Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Recomandari Otto Broker pentru verificarea procesului intern de credit management

Prezent la conferinta „Cash-flow-ul mai important de cat profitul” din cadrul Galei Tranzit de la Cluj-Napoca, Razvan Sofalca, de la Otto Broker, face urmatoarele recomandari pentru mentinerea unei situatii financiare optime a companiei simultan cu cresterea afacerii.” Abordarea traditionala a dezvoltarii companiei este sa vindeti mai mult, insa aceasta aduce cu sine si riscuri: mai multe termene prelungite de plata si chiar posibile neplati din partea clientilor. Exista si varianta de stimulare a vanzarilor in conditiile unui proces de credit management bun. Va propunem o lista de actiuni pe care orice companie ar trebuie sa o inglobeze in strategia de afaceri: CFO checklist, pentru a verifica daca procesul intern de credit management este pus la punct sau nu.”


Cum va puteti creste afacerea cu incredere, in timp ce atenuati riscurile comerciale
In calitate de CFO, rolul dumneavoastra in organizatie poate fi uneori foarte complex si solicitant. Forecastul pe care il realizati si obtinerea unei cresteri in conditii de siguranta financiara face parte din job-ul dumneavoastra. Cum va raportati la provocarile de mentinere a un cash-flow pozitiv, in timp ce acordati limite suplimentare de credit sau le extindeti pe cele existente? In cele ce urmeaza va prezentam patru etape simple de urmarit:

1. Evaluarea riscului de credit.
Prima decizie costa in apetitul pentru risc. Cat risc sunteti dispus sa preluati in tranzactiile comerciale si, in acest context, sa stabiliti conditiile comerciale cu clientii dumneavoastra. Pentru a face acest lucru, aveti nevoie sa cunoasteti bonitarea clientilor cu care lucrati deja sau pe care ii prospectati. Prin urmare, verificarea credit scoringului clientilor este pasul premergator stabilirii limitei de credit pe care ati dori sa le-o acordati. Convingeri precum ca aveti cu ei o relatie comerciala indelungata sau ca fac parte dintr-un grup international, deja nu mai sunt valabile in conditiile de piata actuale. Aveti nevoie de o opinie avizata si de verificarea lor periodica. Daca prezinta un credit scoring bun, atunci puteti continua sa le extindeti limita de credit sau sa semnati cu ei un nou contract.

2. Monitorizare.
Semnand un contract nu inseamna ca situatia financiara initiala sau starea sanatoasa a clientilor dumneavoastra va ramane la fel in timp. De aceea, e important sa ii aveti constant sub supraveghere si sa determinati daca inca isi indeplinesc obligatiile contractuale. Interesati-va periodic despre situatia lor financiara, investigati sursele de informare asupra structurii lor de management si daca au proceduri legale deschise. O schimbare importanta a situatiei lor ar trebui sa va determine sa luati decizii in ceea ce priveste apetitul pentru risc in relatiile comerciale desfasurate.

3. Facturarea si urmarirea platilor.
Promptitudinea si acuratetea cu care va facturati clientii sunt elementele de baza ale unui cash-flow pozitiv, urmate de monitorizarea incasarilor, in vederea diminuarii numarului de zile de depasire a scadentei. Trebuie sa fiti prompt si activ in colectarea creantelor, pentru ca pe masura ce datoria se invecheste, si eforturile de colectare cresc. Automatizarea controlului factura-furnizor (Accounts Payable Automation), un ERP (Aplicatia pentru planificarea resurselor organizatiei) sau un sistem computerizat actualizat pot insemna un real sprijin pentru a va imbunatati performanta creantelor conturilor dumneavoastra si a va impulsiona cash-flow-ul.

4. Atenuarea riscurilor.
Aveti nevoie de protectie pentru creantele contului companiei atunci cand clientul nu plateste la timp sau nu plateste deloc. Poate fi un ghinion sau un motiv independent pentru neplata, dar acest lucru va avea un impact negativ sigur asupra afacerii. Sunt cateva garantii tangibile pe care le puteti utiliza ca sa va protejati creantele, precum: scrisoarea de credit, garantiile bancare, conturile de garantii, obligatiunile de plata sau asigurarile de credit comercial. Ultima varianta este cea mai complexa solutie, pentru ca acopera implicit riscul de neplata in tranzactii si va intareste procesul intern de credit management. O polita de asigurare a creditului comercial nu este doar un instrument financiar de protectie de risc, ci va ofera si increderea necesara in vederea extinderii relatiilor comerciale cu clientii. Va ofera linistea de care aveti nevoie pentru a va concentra atentia si eforturile pe activitatea de baza a companiei si pe cresterea afacerii, permitandu-va sa vindeti mai mult in conditii mai sigure.

Verificati daca procesul intern de credit management intruneste cateva criterii minime astfel incat sa aveti siguranta ca eliminati orice riscuri comerciale care pot fi usor de evitat. CFO Checklist este o lista simpla de activitati si actiuni pe care orice firma o poate urmari intr-un proces eficace de credit management:
• Folosim rapoarte actualizate de credit, servicii de monitorizare, referinte comerciale si stim situatia financiara a tuturor clientilor.
• Avem informatii actualizate si cunoastem puterea financiara a cumparatorilor clientilor nostri.
• Contractele noastre si documentele cu conditii de vanzari specifica in mod clar termenii de plata si sunt aliniati cu cei din facturi.
• Avem stabilite proceduri care ne permit sa fim siguri in privinta creantelor noastre ca sunt certe si de o cantitate fixa, si specifica in mod clar un termen scadent, pentru a evita eventualele dispute cu clientii. Facturile noastre urmeaza reglementarile locale, sunt emise impreuna cu documente care certifica livrarea produselor/serviciilor, precum minutele de receptie sau orice alte documente care sunt confirmate, semnate si stampilate de reprezentantii clientilor nostri.
• Folosim verificari repetate si din mai multe surse pentru datele companiei clientilor nostri pentru a preveni furtul de identitate (de obicei phishingul), datele de identificare, datele bancare, datele de contact si de corespondenta ale partilor etc., in special la inceputul unui nou parteneriat de afaceri sau daca oricare dintre acestea se schimba parcursul contractului.
• Luam masuri suplimentare pentru a preveni posibilele fraude economice, precum:
• Verificarea pozitionarii pe piata, a apartenentei la grup si riscul sectorial al clientilor nostri;
• Verificarea actionarilor si a managementului companiei (reputatia actionarilor, daca au si alte companii si care este situatia lor, daca sunt investigati penal);
• Verificarea incidentelor de plata comerciale sau procedurilor legale impotriva firmei;
• Verificarea comenzilor urgente/cererilor de livrare rapida/ plati rapide catre alte conturi bancare in schimbul unei non-negocieri a pretului sau acordarea de diverse beneficii, discounturi, noi persoane de contact sau adrese de livrare, fara o notificare oficiala prealabila;
• Existenta unui sistem de control contabil (preventie, detectie si corectie) pentru a asigura protectia bunurilor companiei, mentinerea preciziei si integritatii inregistrarilor contabile si promovarea eficientei operationale.
• Analizam constant cat de bine ne colectam creantele si ne ajustam in mod periodic indicii de referinta ai pietei in privinta duratei de incasare a creantelor.
• Contractele noastre specifica in mod clar cum vom proceda cu platile intarziate din partea clientilor si ce taxe vor fi percepute pentru orice actiuni de colectare.
• Folosim titluri in tranzactiile cu clientii (garantii bancare, bilete la ordin etc.) si facem referire la acestea in termenii si conditiile vanzarii.
• Avem stabilita o procedura pentru gestionarea riscului unei concentrari mai mari de vanzari pe cativa clienti.
• Avem stabilit un registru de vanzari care ne instiinteaza cati dintre clientii nostri si-au depasit termenul de plata si avem un proces robust pentru a gestiona datornicii mai vechi.
• Actualizam regulat previziunile de cash-flow cu informatii care ar putea avea un impact important asupra lor, inclusiv toate platile intarziate si reducerile de pret.
• Echipa noastra de vanzari este implicata activ si stimulata in colectarea platilor intarziate si pastreaza un contact apropiat cu clientii.
• Compania noastra are un credit manager dedicat sau o echipa de credit management.
• Compania noastra detine o polita de asigurare a creditului comercial. Clientii nostri sunt informati ca folosim un asigurator pentru a verifica si monitoriza valabilitatea creditelor comerciale ale cumparatorilor nostri.

Daca doriti sa contactati Otto Broker pentru a afla mai multe informatii despre politele de asigurare a creditului comercial si cum va poate sprijini Otto Broker sa alegeti cea mai buna protectie financiara pentru cresterea in siguranta a afacerii dumneavoastra, aveti la dispozitie urmatoarea persoana de contact: razvan.sofalca@ottobroker.ro sau +40 725 828 630.

Articole similare

Ad