Cele 4.587 de firme din România care au cod CAEN 5320 (Alte activități poștale și de curierat) au realizat o cifră de afaceri cumulată de 1.500 de milioane de euro și un profit cumulat de 107,8 milioane de euro, valori aflate în creștere față de 2022, când au fost 4.248 de firme și 1.400 respectiv 101,8 milioane de euro. Singurul indicator care a scăzut, dar ușor, a fost numărul de angajați, de la 22.781 la 22.508. Remarcăm faptul că primele patru firme din domeniu – Compania Națională Poșta Română, FAN Courier, Delivery Solutions și Urgent Cargus – își consolidează poziția, fiind singurele cu venituri și active de peste 100 de milioane de euro în 2023, deși numai primele două au și profit. Veniturile lor totale au fost de 849,62 de milioane de euro, față de 760,41 de milioane de euro în 2022, reprezentând 56% din veniturile întregii industrii de curierat, față de 54% în 2022. De remarcat aici că o jumătate din scăderea cifrei de afaceri pe industria de curierat vine doar din separarea DHL Freight într-o entitate juridică nouă, ieșind de sub umbrela DHL International, care a rămas doar cu activitatea de curierat.
Cât de stabilă a fost piața în 2023 comparativ cu 2022 se vede și din faptul că, dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri, aproape toate se regăsesc în ambii ani, cu o excepție mai notabilă, Nemo Expres Logistic, pe locul al 14-lea în 2022 și aflată în insolvență din toamna acelui an.
Mai mult decât atât, firmele din Top 10 sunt aceleași în cei doi ani și în cazul podiumului se păstrează chiar și ordinea – Compania Națională Poșta Română, FAN Courier și Delivery Solutions.
Pentru Poșta Română 2023 a fost cel mai bun an din ultimii 20, așa cum a arătat Consiliul de Administrație al companiei, care adaugă că aceasta se află într-un proces amplu de modernizare, etapizat pe mai mulți ani, ce implică reorganizări, investiții în tehnologie, modernizări de procese etc., având ca scop eficientizarea operațiunilor.
FAN Courier a avut anul trecut o cifră de afaceri de 250 de milioane de euro, cu circa 12% mai mare decât în 2022, numărul de expediții a crescut cu 8-10%, iar reprezentanții companiei sunt de părere că 2023 a fost un an bun, mai ales datorită revenirii consumului la normal, și un an în care lucrurile au devenit mai previzibile și a putut fi continuat planul de afaceri gândit inițial, s-au realizat investițiile propuse și au demarat altele pe termen lung. Asta după ce 2021 și 2022 au adus provocări ieșite din comun, care au necesitat schimbări rapide de strategie și adaptare la noile condiții economice. Pentru 2024 cifra de afaceri se estimează a fi cu 15% mai mare decât în 2023. Comerțul electronic și livrările B2C dețin 60-65% din totalul activității FAN Courier, iar restul sunt servicii B2B.
Sameday Group (Delivery Solutions) a înregistrat în 2023 o creștere de 25% a cifrei de afaceri comparativ cu 2022, ca urmare a strategiei de investiții și a extinderii cotei de piață, și a livrat peste 80 de milioane de colete în România, Ungaria și Bulgaria, iar livrările internaționale au fost cu 105% mai multe decât în anul anterior. Tot anul trecut, numărul de magazine online care au ales să lucreze cu această companie a crescut cu 43%, până la peste 24.000.
În afara podiumului diferă faptul că DHL Internațional a coborât de pe locul al 4-lea pe al 8-lea și au trecut în față Urgent Cargus, Dynamic Parcel Distribution (care a devansat și GLS General Logistics Systems) și TNT.
Asta deoarece DHL International a rămas doar cu activitatea de curierat, divizia de expediții rutiere separându-se de la 1 ianuarie 2023 într-o nouă entitate juridică (DHL Freight SRL), astfel că, de la 102,42 de milioane de euro, DHL International a ajuns la 65,33 de milioane de euro. De aceea, nu mai este nici printre cele patru firme care au depășit pragul de 100 de milioane de euro, însă îi ia locul, față de 2022, Urgent Cargus, cu 102,86 de milioane de euro, pentru care 40% din volume au provenit în 2023 de la internațional, față de 15-20% în 2022, deoarece compania s-a extins în Polonia, având legătură directă cu această țară, pentru inbound-urile și retururile clienților care vând în România, și în plus are echipe stabile în Germania, Slovacia, Cehia, Ungaria și între timp, în 2024, linii către Bulgaria și Grecia. Depozitul principal de cross-border al companiei, dezvoltat în parteneriat cu CTP, este la Oradea, pe unde intră în țară cele mai multe volume externe, iar transportul nu se face cu flota proprie, ci cu firme specializate.
2023 a fost un an bun pentru Urgent Cargus, în care, în afară de extinderea la internațional, și-a sporit performanța operațională (98% dintre colete au ajuns să fie livrate conform promisiunii făcute clienților) și a dezvoltat produse și servicii noi. Iar în iunie 2023 Vinted, cea mai mare platformă online din Europa dedicată segmentului second-hand, a încheiat o colaborare cu Cargus, alăturându-se Bonprix sau LPP în portofoliul companiei.
În afară de comerțul electronic, un segment care a depășit așteptările în cazul Cargus este cel al micro-întreprinderilor și micilor afaceri, care și-a dublat volumul în 2023 și se estimează că va continua să crească semnificativ.
Alte patru firme au avut peste 50 de milioane de euro, ca și în 2022, cinci, peste 10 milioane de euro, față de șase în 2022, pentru că Econt For You a scăzut la 9,82 de milioane de euro, trei, cu tot cu Econt, au avut peste cinci milioane și 14 curieri din Top 30 au avut mai puțin. Iar în afara Top 30 au mai fost șase firme cu peste două milioane de euro cifră de afaceri și 15 cu peste un milion de euro.
Firmele din Top 30 ca cifră de afaceri au în total 1,30 de miliarde de euro, adică aproape 87% din piața totală de curierat din România
Patru firme din Top 30 după cifra de afaceri au avut o creștere de venituri de peste 10 milioane de euro – Delivery Solutions, FAN Courier, CN Poșta Română și la mare distanță Urgent Cargus. Ele au fost urmate de Dynamic Parcel Distribution, cu o creștere de 9,10 milioane de euro, DSC Expres Logistic, cu 6,25 de milioane de euro, de alte patru firme cu peste un milion de euro, de două cu peste 500.000 de euro, de alte patru, cu creșteri mai mici, și de 13 cu scăderi de cifră de afaceri față de 2022, cea mai mare fiind în cazul DHL, de 38,08 milioane de euro, urmată de Pink Post Office, cu 15,77 de milioane de euro.
Poșta Română are în continuare cea mai mare medie a cifrei de afaceri pe ultimii cinci ani, dar diferența față de FAN Courier scade comparativ cu 2022. O singură firmă în afară de acestea, Delivery Solutions, mai are peste 100 de milioane de euro, după care vin cinci cu peste 50 de milioane de euro, patru cu peste 10 milioane de euro, trei cu peste cinci milioane de euro și 15 cu mai puțin.
Cei mai mulți angajați dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri care au declarat această informație îi au Poșta Română, 21.224, în scădere față de cei 22.338 din 2022, FAN Courier, cu 3.833, față de 3.468, și Delivery Solutions, cu 1.321, față de 1.360. Toate celelalte au mai puțin de 1.000 de angajați, iar cei mai puțini (3-4) au Caffe Corint, Viva Post Solutions, UPS SCS și MG Supreme Group, ceea ce arată cumva și faptul că activitatea efectivă nu este de curierat, în ciuda codului CAEN.
27 de firme din Top 30 după cifra de afaceri au avut profit în 2023…
… dintre care FAN Courier și GLS, de peste 10 milioane de euro, urmate la mare distanță de cinci firme cu mai mult de două milioane de euro (TNT – care în 2023 a avut a treia cea mai mare pierdere, de 1,89 de milioane de euro – Poșta Română, Dynamic Parcel Distribution, DHL și UPS), Bookster Experience, cu peste un milion, trei cu peste 500.000 de euro, 12 cu peste 100.000 de euro, patru cu mai puțin și trei cu pierderi: DSC Expres Logistic de 512.933 de euro, Delivery Solutions de 2,97 de milioane de euro și Urgent Cargus de 17,38 de milioane de euro.
21 de firme din Top 30 după cifra de afaceri au avut profit în fiecare dintre ultimii cinci ani, în timp ce Urgent Cargus a avut doar pierdere, Delivery Solutions a avut pierdere patru ani, cu excepția 2021, Pink Post Office și Interawb trei ani, DSC și Bookster doi ani și TNT, Pink Post Solutions și Inbox într-un singur an.
Dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri, FAN are cea mai mare medie a profitului pe ultimii cinci ani, datorită rezultatelor din 2020 și 2021, când a avut peste 30 de milioane de euro. Urmează GLS, cu 11,34 de milioane de euro, alte cinci companii – Poșta Română, Dynamic Parcel Distribution, TNT, DHL și UPS – cu peste un milion, alte trei cu peste 500.000 de euro, alte 14, cu peste 100.000 de euro, cinci cu mai puțin și Urgent Cargus, care a avut doar pierderi în ultimii cinci ani, deci are o medie negativă.
Poșta Română a avut de departe cea mai mare creștere de active
Poșta Română continuă să aibă cele mai mari active, cu aproape 400 de milioane de euro, la mare distanță de FAN Courier (161,32), Delivery Solutions (132,26) și Urgent Cargus (105,79 de milioane de euro). Alte firme au active de peste 10 milioane de euro, trei, de peste cinci milioane de euro, cinci, de peste două milioane de euro, șapte, de peste un milion de euro, iar dintre cele șase cu active mai mici, adică exact cei cu un număr mai mic de angajați, cea mai mică valoare o are Caffe Corint, cu 154.948 de euro.
21 de firme au avut în 2023 active mai mari decât în 2022, cea mai mare diferență fiind a Poștei Române, cu 189,79 de milioane de euro, urmată la mare distanță de Delivery Solutions, 21,55 de milioane de euro, GLS (8,06) și FAN Courier (6,74). Două firme, TNT și Pandoras Courier, și-au sporit activele cu peste două milioane de euro, trei, Dinamic Parcel Distribution, DSC și Bookster, cu peste un milion de euro, alte 12 firme cu mai puțin, iar dintre cele nouă cu active mai mici, cea mai mare scădere o au DHL, cu 18,03 milioane de euro, și UPS și Urgent Cargus, cu peste 15 milioane de euro.
FAN și GLS au împreună peste un sfert din profitul întregii industrii
Primele 30 de firme de curierat din România în funcție de profitul pe 2023 au avut în total 47,08 milioane de euro, adică 46,24% din profitul întregii industrii. Iar primele două au peste 25 de milioane de euro, aproape un sfert din profitul tuturor firmelor de curierat de la noi.
Ca și în 2022, doar aceste două firme, FAN Courier și GLS, au avut profit de peste 10 milioane de euro, urmate de cinci firme cu peste două milioane – dintre care TNT în 2022 a avut pierdere de 1,89 de milioane de euro, iar UPS a avut profit de numai 1,18 milioane de euro, în rest celelalte trei au avut performanțe similare în cei doi ani – de o firmă cu peste un milion de euro, trei cu peste 500.000 de euro și restul de 19 cu mai puțin. De remarcat faptul că valoarea ultimei clasate este mult mai mare, cel puțin procentual, decât valoarea ultimei clasate din 2022: 163.880 de euro, față de 100.615.
22 de firme din Top 30 după profit au avut profit în fiecare dintre ultimii cinci ani.
FAN Courier conduce și în ceea ce privește media pe cinci ani, cu 23,07 milioane de euro, urmat la mare distanță de GLS, cu 11,34, de Poșta Română, cu 4,99 de milioane de euro, de alte patru firme cu peste un milion de euro și de trei cu peste 500.000 de euro.
Ordinea după venituri sau după active a firmelor din Top 30 profit nu diferă de cea din Top 30 după cifra de afaceri, cu excepția celor care au venituri și active mari, dar pierdere, deci lipsesc din acest clasament. Pentru a vedea însă raportul dintre profit și investițiile care au dus în 2023 la creșterea activelor, în topul celor mai mari diferențe dintre activele din 2023 și cele din 2022 se află Poșta Română, cu 189,79 de milioane de euro, urmată de GLS, cu 8,06, de FAN Courier, cu 6,74, de alte trei firme cu peste două milioane de euro și de două cu peste un milion. Nouă firme din Top 30 după profit au o valoare mai mică a activelor față de 2022, începând cu DHL (-18,03 milioane de euro) și UPS (-15,42).
15 firme au avut pierderi, care totalizează 22 de milioane de euro
Delivery Solutions nu mai este, ca în 2022, firma de curierat cu pierderea cea mai mare, cu -9,12 milioane de euro, la distanță mare de celelalte, ci în 2023, cu -2,97 de milioane de euro, este a doua după Urgent Cargus, cu -17,38 de milioane de euro.
La mare distanță este DSC Expres Logistic, cu pierdere de 512.933 de euro, față de 1,59 de milioane de euro în 2022, apoi patru firme cu peste 100.000 de euro, care în 2022 nu au avut pierdere, și opt firme cu pierdere mai mică, dintre care trei au fost pe pierdere și în 2022.
Urgent Cargus este singura firmă care a avut pierderi în fiecare dintre ultimii cinci ani, iar Curiera Transport Solutions, Abut IT Team, Urgent Curier Post, World Courier Romania, AK Post Courier Services și Ovlog Logistics nu au avut pierdere decât în 2023.
Două firme cu pierderi în 2023 sunt printre cele patru care au peste 100 de milioane de euro cifră de afaceri, Delivery Solutions și Urgent Cargus, DSC Expres are venituri de 25,59 de milioane de euro, iar în rest firmele cu pierderi sunt mici, cu venituri sub două milioane de euro. Asta se vede și în ceea ce privește activele lor, după Delivery Solutions și Urgent Cargus, cu peste 100 de milioane de euro, fiind Urgent Curier Post, cu 7,33 de milioane de euro, și DSC Expres Logistic, cu 6,23 de milioane de euro, alte două cu peste trei milioane de euro și restul de nouă, cu mai puțin de un milion de euro.
Șapte firme cu pierderi și-au sporit activele în 2023, cel mai mult Delivery Solutions, cu 21,55 de milioane de euro, urmat de DSC cu 1,61 de milioane de euroi, și Andav Logistic Expert, cu 124.632 de euro, toate celelalte având o diferență mai mică de 100.000 de euro.
În ceea ce privește numărul de angajați, în afară de Delivery Solutions, DSC și Urgent Cargus mai sunt două firme cu peste 100, Ovlog (157) și BW Expres (130). Iar AK Post Courier Services, Posta Atlassib, Pres Mega și Pink Postmaster au declarat câte un angajat în 2023.
Patru firme au active de peste 100 de milioane de euro
Firmele cu cele mai mari 30 de active au o valoare totală de 986,83 de milioane de euro, în creștere substanțială față de 801,27 de milioane de euro, cât au avut aceleași firme în 2022. 795,72 de milioane de euro, față de 593,52 de milioane de euro în 2022, totalizează primele patru firme (Poșta Română, FAN Courier, Delivery Solutions și Urgent Cargus), singurele care au o valoare mai mare de 100.000.000 de euro.
Investițiile FAN din 2023, de circa 33 de milioane de euro, au vizat modernizări de hub-uri, achiziții de utilitare, dezvoltarea rețelei de lockere FANbox până la 1.300 de unități (urmând ca până la finalul lui 2024 să ajungă la 2.000 de unități) și a rețelei de magazine partenere Collect Point cu până la 2.900 de puncte fixe, automatizarea, digitalizarea, precum și dezvoltarea de servicii alternative de livrare.
În 2023 au început lucrările de modernizare și extindere a hub-ului din Ștefăneștii de Jos, au fost automatizate și dotate cu tehnologii de ultimă generație mai multe depozite din țară și a fost construit și deschis, cu o investiție inițială de patru milioane de euro, hub-ul internațional de la Arad, dedicat exclusiv e-commerce-ului internațional. În plus, compania a achiziționat 23 de DAF, care au completat flota de peste 300 de camioane.
Anul trecut, compania a venit cu o nouă identitate online, un site nou și o versiune îmbunătățită a platformei selfAWB și a lansat o aplicație mobilă cu multiple funcționalități. Prin intermediul acesteia clienții își pot gestiona rapid și ușor toate expedierile, având un control mai bun asupra lor și mai multă flexibilitate, pot accesa istoricul coletelor trimise și primite, pot genera un AWB, au acces facil la locațiile FAN Courier – sedii, lockere și locațiile partenere Collect Point – pot apela direct curierul și monitoriza în timp real statusul livrărilor.
Planurile pe termen scurt includ extinderea și consolidarea în regiune, precum și continuarea inovării și digitalizării în livrările alternative (out of home delivery) și investițiile în servicii premium. În acest sens, pentru 2024 au fost alocate peste 30 de milioane de euro, principalul proiect aflat în derulare fiind finalizarea extinderii și modernizării depozitului din Ștefăneștii de Jos.
Grupul Sameday a investit anul trecut peste 100 de milioane de lei, mai ales în implementarea de soluții tehnologice menite să îmbunătățească experiența clienților, capacitatea de procesare și rețeaua easybox, care a fost extinsă la peste 5.000 de unități în România (3.903), Ungaria (700) și Bulgaria (406) și prin intermediul căreia au fost livrate în 2023 peste 41 de milioane de colete, cu 47% mai multe decât în 2022. Iar pentru 2024 compania estima investiții de peste 300 de milioane de lei, mai ales în extinderea rețelei easybox, tehnologie și optimizarea capacității și vitezei de procesare și livrare.
În cazul Urgent Cargus o parte importantă din bugetul de investiții a fost direcționată în 2023 către operațional, cu accent pe implementarea de soluții logistice care să crească eficiența celor cinci centre naționale de sortare, cu o capacitate de procesare de 46.000 de colete pe oră. În afară de acestea, compania mai are două centre de acces cu rol strategic pentru livrările transfrontaliere și 36 de depozite în întreaga țară, cu o suprafață totală de peste 220.000 m2.
Tot anul trecut compania a lansat două platforme tehnologice, una de tip omnichannel care optimizează și eficientizează procesul de comunicare cu clienții și consumatorii, și a doua dedicată magazinelor online, care le oferă un ecosistem operațional complet, de la gestionarea comenzilor și stocurilor până la integrarea cu peste 30 de marketplace-uri.
Alte investiții au fost alocate pentru rețeaua Cargus SHIP & GO, care în mai puțin de un an a ajuns la 3.000 de locații, în orașele mari, medii și mici din România, ceea ce a făcut ca volumul de livrări dedicat segmentului out-of-home (OOH) să fie cu 300% mai mare decât în anul anterior.
GLS are active de 40,82 de milioane de euro, TNT, Dynamic Parcel Distribution și UPS au peste 20 de milioane de euro, DHL, 16,96 de milioane de euro, și în rest sunt patru firme cu peste cinci milioane de euro și restul, mai mici.
24 de firme din Top 30 după active au avut profit în 2023, iar Urgent Cargus, Delivery Solutions, DSC, Urgent Curier Post, World Courier și Poșta Atlassib au avut pierderi.