IVECO și-a dezvăluit, la Barcelona, în fața a 1.300 de invitați – jurnaliști, dealeri și clienți din toată lumea – noua gamă de camioane, vehicule ușoare de distribuție și servicii pregătită pentru a răspunde reglementărilor europene privind decarbonizarea transporturilor și siguranța rutieră. Noutățile sunt multiple: de la un nou interior, cu accent pus pe un nou panou de bord digitalizat și conectat, și implementarea tuturor sistemelor de asistență cerute de noul regulament de siguranță rutieră din 2024 și după aceea, până la noi propulsii pe diesel, gaz natural și baterii electrice. Noua gamă de camioane a fost revizuită cel mai mult, noile motoare, transmisii și sisteme auxiliare aducând o reducere a consumului de combustibil cu până la 14%. Livrările noilor modele încep la finalul primului trimestru al anului viitor, încă la timp pentru a le putea înregistra în clasa a 3-a de CO2 pentru Toll Collect până în iulie 2024, după care „cad” în clasa a doua.
Fără a împărți costuri de cercetare/dezvoltare, achiziție de materii prime și producție cu alți producători în cadrul unui grup mai mare, IVECO continuă să uimească prin nivelul ridicat al tehnologiei puse pe piață, reușind să finalizeze „transformarea” produselor și serviciilor la noile nevoi ale pieței: produse foarte digitalizate, cu un grad ridicat de siguranță și eficiență, multi-energie (combustibilii fosili fiind înlocuiți în curând de propulsiile electrice sau hidrogen), conectate, și astfel, însoțite de noi servicii. Contractele de service clasice sunt acum asistate de monitorizare și administrare de la distanță, pe baza unei cantități de date impresionante, iar finanțările merg de la serviciile clasice de leasing financiar sau operațional până la plata per utilizare (așa-numita „pay per use”), un nou model de business pus la punct alături de noi parteneri precum Bridgestone sau EuroWAG, care să răspundă noilor nevoi ale transportatorilor pentru tranziția la flote pe baterii electrice sau hidrogen, cu prețuri mult mai ridicate decât ale vehiculelor diesel.
Toate acestea au fost realizate cu ceea ce reprezentanții companiei numesc „cea mai mare investiție făcută vreodată de IVECO într-un program tehnologic”: un miliard de euro pentru a pregăti gama de autovehicule 2024 și cu noi servicii cu care reprezentanții IVECO spun că sunt gata să își susțină în continuare clienții pentru provocările de mobilitate ale viitorului.
Și pentru a marca noua etapă a dezvoltării brandului cu o istorie de 48 de ani deja, IVECO a lansat un nou logo, negru carbon, care lasă să iasă în evidența linia din mijlocul literei E, albastru metalizat, ca un fulger care semnifică trecerea la era electrificării transportului.
După experiența Nikola, IVECO pare să cocheteze acum cu Hyundai pentru întărirea partneriatului anunțat la IAA 2022, care să ajute producătorul italian să meargă mai departe, pentru că miliardul de euro deja investit trebuie completat de multe altele pentru a dezvolta noile tehnologii costisitoare ale viitorului, precum hidrogenul, iar IVECO, singura marcă de camion și de van care se află în afara oricăror parteneriate, nu va putea face față provocărilor viitoare pe cont propriu. Și cum în Europa și în America parteneriatele sunt deja făcute, singura piață potențială pentru asta este cea asiatică.
Fiat Powertrain Technology Industrial (FPT) – firma din cadrul grupului IVECO responsabilă de dezvoltarea grupului motopropulsor, prima care a dat credit tehnologiei SCR pentru a reduce nivelul de noxe și particule la motoarele diesel Euro 5/6 și care a dezvoltat primele motoare specifice pentru a arde gaz natural pentru camioane – este în continuare forța tehnologiei puse de IVECO pe drumuri: noile motoare xCursor 13 și Tector au fost rafinate pentru un consum redus de combustibil, iar bateriile și axa electrică pentru camioane (dezvoltate în parteneriat cu Nikola și produse mai departe și în afara parteneriatului după ce IVECO a răscumpărat acțiunile americanilor din joint-venture-ul pe care îl aveau în Europa) fac din eDaily și S-Way/X-Way opțiuni viabile deja pentru distribuție și chiar transport electrificat pe distanțe lungi cu autonomia de până la 500 km obținută cu gama grea.
Motoare noi încadrate în clasele 2 și 3 de emisii în sistemul Toll Collect
Pentru clienții de camioane, noutatea de interes imediat este eficientizarea motoarelor diesel. IVECO a lansat o nouă strategie diesel, renunțând la motorul Cursor 11, și concentrându-se doar pe două motoare diesel pe viitor, cel de 9 l și de 13 l. Noul motor xCursor 13 – dezvoltat de FPT Industrial – a fost îmbunătățit și rafinat pentru o economie maximă în ceea ce privește consumului de combustibil și, în același timp, emisiile de noxe și CO2. Astfel, prin folosirea unor materiale noi, mai ușoare, pentru blocul motor și reconstrucția cilindrilor, arborelui cotit și arborelui cu came, noul motor de 13 l are o greutate cu 10% mai mică decât a actualului Cursor 13, fiind mai ușor chiar decât motorul Cursor 11, în condițiile în care durata de viață a crescut până la 1,6 milioane de kilometri, cu 33% mai mult decât predecesorul său.
FPT s-a concentrat pe reducerea pierderilor energetice în motor, transmisie și axe, în special cele cauzate de fricțiune, și a crescut eficiența arderii, ridicând presiunea de injecție până la 2.500 bari, cu rezultate benefice în planul consumului de combustibil, redus cu 10% față de generația actuală.
Astfel, noua generație de camioane Iveco S-Way cu motor diesel xCursor 13 se încadrează în clasa a treia de poluare pentru plata taxelor de drum din Germania până în iulie 2024, în varianta de 460 CP, astfel că primii clienți ai noului S-Way au posibilitatea de a face economii importante pentru următorii șase ani la plata taxelor de drum din Germania. Autovehiculele Iveco S-Way cu motor de 460 CP înmatriculate după iulie 2024 și până în iulie 2025 vor fi încadrate în clasa a doua de CO2 a Toll Collect, deoarece anual nivelul de emisii de CO2 din fiecare clasă de poluare scade până când toate autocamioanele diesel se vor încadra exclusiv în clasa I, pentru care nivelul de taxare e maxim. Însă odată obținută înregistrarea într-o clasă de emisii de CO2 în sistemul Toll Collect, aceasta este valabilă timp de șase ani, chiar dacă nivelul de emisii admise pentru autovehiculele nou înregistrate în sistem scade pentru aceeași clasă.
Pentru cei care transportă greutăți mari, Iveco recomandă motorizarea de top xCursor 13, care poate dezvolta o putere maximă de 580 CP și un cuplu maxim de 2.800 Nm, respectiv de 540 CP, cu 2.700 Nm cuplu maxim.
Cele mai economice motorizări sunt cele de 460 CP (2.500 Nm cuplu maxim) și de 500 CP (2.600 Nm), versiunile optimizate ale actualului Cursor 13 de 490 și respectiv 530 CP. Acestea reușesc să atingă cuplul maxim înainte de 850 rpm și, configurate cu rapoarte de transmisie mai lungi, de 2,17 sau chiar 2,06, în loc de 2,31, cât se obișnuia până acum, au ca rezultat o reducere a consumului de combustibil de 8% numai din modificările aduse construcției motorului. Transmisia este asigurată în continuare de ZF. Cutia de viteze ZF Traxon de generația a doua, cu 12 trepte de viteză, oferă noi funcții precum Shift Assistant, care sincronizează schimbările treptelor de viteză cu frânarea motorului, astfel că, atunci când se schimbă viteza într-o treaptă inferioară, vehiculul frânează automat, în timp ce Reversing Assistant angajează marșarierul în timpul opririi.
Odată cu noua generație S-Way nu se vor mai oferi cutii de viteze manuale și nici cutii de viteze cu 16 trepte, ci doar transmisii cu 12 trepte cu retarder clasic.
Un rol important în economia de combustibil îl joacă și sistemul de control predictiv al vitezei de croazieră, care și-a îmbunătățit modul de extracție al datelor din GPS și este acum capabil să recunoască viraje și sensuri giratorii, inclusiv pentru drumurile regionale, adaptând viteza setată prin Cruise Control, pentru a folosi mai bine forța de deplasare și a obține, în final, un consum mai redus.
Noua frână de motor cu o putere maximă de 500 kW este cu 30% mai eficientă, fiind capabilă să înlocuiască retarderul în cele mai multe situații, cu avantaje astfel în ceea ce privește costurile, greutatea și consumul de combustibil. De precizat este că noua frână de motor de înaltă eficiență este o echipare opțională, în standard fiind oferită frâna de motor cu o putere de 450 kW, care oricum este peste nivelul oferit în prezent pe piață, după cum apreciază reprezentanții IVECO.
Noul motor este cuplat cu aceeași axă spate Meritor 17xHE, acum cu reducție mai rapidă pentru o livrare mai lină a tracțiunii și o eficiență mai bună. Pentru autovehiculele care tractează o greutate totală de 50-60 tone, există o nouă axă 18x, produsă tot de Meritor și tot cu reducție simplă, care beneficiază, de asemenea, de un sistem nou de frânare.
IVECO S-Way și X-Way dispun acum și de o nouă suspensie pneumatică frontală ranforsată cu perne de aer cu cursă mare și sarcină totală admisă de 9 tone pe axă. Această configurație complet pneumatică este oferită acum pe o gamă mai largă de variante de șasiu, inclusiv configurația ON+, 6×4 și 8×4 Tridem. Platformele 6×2 pot beneficia de o nouă punte spate portantă ranforsată la 9 t, utilă în special pentru domenii precum colectarea deșeurilor și pentru macaralele montate pe consola spate.
Noile IVECO S-Way și X-Way oferă, de asemenea, alternativa gazului natural, care permite înregistrarea vehiculului în categoria a 3-a de emisii pentru plata Toll Collect. Motorul pe gaz aduce eficiență, dar păstrează performanțele unui autocamion convențional, dezvoltând o putere maximă de 500 CP și un cuplu maxim de 2.200 Nm, în timp ce consumul de combustibil este redus cu până la 11% față de generația anterioară de motoare pe gaz. Iar atunci când funcționează cu biometan emisiile de CO2 ale vehiculului se reduc cu până la 95%, în paralel cu o reducere semnificativă a zgomotului față de un vehicul diesel echivalent.
Grilă personalizabilă și un nou logo
La exterior nu se observă mari schimbări și nici nu ar fi avut de ce, noul model fiind lansat abia în urmă cu câțiva ani. O schimbare de look aduce sistemul de camere care înlocuiesc oglinzile retrovizoare exterioare, disponibil opțional, care oferă o vizibilitate mai bună pentru șofer și o economie de combustibil de până la 1,5% în comparație cu o oglindă standard datorită rezistenței reduse la aer.
În plus față de noul logo IVECO – disponibil în crom sau negru mat – clienții au la dispoziție alte opt opțiuni de grilă. Acestea includ finisaje lucioase, elemente metalice sau chiar opțiuni de culoare a caroseriei, permițând operatorilor să-și personalizeze vehiculul pentru a reflecta identitatea de brand sau pentru a alege un stil care să-i diferențieze de ceilalți.
Un nou interior elegant, digitalizat și conectat
Cele mai multe noutăți ale noii game grele apar la interior, unde panoul de bord este complet modificat, cu o selecție de materiale și culori, precum și un instrumentar de bord complet digital cu afișaj TFT, infotainment și monitoare pentru camerele care înlocuiesc oglinzile retrovizoare.
Panoul de bord în două culori separă zona cu spații de depozitare deschise de cea cu spații închise, în timp ce comutatoarele amplasate logic în jurul postului de conducere cresc confortul în cabină și oferă un aspect stilat și modern.
Duzele de ventilație sunt dispuse mai bine, astfel încât distribuția aerului cald și rece este uniformă la nivelul cabinei. Frâna de parcare electrică având activare automată crește și mai mult spațiul interior.
Masa rabatabilă de pe partea pasagerului este ideală pentru sarcinile care necesită o suprafață de lucru plană, cu un port USB util alături. Obiectele și documentele pot fi mai ușor organizate și depozitate în compartimentele suplimentare, în interior și sub cabina vehiculului. Două conexiuni USB (tip A și C) sunt disponibile pe panoul de bord.
Spațiile de dormit sunt aceleași de la generația anterioară, însă accesul la bancheta de sus se poate face acum cu ajutorul unei scări cu trepte de plastic, mult mai ușor de folosit, mai ales când șoferul este desculț, o situație tipică pentru transportul internațional. Lângă frigiderul de sub bancheta de jos s-a creat un spațiu geamăn de depozitare cu un volum de 17 litri.
Designerii italieni au lucrat la obținerea unei poziții de condus mai apropiate de cea dintr-un autoturism, crescând unghiul de ajustare a volanului astfel încât acesta să fie adus mai aproape de șofer. La ajustarea scaunului și volanului, șoferul constată că se obține o poziție excelentă la volan, cu o vizibilitate foarte bună asupra afișajului de bord, care adesea este acoperit parțial de partea de sus a volanului sau de blocul de comandă de pe volan – de unde la S-Way se pot acționa toate funcțiile vehiculului: sistemele de infotainment, sistemele de asistență ale șoferului și instrumentarul de bord.
Un nou nivel de digitalizare și conectivitate la bord
Saltul cel mai important făcut de noua gamă grea este la nivelul afișajului de bord, configurat în mai multe variante: una standard, de 10 inch, din 2024 fiind disponibil opțional și cel de 12 inch. Noul HMI (instrumentarul de bord) are un design modern, colorat, cu linii de nuanțe diferite care dau senzația de volum (panou 3D). Șoferul poate să aleagă între un design convențional, cu indicatoare digitale rotunde și un design avansat, numeric. Cele două moduri de dispunere a panoului de bord sunt completate de un meniu cu comandă tactilă.
Afișajul de 12 inch va putea fi configurat de la o dispunere foarte sumară, doar cu funcțiile ADAS, până la adăugarea mai multor informații, precum sarcina pe axă, alături de toate informațiile legate de camion. Există inclusiv posibilitatea integrării sistemului infotainment în afișajul de bord. Pe ecran poate să apară și modul de funcționare a sistemului Predictive Cruise Control, pentru a informa șoferul în timp real cum reacționează vehiculul la condițiile de trafic.
Modul de noapte reduce conținutul cognitiv pentru șofer, păstrând minimul de informații necesare.
Afișajul de bord este completat de ecranul pentru infotainment, tot de 10 inch, dezvoltat în comun pentru cele trei game de autovehicule Iveco. Acesta se poate conecta la sistemul de navigație și celelalte informații din telefonul șoferului prin Car Play sau Android Auto. Se pot conecta prin Bluetooth simultan două telefoane.
Clienții pot alege în locul ecranului de 10,2 inch de infotainment un radio cu ecran de 7 inch care integrează funcția de oglindire a telefonului șoferului, însă vehiculele pot fi comandate și fără radio, pentru un preț mai mic, caz în care totuși Iveco pregătește vehiculele inclusiv pentru integrarea unei camere retrovizoare montate ulterior de un carosier în locul ecranului de pe bord.
IVECO Driver Pal este acum complet integrat în sistemul de infotainment, permițând șoferului să folosească vocea pentru gestionarea funcțiilor. Aplicația Easy Way a fost actualizată cu funcții care economisesc timp și cresc productivitatea, cum ar fi lista de verificare digitală, comenzi la distanță și manualul interactiv de utilizare.
Conectivitatea IVECO S-Way permite managerului de flota să monitorizeze și să gestioneze vehiculele de la distanță prin intermediul portalului pentru clienți IVECO ON. Serviciul Avansat de Diagnosticare Predictivă folosește algoritmi noi pentru a monitoriza starea de funcționare a vehiculului și durata de viață a diferitelor componente, inclusiv a sistemului post-tratare. Serviciul Uptime, conceput pentru a minimiza timpul de staționare neprogramată a vehiculului, este oferit gratuit la lansarea noii generații de camioane IVECO. Serviciile diversificate sunt grupate în diferite pachete, acoperind orice nevoi ar putea avea clienții profesionali.
Sisteme de siguranță pregătite pentru 2024 și după aceea
Iveco a introdus nu numai sistemele obligatorii de siguranță din 2024, ci a și pe cele care vor deveni obligatorii într-o etapă următoare. Printre sistemele încă neobligatorii dar deja oferite pe noua gamă IVECO Way, se numără Adaptive Cruise Control cu Stop & Go sau Corrective Steering cu centrare pe banda de mers. Noua direcție electro-hidraulică permite menținerea vehiculului în centrul benzii de mers. Sistemul are două niveluri: unul care menține vehiculul pe banda de mers, dar nu în centru, în timp ce nivelul cel mai performant, Highway Assist, menține vehiculul chiar în centrul benzii de mers. Funcția Adaptive Cruise Control a fost îmbunătățită cu adăugarea funcției Stop & Go, păstrând distanța setată față de vehiculul din față, precum și viteza de deplasare. Acum vehiculul poate folosi ACC și în trafic aglomerat, fiind capabil să se oprească de tot și să repornească după circa trei secunde. Dacă aceste trei secunde sunt depășite, șoferul va trebui să repornească vehiculul.
Iveco lansează S-eWay capabil să ruleze 500 km cu o singură încărcare
Rezultat din colaborarea cu Nikola, Iveco S-Way atinge o autonomie de până la 500 km, fiind alimentat de 9 pachete de baterii de 82 kWh fiecare, amplasate toate în interiorul cadrului șasiului. Această configurare este posibilă grație axei electrice cu două motoare în butucii roților, care produc 480 kW și 1.800 Nm. Cu un ampatament de 4.000 mm, autotractorul 4×2 S-eWay are o rază de bracare care permite luarea virajelor în siguranță și cu ușurință.
Cu o încărcare rapidă la 350 kW, S-eWay poate reîncărca 80% din capacitatea de încărcare a bateriei în 90 de minute.
Modelul electric dispune de șase moduri de conducere cu frânare regenerativă, oferind șoferului posibilitatea de a controla cât mai bine camionul, în condițiiile creșterii eficienței în exploatare.
Panoul de bord al camionului electric include un afișaj de bord digital mai mare decât la varianta diesel – 12,8 inch – acompaniat de un ecran Infotainment de 17 inch, mult mai mare decât la modelul diesel.
Motor nou pe CNG și transmisie cu 8 viteze pentru Eurocargo
Noul Eurocargo devine singurul vehicul între 12 și 19 t MTMA care funcționează pe gaz natural din întreaga gamă de modele, grație noului motor Tector 7 pe CNG, care dezvoltă o putere maximă de 280 CP și un cuplu de 1.000 Nm.
Disponibil și cu puteri de 220 și 250 CP, noul motor dezvoltat de FPT oferă cea mai bună economie de combustibil din clasa sa și o reducere a emisiilor de CO2 de până la 10% față de Tector 7 diesel.
Pentru creșterea autonomiei Eurocargo pe CNG, IVECO introduce opțiunea unui rezervor de 115 l, capacitatea totală a rezervoarelor ajungând la 1.100 l.
Noul motor este oferit în combinație cu o transmisie ZF cu 8 trepte de viteză, care asigură o reducere a consumului cu 5%, fiind cu 30% mai rapid în schimbarea treptelor de viteză comparativ cu cutia automată cu 6 trepte. Noua transmisie permite utilizarea unei prize de putere cu un cuplu de la 350 la 530 Nm și este pregătită pentru montarea unei pompe hidrostatice pentru automăturătoare, de exemplu.