Transformarea RATB in societate privata este dificila, in conditiile in care, la ora actuala, Regia administreaza foarte multe locatii. De fapt, partea patrimoniala pune probleme, in conditiile in care, la inceput, Societatea Tramvaielor Bucuresti avea capital privat, dupa care a fost nationalizata. S-au primit de-a lungul timpului terenuri in care au investit atat RATB, cat si municipalitatea, astfel ca cea mai simpla varianta in momentul de fata ar fi ca patrimoniul sa ramana la municipalitate, iar RATB sa il administreze in continuare, este de parere Adrian Crit.
In acelasi timp, sunt si alte probleme, legate de cum se va calcula diferenta de tarif acordata de Primarie, pentru ca viitoarea Societate de Transport Public Bucuresti va trebui sa fie pe picioarele ei, fara riscuri financiare.
„Peste tot diferenta de tarif subventionata de autoritatile locale este in jurul a 60% din bugetul companiei de transport public, inclusiv in strainatate.“
RATB va produce pentru Bucuresti, in urmatorii trei ani, 50 de tramvaie Bucur, pentru care nu mai trebuie organizata licitatie pentru produsul final, deoarece toate piesele si componentele sunt achizitionate la licitatie si construite in regie proprii. „Ne dorim sa avem cat mai multe tramvaie noi, pentru ca reprezinta mijlocul de transport cu cea mai mare capacitate si cu o viteza mare de transport: 18 km/ora, in timp ce autobuzul are 12 km/ora. Doar cu masuri radicale poti avea un transport public de calitate. Acolo unde transportul public este bine organizat, orasul respectiv are crestere economica mai mare. Pentru ca oamenii sunt mai mult tentati sa cumpere diverse lucruri mergand pe jos decat cu masina.“
Anul trecut au fost puse in circulatie patru tramvaie Bucur, pe linia 1.
Nu se va renunta nici la productia de Imperio, sub licenta Siemens, si Regia chiar a participat impreuna cu Astra Vagoane Calatori la o licitatie in Ungaria, unde a avut cel mai mic pret.
RATB mai are un proiect demarat impreuna cu URTP, pentru formare profesionala a conducatorilor auto, finantat prin AMEPOSDRU, in valoare de patru milioane de euro, in cadrul institutului de formare profesionala detinut de Regie.
„In conditiile in care bugetul este asa de mic, orice asociere, orice parteneriat public-privat este un plus. La fel ca parteneriatul cu BCR si BRD pentru plata calatoriei. Iar RATB este deschis colaborarilor si cu alte banci“, a mai precizat Crit.
La nivelul Regiei a fost luata recent si o masura radicala vizavi de consumul de carburant. Astfel, s-a decis ca achizitia de carburant sa fie un acord-cadru pe patru ani, in conditiile in care furnizorul se obliga sa investeasca in pompele de alimentare, sistemul integrat de verificare cu carduri si cel de verificare a fiecarui autobuz, cu sistem de sonde integrat cu golire rapida.
La licitatia care s-a organizat deja au participat Petrom, Rompetrol si Oscar Downstream. Tehnic, toti respecta conditiile, astfel ca ramane „batalia“ pe pret.
Cum gestiunea va fi in sarcina castigatorului, acesta isi va da tot concursul pentru a nu pierde carburant.
De asemenea, supravegherea intregului parc auto va trece la on-line. Acum este implementat un sistem pe 300 de vehicule, dar fondurile permit extinderea sa. Mai exista un alt sistem, este adeva rat, empiric, care poate fi insa upgradat pentru trecerea la on-line, in vederea coordonarii in timp real a circulatiei vehiculelor in Capitala.