acest proiect de pionierat. Pe langa faptul ca producem hidrogen verde, cream un ecosistem cu infrastructura necesara care sa le permita acestor vehicule sa functioneze cu succes pe piata elvetiana“, a adaugat Rolf Huber, presedintele Hydrospider AG.
Noua generatie de camioane Hyundai H2 Xcient Fuel Cell isi asteapta clientii
Ca parte a acordului, Hyundai va livra anul viitor 50 de vehicule H2 Xcient in Elvetia catre magazine alimentare si centre logistice, insa pe termen mediu, pana in 2025, HHM intentioneaza sa aduca 1.600 de camioane 4×2 si 6×2 in Elvetia. Acestea vor fi oferite membrilor Asociatiei H2 Mobility Elvetia, precum si altor companii de transport si logistica ce promoveaza mobilitatea hidrogenului in Elvetia. „Platim taxe de import, insa nu si taxe pentru combustibil sau pentru emisii“, a spus Edward Lee, vicepresedinte executiv Hyundai Motor, divizia de vehicule comerciale, subliniind ca s-a luat decizia de a nu preda clientilor elvetieni camioanele in acest an, pentru a mai putea optimiza vehiculul. „Pozitia liderului mondial Hyundai in tehnologia hidrogenului si cererea enorma de camioane alimentate cu hidrogen verde permit Hyundai sa castige o pozitie strategica in Elvetia prin intermediul HHM. Intre timp, se asteapta ca cererea globala de vehicule comerciale ecologice sa creasca pe masura ce politicile guvernamentale ecologice sunt puse in aplicare in intreaga lume.“
Pe viitor, modelul isi va extinde prezenta in tarile europene si dincolo de Elvetia. Deocamdata insa se concentreaza puternic in crearea de solutii si retele de parteneri pentru Germania, Olanda, Austria si Norvegia, unde se acorda o mare atentie dezvoltarii infrastructurii de hidrogen si exista numeroase aliante in acest sector. „Nu ne gandim doar la cele cateva zeci de unitati care se vor vinde pe piata elvetiana, ci la o piata potentiala de 700.000 de sisteme cu celule de combustibil, pana in 2040. Cand vorbim de camioane nu ne referim doar la Elvetia, nici chiar doar la Europa, ci avem o perspectiva mondiala. Insa preferam sa vorbim de cifre atunci cand vom avea un business tangibil“, a punctat Edward Lee, completand: „avem potentiali clienti in Olanda, Austria, Norvegia, Germania si Franta, dar totul depinde de discutii si de proiecte. Sunt si alte tari precum China si SUA care acum se focuseaza pe vehiculele cu celule de combustibil. Guvernul chinez incearca sa devina lider la nivel global in industria de celule de combustibil si, probabil, in zece ani, China va fi cea mai mare piata pentru camioane pe hidrogen.“
Vehiculele cu hidrogen, de doua ori mai eficiente decat cele cu combustie
Camionul H2 Xcient cu masa totala maxima autorizata de 19 t va fi fabricat in unitatea de productie si cercetare-dezvoltare din Coreea, unde lucreaza peste 13.000 de angajati. Modelul, care poate atinge viteza maxima de 85 km/h, este echipat cu transmisie Allison automata, cu sase trepte si motor / inverter Siemens de 350 kW, ce ofera un cuplu de 3.400 Nm. „Ca orice produs aflat la inceput, acesta va fi verificat si revizuit des, pentru a vedea cum se comporta in operare si ce probleme apar. Avem nevoie de experienta in operare la clienti pentru a stabili intervalele de servisare, dar si de optiuni diferite pentru productia de serie. Altfel, odata ajuns in productia de serie nu se mai poate schimba nimic“, a punctat reprezentantul Hyundai, subliniind ca nu cauta publicitatea, ci un business tangibil si o abordare viabila pe termen lung. „Clientii sunt parte cruciala a procesului. Ei vor sa aiba configuratia care sa se potriveasca businessului lor. Camionul propus de noi nu poate corespunde fiecarei aplicatii, mai ales daca vorbim de 4×2, insa pentru unii are sens sa-l opereze. Am putea sa ne extindem si pe constructii, insa focusul acum e pe alt segment.“
Rezervorul de hidrogen are o capacitate de 34,51 kg. Acesta nu se goleste niciodata complet, pentru ca trebuie mentinuta presiunea constanta in sistem, deci circa 4,5 kg H2 raman mereu in rezervor. „Daca umplerea s-ar face cu o presiune dubla, de 700 bar, ar dura 45-50 de minute. In plus, pentru o umplere rapida la 700 bar ar trebui instalatii care sa raceasca gazul la -40 OC, pentru a se contracta. Insa temperatura la care rezista fibrele obisnuite nu ar garanta ca rezervorul rezista si, in plus, pretul ar fi mai mare cu 80-100%“, a punctat Edward Lee, completat de Rolf Huber: „valoarea unui kilogram de H2 este egala cu echivalentul a 7,7 litri de benzina, daca se ia in considerare eficienta, continutul de energie si consumul. Nu putem stabili sau negocia pretul, dar targetul nostru este de a oferi hidrogen la un pret de 7,7 ori mai mare decat al unui litru de benzina. Daca se observa intreg lantul valoric, de la productie, transport, si marjele pentru fiecare partener, are sens pe deplin.“
Oferind aceleasi standarde din punct de vedere al sigurantei ca si vehiculele pe baterii electrice, camioanele cu celule de combustibil prezinta avantajul acceptarii unei sarcini utile mai mari si a alimentarii in doar cateva minute. „Electroliza utilizeaza energia electrica pentru a obtine hidrogen, iar pe camion trebuie utilizat hidrogen ca sa se obtina energie electrica. Insa, in timpul transformarii, doar 65% din energie se duce in hidrogen, ceea ce se poate traduce in eficienta de 65%. In camion, eficienta este probabil de 50%, insa chiar si asa motorul electric este mai eficient decat cel cu combustie, ceea ce inseamna ca vehiculele cu hidrogen sunt de doua ori mai eficiente decat cele cu combustie.“
In ceea ce priveste diferenta de pret dintre modelele pe hidrogen si cele diesel, este clar ca acum, la inceput, cele pe hidrogen sunt mai scumpe In plus, este important si TCO, dar si faptul ca pot circula fara emisii. „Ca la orice tehnologie noua, trebuie facute investitii chiar si de sute de milioane pentru a obtine un pachet bun. Oricum, costul per camion va scadea in timp. Multi nu realizeaza ca nu e vorba doar de dezvoltarea si productia camionului, ci si de configurarea liniei de productie, astfel incat sa aiba potentialul de a reduce costurile.“
Cuplarea sectoriala devine realitate
Mobilitatea este controlata direct de Hyundai, astfel ca firmele care vor cumpara camionul vor beneficia de finantare si de servicii in jurul camionului. In plus, cererea este asa de mare incat nu e o problema construirea unei retele de dealeri. „Construirea unei retele de after-sales sau gasirea unor parteneri profesionisti locali pentru after-sales este principala problema“, a spus reprezentantul Hyundai Motor, amintind ca va implementa un concept numit Flagship Store. „Avem un Flagship Store in fiecare tara, iar in unele tari, mai mari, poate va mai fi nevoie de inca unul. Toate activitatile principale se vor desfasura aici, respectiv inventarul materialelor, managementul vanzarilor, 90% din inspectiile camioanelor, activitatile de reparatii sau activitatile conventionale.“
Edward Lee observa insa ca operatorii de logistica nu mai sunt interesati doar de TCO, ci si de valoarea adaugata pe care o poate aduce clientilor, gandindu-se la intregul lant de valori. „Este foarte important sa avem o intelegere comuna asupra relatiei cu clientii. Nu suntem doar cumparatori si vanzatori, ci facem parte dintr-o singura comunitate. Aceasta mentalitate ne va ajuta sa completam ecosistemul si lantul valoric“, a spus acesta, adaugand: „vedem o schimbare de paradigma in sectorul vehiculelor energetice si comerciale. Cu totii contribuim la constructia intregului sistem ecologic de hidrogen si a lantului valoric. Ca atare, activitatea noastra variaza de la productia si distributia de hidrogen ecologic, pana la crearea infrastructurii de alimentare cu hidrogen si inovatiile logistice cu camioanele cu baterii.“
In aceeasi idee, Rolf Huber, presedintele H2 Energy AG, sugereaza ca optiunea principala ar trebui sa fie economia circulara. „Principala provocare nu sunt tehnologiile sau finantele, ci conectarea acestora cu clientii. In economia circulara trebuie conectate in mod functional diferite industrii, viziunile celor care fabrica vehiculele si ale celor care furnizeaza energia si combustibilul cu cei din finante sau cu operatorii de transport si logistica.“
O statie de alimentare cu hidrogen poate costa 1,2 milioane de franci elvetieni
Productia de hidrogen la centrala hidroelectrica Alpiq de pe raul Gösgen va incepe la sfarsitul lui 2019. Centrala in care Hydrospider activeaza de la inceputul lui 2019 functioneaza de peste o suta de ani, fiind construita in 1917 si reconstruita intre 1997 si 2000. „Primul sistem elvetian pentru productia comerciala de hidrogen este echipat cu o instalatie de electroliza de 2 MW, oferind, cu ajutorul a cinci turbine Kaplan de 51,3 MW, o capacitate de productie anuala de 300 GWh, corespunzatoare alimentarii a 80.000 de gospodarii. Sistemul poate furniza pana la 300 de tone de hidrogen pe an, cantitate cu care pot fi aprovizionate 40-50 de camioane sau 1.700 de automobile“, a punctat Amedee Murisier, membru al consiliului director al Hydrospider, evidentiind ca este foarte dificil sa delimiteze cat costa investitia. „Cu siguranta nu va depasi zece milioane de euro, insa aici nu este vorba doar de electroliza. Sunt necesare si transformatoare, compresoare sau capacitati de depozitare. In plus, este important de stiut ca toate aceste investitii sunt fara subventii, doar din investitii private.“
De asemenea, acesta a amintit ca va participa si la alte proiecte din alte locatii, dar si la configurarea infrastructurii logistice care sa furnizeze hidrogen in statiile de realimentare. In plus, Hydrospider si-a propus ca pana in 2025 capacitatea de electroliza sa ajunga la 70 MW. „Unitatea actuala de productie a hidrogenului este foarte bine locata, aproape de viitoarele centre de consum si de autostrazi. De asemenea, aici avem un furnizor constant de putere, atat iarna, cat si vara, atat noaptea, cat si ziua. Insa costul de transport al hidrogenului de la fabrica la client este o parte importanta a costurilor totale, iar optimizarea se va face atunci cand vom avea mai multa energie regenerabila pe piata“, a spus Amedee Murisier, completand: „transportul hidrogenului de la unitatea de productie difera de la o tara la alta. In Elvetia, pretul este de circa 5 centi per kilogram si kilometru. Insa daca trebuie transportat la peste 50 km, trebuie adaugat un punct intermediar la infrastructura statiilor de incarcare. Cred ca in timp vom avea o retea complet descentralizata sau o retea de conducte care insa necesita foarte multa energie. In prezent, transportul se face cu remorci in care gazul este presurizat la 350 bar, sau poate fi facut in containere transportabile, schimbabile la statiile de alimentare.“
Investitia totala intr-o statie de combustibil variaza in functie de furnizorii de echipamente. Insa extrem de important este si costul total de proprietate, costurile cu proiectarea, cu aprobarile de constructie. In plus, pot aparea cerinte aditionale de la pompieri sau politie. „Daca se iau in considerare toate aceste aspecte, statia de alimentare poate costa 1,2 milioane de franci elvetieni, iar cu uz dual, sub un milion. In medie, o statie poate alimenta 20 de camioane si un numar decent de masini, iar echipamentele pot varia intre 700.000 si un milion de franci elvetieni. Chiar daca un proiect poate fi teoretic multiplicat, de cele mai multe ori spatiile pentru astfel de statii sunt limitate, iar arhitectura unui proiect nu va putea fi replicata.“
Mark Freymüller, vicepresedinte de dezvoltare ecologica a diviziei de vehicule comerciale Hyundai Motor Company, subliniaza ca furnizarea de hidrogen in benzinariile existente va garanta investitii mai mici, iar operarea a zece camioane grele va garanta rentabilitatea statiei. „Construirea infrastructurii este un punct crucial, indiferent ca e facuta de noi sau de parteneri sau de altii din business. Chiar nu e o problema ca si altii fac astfel de camioane, insa ar fi bine sa existe o standardizare, un protocol.“