Magazinul Cora Lujerului realizeaza cea mai mare cifra de vanzari din toata reteaua Cora. Deschis in urma cu cinci ani, hipermarketul are un rulaj de 110 paleti manipulati pe zi. Este vorba de bunuri cu dinamica rapida (fast moving goods), pentru care se utilizeaza echipamente Toyota, BT Cargo si respectiv BT de interior.
Cora Lujerului opereaza un depozit de bunuri de consum, unul de textile si altul de produse alimentare, ce include si o zona cu temperatura controlata. Marfa este descarcata cu stivuitorul din camion (un Toyota 8FDF 1.5 cu 4 roti) si transportata la rampele fiecarui depozit, in functie de timpul de marfa. Patru SPE125, noua LWE200 si trei Levio LWE200 sunt folosite pentru a „misca“ marfa la interior.
Aprovizionarea Cora Lujerului se face pe tot parcursul zilei, cu camioane si camionete de 7,5 t, iar descarcarea se face fie in curte, fie la rampa, cu transpalete electrice. Marfa este stocata in depozit, iar de aici e dusa in magazin, pe masura ce se epuizeaza la raft. In functie de greutatea paletilor transportati, se folosesc transpalete manuale sau electrice. Toata activitatea este foarte bine organizata, iar in spatele spatiului destinat vanzarii se munceste non-stop pentru ca rafturile sa nu ramana niciodata goale. Managerii de raion fac comenzi pe fiecare tip de produs, in functie de ritmul de vanzare. La data solicitata, marfa vine la hipermarket, se verifica si se preia comanda. Fiecare produs are alocat un anumit spatiu la raft si completarea cu marfa se face numai pe zona respectiva. „Desigur, daca un furnizor nu a livrat la timp, umplem spatiul liber cu alte produse. Dar nimeni nu isi permite sa intarzie cu marfa, mai ales ca, daca se intampla de 2-3 ori, colaborarea risca sa se sisteze“, a explicat Marian Rizea, director de intretinere Cora Lujerului.
Multi furnizori aleg sa aiba reprezentanti proprii in hipermarket, care sa alimenteze tot timpul rafturile cu produse. Pentru ca, in afara de faptul ca nu se mai platesc taxe suplimentare de manipulare catre Cora, au controlul asupra disponibilitatii marfii la vanzare.
Depozite separate pe tipuri de marfa
Spatiul de depozitare are o suprafata totala de 10.300 m2. Acesta este impartit pe segmente: textile (incaltaminte, produse de casa si imbracaminte), produse de larg consum (mobila, electronice, electrocasnice, baterii etc.), marfuri care necesita temperatura controlata (proaspete congelate, refrigerate etc.), bauturi si produse alimentare ambalate.
In depozitul de produse alimentare marfa se stocheaza la nivelul solului, pe paleti sau boxpaleti, in timp ce pentru celelalte s-a optat pentru structuri de rafturi. Depozitele nu comunica intre ele si corespund din punct de vedere al „deschiderii“ cu zonele de desfacere din magazin, astfel incat timpii ocupati de aprovizionarea cu marfa sa fie cat mai scurti.
Managerii de departament coordoneaza activitatea in tot departamentul si raspund de traseul complet al marfurilor, din momentul comenzii si pana la asezarea produselor la raft, inclusiv tot ce tine de depozitare. Acestia au in subordine manageri de raion, pentru diferitele tipuri de marfuri din cadrul aceluiasi departament.
Spatiul total fiind limitat, optiuni de extindere nu mai sunt. Se construiesc insa alte hipermarketuri Cora in tara, la Baia Mare, Turnu Severin si Constanta. De altfel, la Baia Mare, Toyota Material Hand-ling Romania a livrat deja si echipamentele. La ora actuala sunt trei magazine Cora in Bucuresti si unul la Cluj.
Se practica stocuri minime
Politica de stocuri s-a schimbat odata cu criza, deoarece marfurile tinute in depozit produc pierderi. S-a decis astfel sa se opteze pentru stocuri minime, atat cat sa nu existe „intreruperi“ la raft. Iar producatorii s-au reorganizat si ei. Timpul de stationare in depozit depinde si de tipul marfii, dar per total s-a constatat o reducere. Gradul de ocupare a depozitului este acum de 100%, in conditiile in care in perioada de varf ajungea si pana la 120%.
„Cora a mers de la inceput pe ideea de depozit, pentru un anumit aspect al magazinului, care este afectat in momentul in care ai structura de depozitare a paletilor in spatiul dedicat vanzarii. Plus ca, in momentul in care paletii sunt desfacuti, iar marfa este asezata la raft, se face o verificare a produselor“, a aratat Rizea.
Hipermarketul este cel care stabileste si promotiile care urmeaza sa se faca, acestea sunt cunoscute cu mai multe luni inainte, iar producatorii se aliniaza politicii magazinului. Desigur, fiecare promotie se discuta cu furnizorii, iar in functie de tipul ei managerii de departament propun marcile.
Cora Lujerului, client fidel TMH Romania
Decizia de a lucra cu Toyota Material Handling Romania s-a luat la deschiderea magazinului, in conditiile in care fiecare hipermarket Cora se organizeaza singur. Toate deciziile de achizitii sunt luate de sefii de departament, cu aprobarea directorului.
La alegerea furnizorului de echipamente s-a tinut cont nu doar de produs, ci si de serviciile post-vanzare oferite – service, disponibilitate a pieselor de schimb, tarif manopera etc. In plus, Toyota a fost flexibila si la termenul de livrare a echipamentelor, a explicat Marian Rizea. Din momentul inaintarii comenzii si pana la furnizarea produselor s-a negociat inchirierea altor echipamente similare, din flota de rental, astfel incat activitatea sa poata incepe imediat. La ora actuala, TMH Romania dispune de peste 1.000 de unitati pentru inchiriere.
Echipamentele au fost comandate in functie de structura depozitului, de specificul marfii, de structura de rafturi, inaltimea si distanta dintre doua rafturi consecutive. „Cum noi avem si rafturi de tipul drive-in, unde paletii sunt dispusi unul peste altul, am comandat un tip special de stivuitor, cu cabina putin retrasa, pentru a nu lovi marginile, si catargul din trei segmente, astfel incat, atunci cand se iau paletii cei mai de sus, catargul sa nu ajunga la tavan. Rafturile drive-in sunt special montate pentru a putea depozita un numar mai mare de paleti intr-un spatiu restrans, scazand astfel costurile de manipulare per palet.“
In ceea ce priveste cerintele speciale de exploatare, hipermarketul are si suprafete de rulare usor inegale, cu o singura rampa pe care stivuitorul Toyota trebuie sa urce pentru a duce marfa la receptie. Astfel, echipamentele sunt prevazute si cu amortizor hidraulic, montat in scopul reducerii uzurii instalatiei hidraulice (in mod direct) si a celorlalte elemente (indirect). De asemenea, se previn astfel accidentele ce pot surveni in momentul tranzitarii paletilor pe distante mai mari, prin atenuarea socurilor asupra catargului si a furcilor.
Echipamentele achizitionate de Cora sunt luate in sistem LTR (inchiriere pe termen lung), iar la finalizarea contractului exista optiunea de cumparare. Pe perioada inchirierii, acestea beneficiaza de full-service.
Contractul de inchiriere a fost incheiat pe trei ani, dar se poate prelungi pana la aproape cinci, perioada dupa care nu mai este avantajos acest sistem, iar clientul poate opta pentru cumpararea lor sau inchirierea altora.
Pentru celelalte, aflate deja in proprietatea Cora, se solicita service-ul in momentul in care apare o problema, se evalueaza valoarea reparatiei, iar TMH Romania face o oferta.
„Una dintre principalele probleme cu care ne-am confruntat in trecut a fost sa-i determinam pe operatori sa manipuleze cu grija echipamentele. Iar solutia a fost sa angajam stivuitoristi dedicati, care sa opereze pe un singur echipament.
Astfel, fiecare poarta raspunderea pentru munca sa si nu mai poate da vina pe altcineva daca apare vreo problema. La momentul intrarii in tura, fiecare operator face o verificare a stivuitorului, pentru a vedea starea de functionare, iar la iesirea din tura semneaza de predare, mentionand, daca e cazul, aparitia vreunei disfunctionalitati. In plus, nu angajam decat stivuitoristi calificati, care au experienta in manipularea echipamentelor.“
Echipamente ergonomice, apreciate de operatori
Operatorii sunt familiarizati cu stivuitoarele BT si Toyota, chiar daca au mai operat si alte marci de echipamente, si nu a fost necesar un instructaj special.
Pe fiecare stivuitor lucreaza cate opt operatori, in trei schimburi, si fiecare angajat este calificat sa tina locul celuilalt daca este nevoie. Timpul efectiv de exploatare este de aproximativ opt ore pe zi.
„Operatorul se simte in siguranta atunci cand manipuleaza echipamentul. Interfata om-stivuitor specifica Toyota este foarte apreciata: manetele sunt la indemana, dispuse ergonomic si intuitiv, iar echipamentul este usor de manevrat, gratie si vizibilitatii optime de jur-imprejur. Un rol important in alegerea facuta l-a jucat tehnologia Toyota SAS, dar si serviciile complete after-sales oferite“, a explicat Rizea.