Ford Otosan, unul dintre cei mai mari producători de vehicule comerciale din Europa, anunță începerea livrărilor de vehicule electrice produse în România către clienții săi europeni. Producția de serie a modelelor complet electrice Puma Gen-E, E-Transit Courier și E-Tourneo Courier se face la fabrica Ford Otosan din Craiova, care reprezintă un hub strategic de producție pentru Ford în Europa. Anul trecut, de pe poarta fabricii din țara noastră au ieșit 272.000 de vehicule.
Fabrica Ford Otosan din Craiova se apropie de borna de un milion de vehicule ieșite de pe linia de producție. De la preluarea uzinei de către constructorul turc, la jumătatea lui 2022, anul trecut a fost cel mai bun din perspectiva producției realizate, cele 272.000 de unități depășind cu 25% volumele din 2023. Creșterea s-a datorat și faptului că, de anul trecut, au intrat în fabricație noile modele Courier și Puma MCA. În 2024, capacitatea de producție la Craiova a fost utilizată în proporție de 90% (cel mai mult dintre toate fabricile Ford Otosan). Rămâne de văzut cum se va încheia 2025, după începerea producției de vehicule electrice, concomitent cu cele diesel.
Modelele electrice Ford Puma Gen-E, E-Transit Courier și E-Tourneo Courier nu reprezintă doar o extindere semnificativă a portofoliului de vehicule cu zero emisii Ford fabricate la Craiova, ci și o dovadă a expertizei Ford Otosan în domeniul electrificării și al producției flexibile. Fabrica din țara noastră a constructorului turc este una dintre cele mai complexe și inovative unități de producție din cadrul ecosistemului Ford. În prezent, uzina din Craiova este singura din Europa care asamblează atât autoturisme, cât și vehicule comerciale pe aceleași linii, în versiuni cu motoare cu combustie internă și electrice. Acest lucru conferă flexibilitate, dar și posibilitatea optimizării utilizării capcității de producție.


„Evenimentul subliniază angajamentul Ford Otosan față de inovație, electrificare și excelență în producție. Capacitatea noastră de a produce șase versiuni diferite de vehicule în aceeași unitate demonstrează nu doar flexibilitatea, ci și dedicarea noastră pentru a face mobilitatea electrică mai accesibilă unui public larg. Fiind primul producător de vehicule electrice din România, suntem mândri să fim în fruntea transformării industriei și să contribuim la un viitor mai sustenabil”, a declarat Güven Özyurt, director general Ford Otosan.
Investiție în tehnologie și personal calificat
Fabrica de la Craiova este prima investiție Ford Otosan în facilități de producție în afara Turciei, în valoare totală de 500 de milioane de euro. Pentru a sprijini asamblarea de vehicule electrice, compania a investit în localizarea componentelor cheie ale acestora, inclusiv în înființarea unei noi linii de asamblare a bateriilor la uzina din Craiova. Inaugurată în octombrie anul trecut, aceasta face parte din ampla strategie de investiții anunțată încă din 2022.
Asamblarea in-house de motoare diesel (cu o capacitate de 350.000 de unități pe an), dar și de pachete de baterii conferă flexibilitate sporită. Planul de tranziție la mobilitate electrică până în 2035 este în vigoare în cadrul companiei, dar motorul EcoBoost – care și-a dovedit fiabilitatea și eficiența economică – va fi produs în continuare, atâta timp cât acest lucru va fi permis și va fi și cerere. Cert este că din 2035 compania va livra doar vehicule cu zero emisii.



Uzina din Craiova operează în trei schimburi atât în zona de producție vehicule, cât și în zona de producție de motoare și dispune în acest moment de peste 6.600 de angajați (nu mai puțin de 1.600 de persoane au fost angajate în ultimul an și jumătate). Este vorba despre personal calificat, foarte apreciat în interiorul companiei. Interesant este că circa jumătate din personalul care lucrează pe linia de asamblare este reprezentat de femei.
Amplasarea producției de motoare și de baterii în aceeași locație asigură flexibilitate și posibilitatea gestionării mult mai bune a volumelor pe fiecare categorie de produse. Desigur, treptat, locul motoarelor diesel va fi luat de pachete de baterii pentru vehiculele electrice, angajații fiind instruiți să asambleze și una, și alta. Același sistem de lucru este implementat și în fabrica Ford Otosan din Koçaeli, Turcia: investițiile în tehnologie sunt făcute pentru a putea fi exploatate pe termen lung, tranziția spre electrificarea transportului rutier va fi de durată, iar miza principală este flexibilitatea. Cererea din partea pieței fluctuează, au arătat reprezentanții Ford Otosan, iar reacția pe linia de producție trebuie să fie rapidă și adaptată.
Colaborarea dintre Ford Otosan și Ford of Europe în ceea ce privește cercetarea și dezvoltarea tehnologică este foarte bună, cele două companii furnizându-și una alteia diverse componente cheie inclusiv în ceea ce privește vehiculele electrice. De subliniat faptul că la centrul R&D din Turcia lucrează aproximativ 2.000 de specialiști.

60% din transportul de vehicule de la Craiova merge pe intermodal
Ca parte a angajamentului Ford Otosan de a oferi soluții de transport sustenabile și inovatoare, de curând a fost lansată o nouă rută de transport intermodal pentru a îmbunătăți eficiența, rentabilitatea și sustenabilitatea operațiunilor logistice între fabrica din Craiova și cea din Turcia. În cadrul acestui nou sistem de transport orchestrat de departamentul logistic al uzinei Ford Otosan din Craiova împreună cu firma turcească de logistică Mars, componentele sunt transportate din Turcia în țara noastră în semiremorci cu prelată sau în cutii mobile, iar vehiculele fabricate în România vor ajunge în Turcia încărcate câte trei în semiremorcile trimise înapoi pentru a reveni cu piese, ambele prin transport feroviar. Practic sunt 17 vagoane cu containere sau semiremorci, care returnează containerele goale rabatate, pe restul de vagoane fiind trimise autoutilitare Ford Courier, încărcate în semiremorci cu prelată. Ford Otosan a rezolvat, astfel, și „înverzirea” transportului pentru logistica inbound, pentru vehiculele finite spre vestul Europei fiind deja folosit transportul feroviar.
Această tranziție are ca scop reducerea emisiilor cu 63% comparativ cu transportul rutier, facând operațiunile logistice mai eficiente și mai economice. În prezent, 60% din volumele care ies pe poarta fabricii din Craiova sunt trimise către clienți pe cale feroviară sau maritimă și restul pe rutier. Astfel, de la un tren pe săptămână pe fiecare sens, volumele au crescut la patru trenuri săptămânal, iar pentru viitor, balanța în favoarea intermodalului urmează să fie înclinată suplimentar. Din Turcia vin componente, iar din România pleacă vehicule.
Fabrica Ford Otosan din România are 60 de furnizori de componente locali (jumătate din numărul total). De asemenea, au fost invitați și parteneri turci să își deschidă centre de producție aici, cu scopul de a ușura logistica, iar o parte dintre aceștia au și făcut-o deja. Este vorba despre producători de scaune, tetiere, covorașe, foi de metal etc.
Ford Otosan România produce în prezent versiunile cu motoare pe combustie si electrice ale modelelor Ford Transit Courier, Tourneo Courier și Puma, alături de renumitul motor 1.0 EcoBoost.











