În condițiile în care timpul de tranzit prin Rusia este mai scurt, iar volumele nu sunt încă la capacitate din cauza restricțiilor legate de Covid în China, varianta de transport intermodal prin Middle Corridor pare a fi doar o soluție de moment, ruta inițială prin Rusia/Belarus urmând a fi reluată de cât mai multe companii, a declarat Radu Ionescu, Branch Manager Air & Sea E-P Rail, pentru revista Tranzit.
În primele luni, noul tren organizat de China prin Middle Corridor pentru a ocoli tranzitul prin Rusia și Belarus către Europa de Vest nu va reuși să își păstreze timpul de tranzit avizat de 24 de zile, este de părere Radu Ionescu, Branch Manager Air & Sea E-P Rail, care crede că în această perioadă transportul intermodal va fi pus la punct din punct de vedere logistic.
„Sunt destul de multe variabile atunci când transporți intermodal containerele, feroviar/maritim, și mă aștept ca un timp real din Xi’An până la Constanța să se apropie de 30 de zile, ceea ce nu prea este eficient la acest moment dacă ținem seama de timpul de tranzit pe mare din porturile chinezești principale până în România“, a explicat oficialul E-P Rail, care a punctat faptul că la un preț asemănător cu ruta feroviară mixtă prin portul Poti, Georgia, sosesc în prezent navlurile din China către Constanța, iar timpul de tranzit este de 30-32 de zile.
Transportul feroviar prin Rusia poate fi reactivat
Așa cum era de așteptat, sancțiunile aplicate Rusiei și Belarusului pe Coridorul de Nord au dus la o scădere dramatică a volumelor, însă au apărut și oportunități pentru companiile care încă mai desfășoară tranzit pe acel culoar. Potrivit lui Radu Ionescu, timpul de tranzit din nord-vestul Chinei până în Polonia este de 12-13 zile, iar tarifele de transport au scăzut cu cel puțin 20%, de la 12.500 de dolari/container înainte de război, la circa 9.000 de dolari/container la acest moment.
„Mă aștept ca varianta prin Middle Corridor să nu fie viabilă, iar ruta inițială via Rusia/Belarus să fie reluată de cât mai multe companii. La momentul actual, China are foarte multe unități de producție și orașe închise din cauza restricțiilor privind COVID-19. În momentul în care producția va fi reluată și marfa va fi deblocată cred că va fi o lipsă teribilă de capacitate pe toate tipurile de transport, aerian, maritim și feroviar, iar ruta pe cale ferată prin Rusia și Belarus să fie operațională, din nou, la capacitate maximă“, a concluzionat reprezentantul E-P Rail.
O amplă analiză legată de logistica și transportul intermodal din Portul Constanța în contextul războiului din Ucraina puteți citi în cel mai nou număr al revistei TRANZIT.