2023 a fost un an prolific pentru producătorii de autovehicule comerciale ușoare, care au lansat o mulțime de modele noi, cumva împinși de la spate de noile restricții legislative care impun decarbonizarea masivă și accelerată a transportului și mobilității în general. Astfel, toți producătorii de vanuri au asigurat deja reînnoirea gamelor de utilitare și trecerea la o nouă generație de vehicule propulsate pe baterii electrice cu o autonomie mai mare, mai performante și mai eficiente energetic.
Efortul investițional uriaș pentru electrificare, inclusiv în segmentul pick-up-urilor, a dus la stabilirea mai multor parteneriate între jucătorii din industrie, atât cei din Europa, cât și cei de pe celelalte continente care promovează decarbonizarea: Renault-Nissan-Mitsubishi colaborează pe anumite produse/componente cu Mercedes-Benz, Ford dezvoltă noi produse cu Volkswagen – unele dintre ele abia lansate în 2023, altele urmând în 2024 – iar Peugeot-Citroën a extins cooperarea cu Opel și către Fiat și RAM. Iveco este încă pe cont propriu, fiind posibilă extinderea colaborării italienilor cu Hyundai, singurul producător mare rămas, de asemenea, în afara unui parteneriat. Cei doi deja colaborează pe segmentul tehnologiei fuel-cell, însă majoritatea specialiștilor se așteaptă la ceva mai mult decât o dezvoltare tehnologică în comun.
Astfel, deși numărul vehiculelor noi se micșorează, ca urmare a acestor alianțe, în dreptul fiecărui producător se înscrie o mulțime de modele și variante noi, multe devenind disponibile din 2024.
Anul viitor se așteaptă să se vadă mai clar rezultatele discuțiilor intense de până acum despre emisii de carbon și ale promisiunilor legate de infrastructura de alimentare cu energie electrică și cu hidrogen. Măcar în infrastructură să se ducă investițiile, dacă buzunarele celor mai multe state sunt tot mai strânse când e vorba de cheltuieli pentru subvenționarea utilitarelor electrice.
În paralel cu apariția, din 2024, a celor mai multe modele electrice ale fiecărei mărci, anul viitor va marca și primele semne ale modului în care se va duce războiul comercial China-UE/SUA, inevitabil în contextul în care mașinile electrice produse de chinezi – la costuri mult mai mici decât cele europene, din cauza costurilor cu forța de muncă, a subvențiilor acordate de statul chinez, dar, mai ales, a deținerii unor capitaluri uriașe de materii prime și tehnologie de producție a componentelor principale pentru trecerea la propulsie electrică (celulele de baterii, de pildă) – se apropie de calitatea celor europene. Cel mai probabil ușa Europei va rămâne deschisă utilitarelor chinezești electrice, deoarece economia europeană este încă dependentă de China, astfel că Bruxelles-ul nu va avea curaj să pornească un adevărat război cu Beijing-ul. Și, chiar dacă taxele vamale pentru autovehiculele chinezești ar mai putea crește puțin, statul chinez a început deja construcția unor mega-capacități de producție de baterii electrice în Europa, urmate, foarte curând, de unități de asamblare a autovehiculelor electrice importate aici sub formă de kituri trimise din China.
Alte schimbări ale pieței sunt aducerea rețelei de service la zi cu trecerea de la diesel la electric și hidrogen și re-orientarea producătorilor europeni de componente.
Și dacă la acestea adăugăm obligația legislativă de a echipa vanurile cu o greutate totală cuprinsă între 2,5 și 3,5 tone cu tahograf, începând cu iulie 2026, deja vedem că industria auto europeană are agenda plină de provocări deloc ușor de depășit. Asta ca să nu mai vorbim și de provocările posesorilor de vehicule utilitare.