Operatorul de transport valcean ETA SA a achizitionat trei autobuze cu sistem de propulsie pe gaz natural comprimat (CNG). Vehiculele, de capacitate medie, au ajuns la Ramnicu-Valcea la sfarsitul lui noiembrie si au intrat imediat in paine. Aceasta este prima achizitie de autobuze urbane CNG cu podea complet coborata din tara. Conducerea ETA SA estimeaza ca diferenta de pret de achizitie fata de vehiculele similare pe motorina sa se acopere rapid din economiile realizate in operare – tariful mai mic al carburantului si costul mai mic al reviziilor. Pe langa eficienta economica, nu trebuie omise beneficiile importante in ceea ce priveste reducerea poluarii.
Operatorul de transport public ETA SA a cumparat din fonduri proprii trei autobuze Iveco de capacitate medie cu sistem de propulsie pe gaz natural comprimat, care au fost receptionate la sfarsitul lui noiembrie. Achizitia este in linie cu Planul de mobilitate urbana elaborat de Primaria Ramnicu-Valcea, care a decis sa investeasca in mijloace ecologice de transport, in vederea imbunatatirii calitatii aerului si a reducerii emisiilor gazelor cu efect de sera. In acest sens au fost intocmite si depuse deja sase proiecte cu finantare prin Programul Operational Regional (POR) axa 4, care vizeaza modernizarea flotei de transport urban (intr-o prima faza cu 20 de vehicule) a autobazei din oras, investitii in infrastructura si sisteme inteligente de management al traficului, inclusiv monitorizare flota, ticketing etc. „Suntem increzatori ca proiectele vor fi duse la bun sfarsit, mai ales ca municipiul Ramnicu-Valcea a primit o alocare de 27 de milioane de euro pe axa prioritara 4“, a precizat Andi Stefan Davidescu, director general ETA SA.
Propulsia pe gaz, ecologica si economica
Operatorul valcean a optat pentru propulsie pe gaz deoarece este prietenoasa cu mediu si, in plus, este o tehnologie matura comparativ cu variantele alternative disponibile la aceasta ora. Foarte important, gazul este mult mai ieftin decat motorina, astfel ca se asteapta reduceri importante ale costurilor de operare. „Diferenta platita in plus la pretul de achizitie comparativ cu un autobuz diesel este de 5.000 de euro, pe care o putem amortiza in aproximativ un an si jumatate, la un rulaj lunar de 5.000 km, doar din pretul mai mic al combustibilului. In plus, se realizeaza economii si la intretinere, pentru ca motorul pe gaz are la baza motorul pe benzina, care este mai usor si mai ieftin de intretinut decat unul diesel (-10%)“, a explicat directorul ETA.
In configuratia autobuzelor s-a optat pentru o capacitate medie de transport – 33 de locuri, din care 16 pe scaune – si inclusiv la achizitiile viitoare se vor solicita tot masini mai mici, pentru a se optimiza gradul de incarcare si a se creste frecventa pe trasee fara costuri suplimentare de operare. Vehiculele au 8 m lungime si au fost special concepute pentru transportul persoanelor cu mobilitate redusa. Podeaua este complet coborata, iar la usa din mijloc va fi amenajat un spatiu special pentru scaun rulant, plus rampa de acces. De altfel, configuratia a fost realizata de un carosier din Republica Ceha special pentru ETA, intrucat in oferta standard autobuzele Iveco sunt oferite cu podea ridicata. Nu vor lipsi panourile de informare pentru pasageri, in interiorul si in exteriorul vehiculelor. De altfel, sistemul de informare a fost prins intr-unul dintre proiectele propuse spre finantare si se doreste a fi implementat pe toate autobuzele companiei. In ceea ce priveste sistemele de siguranta s-a mers pe standardul oferit de Iveco, mai ales ca la transportul urban, unde viteza medie este foarte mica, nu prea apar accidente.
Service-ul si intretinerea vor fi asigurate de Briari’s, care s-a ocupat si de vanzarea propriu-zisa. Se acopera atat interventii la trenul de rulare, cat si la caroserie.
Intr-o prima faza alimentarea cu gaz se va face de la statia publica realizata de Antares in Ramnicu-Valcea, urmand sa fie facute si demersurile pentru constructia unei statii de incinta, cu finantare europeana. Lungimea traseelor nu este foarte mare si se parcurg aproximativ 200 km pe zi. In aceste conditii, nici necesarul de carburant nu este foarte mare, astfel ca nu se pune presiune pe solutia de alimentare.
Publicul trebuie atras spre transportul public
Cele trei autobuze pe gaz vor fi repartizate celor mai buni soferi ai companiei, ca o recompensa pentru munca lor. Briari’s va efectua si training, pentru a se asigura o exploatare optima. Vehiculele se vor alatura celorlalte 48 de autobuze din flota. In momentul in care se vor face si alte achizitii, unele masini vor fi inlocuite, mai ales ca varsta medie a parcului este de 12 ani. Pe de alta parte, intrucat coeficientul de utilizare se apropie de 100%, trebuie avuta in vedere si o suplimentare a flotei, pentru situatii neprevazute – probleme tehnice, accidente etc. In plus, in viitor se doreste extinderea catre acele zone din municipiu care nu beneficiaza de transport public. „Orasul se dezvolta, apar cartiere noi si trebuie sa tinem pasul cu schimbarile si cu cerintele venite din partea calatorilor“, a precizat Davidescu.
Pretul unei calatorii in Ramnicu-Valcea este de 2,5 lei, iar publicul se imparte aproape egal intre pasagerii cu abonament si cei care platesc per calatorie. Modul de tarifare s-a mai schimbat si au fost introduse servicii noi, cum ar fi tariful pe ora de utilizare a retelei de transport. Desi s-a eficientizat sistemul, numarul de calatori a scazut an de an si numai pentru 2017 se estimeaza cu 90.000 de calatorii mai putin decat in anul precedent, ceea ce este destul de mult. Si acesta este un motiv in plus pentru a face investitii in flota, a creste gradul de confort si a determina cetatenii sa contribuie la reducerea poluarii in oras. Exista solicitari din partea calatorilor pentru extinderea serviciului de transport public catre localitatile limitrofe municipiului, insa acest lucru nu este posibil in afara unei asociatii de dezvoltare intracomunitara.