Un document recent elaborat și publicat de Nationale Leitstelle Ladeinfrastruktur din cadrul NOW GmbH oferă pentru prima dată o prezentare structurată a opțiunilor practice de alimentare a semiremorcilor frigorifice. Materialul descrie în detaliu soluțiile disponibile – de la conectorii clasici CEE până la standardizarea ePTO – și analizează principalele provocări care trebuie depășite pentru dezvoltarea unei infrastructuri de alimentare la scară largă. Documentul este disponibil gratuit, pentru a sprijini companiile și autoritățile în procesul de tranziție către soluții logistice mai sustenabile.
Echipamentele auxiliare devin esențiale în procesul de electrificare
Electrificarea capetelor tractor reprezintă doar o parte a efortului de decarbonizare a transportului rutier de marfă. În paralel, trebuie abordată și problema echipamentelor auxiliare, cum sunt instalațiile frigorifice montate pe semiremorci. Până acum, funcționarea continuă a acestor unități de răcire s-a bazat aproape exclusiv pe generatoare diesel, care asigurau menținerea lanțului frigorific în timpul transportului. Odată cu extinderea transportului electric, devine necesară trecerea la soluții de alimentare electrică pentru aceste echipamente, astfel încât întregul ansamblu – tractor și semiremorcă – să contribuie la reducerea emisiilor.
Reducerea emisiilor de CO₂ poate depăși 90%
Analiza prezentată de NOW GmbH arată că trecerea de la motorină la alimentarea la rețeaua electrică are un impact considerabil asupra mediului. Ținând cont de actualul mix energetic din Germania, emisiile de gaze cu efect de seră pot fi reduse cu aproximativ 91,5%. Această valoare demonstrează potențialul uriaș al tranziției la electricitate, chiar și înainte de o decarbonizare completă a mixului energetic național.
Totuși, studiul subliniază că nicio soluție nu este suficientă de una singură. Nici alimentarea exclusivă prin prize CEE publice, nici utilizarea unică a interfețelor ePTO nu pot asigura o tranziție completă. Pentru a atinge obiectivul de decarbonizare totală a transportului frigorific, este nevoie de o infrastructură combinată: pe de o parte, prize CEE accesibile în spații logistice și centre de distribuție, iar pe de altă parte, interfețe standardizate de înaltă tensiune care să permită alimentarea directă între vehicul și semiremorcă.










