Pachetul Mobilitate prevede că vehiculele nou înmatriculate trebuie să aibă o nouă versiune de tahograf inteligent începând cu 21 august 2023, dar asociația olandeză de transport și logistică TLN, implicată în elaborarea specificațiilor tehnice pentru acesta, arată că în 2022 a devenit clar că noul semnal de securitate (OSMNA), care trebuie furnizat de EUSPA (Agenția Spațială Europeană), nu este gata la timp. Pentru o perioadă nu a fost clar ce consecințe va implica acest lucru, dar între timp, după consultarea producătorilor, Comisia Europeană a propus „tahograful de tranziție“, ca soluție intermediară. Acesta are toate funcționalitățile inteligente ale tahografului 2, dar fără noul semnal suplimentar foarte sigur – deci semnalul rămâne o vreme cel actual. Iar când este gata noul semnal OSMNA tahograful de tranziție va primi o actualizare de soft, ce se va face la următoarea calibrare periodică, probabil de către aceeași firmă care a furnizat și tahograful. Această soluție nu constă în amânarea datei introducerii noului tahograf.
Semnalul OSMNA este o securitate suplimentară pentru semnalul prin satelit care înregistrează poziția vehiculului. Noul tahograf înregistrează această poziție atunci când vehiculul traversează o frontieră națională și când este acționată funcția de „încărcare/descărcare“ a vehiculului și înregistrează poziția după fiecare trei ore de timp de conducere acumulat și la introducerea la începutul și la sfârșitul zilei de lucru, la fel ca în tahograful inteligent actual, de generația 1. Iar protecția suplimentară funcționează împotriva manipulării semnalului.
Amânarea tahografului inteligent 2 nu ar fi fezabilă din punct de vedere politic și nu este dorită de antreprenorii din transportul internațional, arată TLN, deoarece ea înseamnă că trebuie introdus manual codul de țară pentru o perioadă mai lungă, deci șoferii trebuie să oprească la trecerea frontierelor, ceea ce cu tahograful 2 nu va mai fi necesar. În plus, amânarea ar însemna că mai multe tahografe trebuie înlocuite din cauza echipării retrofite obligatorii pentru vehiculele care efectuează transporturi internaționale.
TLN are câteva preocupări care nu au fost încă abordate pe deplin. De exemplu, nimeni nu poate oferi o garanție de 100% că actualizarea soft necesară este într-adevăr posibilă, deci asociația ar dori ca CE să rezolve situația în mod corespunzător, astfel încât sectorul să nu se confrunte cu surprize dacă actualizarea se dovedește a nu fi posibilă și să se poată merge în continuare cu tahograful de tranziție.
Propunerea CE va face obiectul unui proces decizional final al statelor membre în cadrul Comitetului pentru transport rutier, la începutul lui martie.