Ministerul Federal al Transporturilor din Germania a prezentat un proiect de lege intitulat „Entwurf eines Dritten Gesetzes zur Änderung tollrechtlicher Vorschriften” (proiectul unei a treia legi de modificare a reglementărilor privind taxele de drum), care enumeră tarifele de taxare planificate. Acesta conține în esență modificări ale Legii federale privind taxa de trecere pe autostrăzi.
Primul proiect: nu a fost încă aprobat de guvernul federal
Înainte de începerea discuțiilor cabinetului despre proiectul de pe 10 mai, acesta trebuie să fie aprobat, printre altele, de către ministere. Ministerul a acordat asociațiilor mai puțin de două zile pentru a comenta proiectul de lege de 50 de pagini. Acestea trebuiau să prezinte un raport până la 27 aprilie.
După comentariile asociațiilor și coordonarea din ministerele implicate, proiectul de lege ar putea suferi în continuare modificări. Abia apoi va merge la cabinetul federal și va deveni proiect guvernamental. Chiar și după aceea, pot fi făcute modificări pe parcursul procesului legislativ.
Extinderea la 3,5 tone și includerea vehiculelor fără emisii ca măsuri suplimentare
Acest lucru înseamnă că actualul proiect de lege cu detaliile sale privind taxa de drum ar putea ajunge să fie adoptat, dar nu este obligatoriu. Practic, conform proiectului, creșterea taxei de trecere ar urma să aibă loc în trei etape:
- Din decembrie 2023, se intenționează să se perceapă taxe de trecere și pentru emisiile de CO2 ale vehiculului. Costurile taxei de drum vor fi apoi compuse din infrastructură, poluanți, zgomot și poluare climatică suplimentară, adică emisiile de CO2. Legiuitorul se referă la acest lucru ca la „taxe de drum parțiale”.
- Din iulie 2024, vehiculele comerciale cu o masă totală tehnic admisă de 3,5 tone sau mai mult vor trebui, de asemenea, să plătească o taxă de trecere pentru toate tarifele de trecere parțiale.
- De la 1 ianuarie 2026, taxa de trecere va fi împărțită în clase de emisii în domeniul taxării infrastructurii. Acest lucru se datorează faptului că, începând de atunci, vehiculele grele de marfă din clasa de emisii 5, adică vehiculele fără emisii, nu vor mai fi scutite de toate părțile taxei de trecere.
Astfel, un vehicul greu de marfă din clasa de emisii 5 va plăti, de la 1 ianuarie 2026, 3,6 cenți de taxă pe kilometru pentru costurile de infrastructură și 0,1 cenți de taxă pentru costurile de poluare a aerului.
Taxă mai mare la orele de vârf?
Dar asta nu este tot: rata parțială a taxei de trecere pentru costurile de infrastructură ar putea crește la ore speciale pentru anumite secțiuni ale unui drum național, atunci când acesta este deosebit de aglomerat. Acest lucru ar putea fi, de exemplu, la orele de vârf sau la începutul vacanțelor de vară în statul federal respectiv.
De asemenea, poate scădea în mod corespunzător: în momentele în care există un trafic redus pe anumite secțiuni. Proiectul de lege prevede că Ministerul Federal al Transporturilor poate emite o ordonanță legală în acest scop.
Totuși, aceasta trebuie să îndeplinească anumite cerințe: De exemplu, se prevede că taxa de trecere poate crește cu maximum 175% din tariful mediu parțial al taxei de trecere din categoria de vehicule.
Camioanele pe bază de hidrogen sunt, de asemenea, scutite de taxe de drum până în 2026
O altă modificare se referă la vehiculele care sunt scutite de taxă. Până acum, vehiculele cu propulsie electrică erau scutite de taxă. În proiect, acest lucru este extins: în consecință, vehiculele utilitare grele fără emisii vor fi scutite de taxă până la 31 decembrie 2025.
Aceasta include, de asemenea, vehiculele care utilizează hidrogen în motor ca energie de propulsie. Pentru vehiculele comerciale fără emisii care nu depășesc 4,25 tone de masă tehnică totală admisă, scutirea de taxă se va aplica și după 2026.
Posibile marje de manevră pentru începerea taxei de CO2
Un alt aspect: conform proiectului de lege, Ministerul Federal al Transporturilor are posibilitatea de a amâna aplicarea taxelor de trecere pentru costurile de emisie la o dată ulterioară datei de 1 decembrie 2023.
Acest lucru va fi posibil dacă este „necesar pentru colectarea adecvată a taxei de trecere din motive tehnice sau juridice”, se arată în proiectul de lege. Pentru aceasta, ministerul va trebui, de asemenea, să emită mai întâi o ordonanță legală.
Posibile costuri de taxare pentru mașinile de 18 tone
Dar care sunt, mai exact, costurile de taxare planificate? De la 1 decembrie 2023 și până, probabil, pe 31 decembrie 2025, un camion EURO VI cu o greutate brută a vehiculului mai mare de 18 tone și cu maximum trei axe ar putea plăti în total 31,3 cenți pe km în taxe de drum.
Taxele de trecere sunt compuse după cum urmează: 14,1 cenți pentru costurile de infrastructură, 2,2 cenți pentru costurile de poluare a aerului, 1,6 cenți pentru costurile de poluare fonică și 13,4 cenți pentru costurile de emisii. Fără costurile emisiilor, taxa de trecere ar fi de 17,9 cenți pe kilometru.
Același vehicul cu clasa EURO III ar plăti în total 42,9 cenți pe km în taxe de drum. Ratele de taxare sunt compuse după cum urmează: 14,1 cenți pentru infrastructură, 13,4 cenți pentru poluarea aerului, 1,6 cenți pentru poluarea fonică și 13,8 cenți pentru emisiile de CO2. Fără costurile emisiilor, taxa de trecere ar fi de 29,1 cenți pe kilometru.
Tarifele de taxare pentru vehiculele grele de marfă planificate de la 1 decembrie 2023 până pe 31 decembrie 2025.
Venituri suplimentare pentru guvernul federal
Potrivit proiectului, guvernul federal se așteaptă la venituri suplimentare de 27,15 miliarde de euro în perioada 2023-2027 din taxa de CO2 pentru vehiculele de 7,5 tone și peste. Veniturile suplimentare din extinderea taxei de trecere la vehiculele cu o masă totală tehnic admisă de peste 3,5 tone ar trebui să totalizeze 3,855 miliarde de euro în perioada 2024-2027.
Proiectul de lege este disponibil în format PDF pe site-ul web al Ministerului Federal al Transporturilor.