Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Retailerii online pariază pe comerțul cu produse alimentare proaspete

Odată cu Freshful și cu o investiție de peste 5 milioane de euro în zona de tehnologie, echipamente și depozit frigorific propriu, eMAG a lansat primul hipermarket 100% online prin intermediul căruia livrează B2C coșul de cumpărături alimentare în mașini cu temperatură controlată. Momentan, serviciul este disponibil în București și în județul Ilfov.

Unul dintre pionerii e-groceries pe piața locală, eMAG a deservit segmentul de livrare finală pentru produse cu temperatură controlată încă din 2014, prin intermediul unui parteneriat cu Mega Image care s-a încheiat în vara lui 2021, iar evoluția pieței locale de e-groceries a atras oportunitatea lansării unui nou model de business, unic în România, în octombrie 2021. „Freshful este un proiect nou, primul hipermarket online din România: un model de business diferit de Supermarket eMAG. Practic, cu o nouă echipă dedicată și beneficiind de expertiza eMAG în tehnologie și operațiuni, introducem conceptul de cumpărături fără efort dintr-o gamă diversificată de produse proaspete, preponderent locale, dar și delicii internaționale“, afirmă Cosmin Zafiu, Operations Manager Freshful by eMAG. Cu peste 20.000 de produse disponibile în platformă, de la cele proaspete, așa cum sunt fructele și legumele, la cele sensibile, precum lactatele ori mezelurile, și la alimente congelate, băuturi, dar și articole de uz casnic, Cosmin Zafiu spune că hipermarketul online colaborează cu peste 550 de furnizori și are mai mult de 20.000 de produse stocate în depozitul propriu din Ștefănești. „Alimentele proaspete sunt depozitate în condiții riguroase de igienă, în zone dedicate, cu temperatură controlată, după o verificare minuțioasă a fiecărui articol de la aprovizionare până la livrare. Produsele sunt livrate rapid și în deplină siguranță în mașini cu temperatură controlată, respectând lanțul frigorific până la ușa clienților.”

Flexibilitate dată de propriul depozit

Capacitatea logistică dedicată produselor alimentare măsoară 10.000 m2 și este dotată cu echipamente de ultimă generație, inclusiv panouri fotovoltaice. Construit în 2018, depozitul, echipat cu instalații frigorifice ce permit stocarea produselor cu un regim termic special, se află lângă ieșirea din nordul Bucureștiului. Investiția inițială Freshful a fost de peste 5 milioane de euro, atât în tehnologie – automatizări, sisteme de securitate, parte de sisteme IT – cât și în dotarea cu rafturi și echipamente de manipulat, plus terminale dedicate operațiunilor de picking și echipamente pentru controlul temperaturii. Managerul de Operațiuni spune însă că lucrurile nu se vor opri aici, fiind pregătite noi serii de investiții în extinderea zonelor de livrare și a flotei de vanuri. În medie, centrul logistic Freshful este aprovizionat prin circa 500 de livrări săptămânale. Clădirea este împărțită în cinci sectoare, cel mai mare fiind dedicat produselor cu temperatură ambientală, respectiv 6.800 m2. Refrigeratele sunt depozitate într-un spațiu de 1.500 m2, o altă zonă de 200 m2 este dedicată categoriilor Legume și Fructe, iar produsele congelate sunt depozitate într-un un spațiu dedicat de 400 m2. Potrivit oficialului Freshful, pentru a permite păstrarea lanțului de temperatură, inclusiv spațiul de consolidare a comenzilor este echipat cu sistem de răcire.

Fiecare comandă este pregătită cu două ore înainte de livrare

Fiecare produs ce intră în depozit și fiecare comandă efectuată în platformă sunt preluate de sistemul WMS achiziționat de la un partener din România, alături de care specialiștii companiei au lucrat să îl adapteze și să potrivească parametrii în concordanță cu fluxurile logistice „gândite de noi“. Timpul de transmitere în WMS a unei comenzi plasate de client este de aproximativ un minut, iar timpul alocat pregătirii unei comenzi este de o oră. Diferența este alocată încărcării comenzii și livrării acesteia către client. Practic, pregătirea unei comenzi se realizează cu minimum două ore înainte de intervalul de livrare selectat de client și este pregătită de echipe specializate, dedicate fiecărei categorii de produse. Livratorul este notificat despre faptul ca urmează să preia și să livreze o comandă într-o anumită zonă. Ambalarea se realizează încă din faza de picking. Pentru eficiență și pentru o experiență cât mai plăcută pentru clientul final, pickerii utilizează cutii speciale și pungi din hârtie 100% reciclabilă. „Suntem de părere că investițiile în tehnologie pentru infrastructura logistică au o contribuție masivă la creșterea productivității, ceea ce conduce la prețuri mai bune pentru clienți. Pentru un contact direct redus la minimum, comenzile sunt preambalate și pregătite de echipe dedicate fiecărei categorii de produse în parte și, ulterior, sunt livrate în mașini cu dublă temperatură din flota proprie. Pentru acest tip de livrări, personalul a fost și este încontinuu special instruit.“

Gradul de predictibilitate trebuie să crească

Imediat cum curierul preia în livrare o comandă, clientul este notificat prin email și SMS despre faptul că urmează să primească vizita livratorului în intervalul selectat. Plata se poate realiza online prin transfer bancar pe Freshful.ro sau în aplicația de mobil iOS și Android, dar și la livrare, prin POS sau cash.

La momentul de față, numărul livratorilor se ridică la peste 100, dar anul acesta va crește proporțional cu numărul comenzilor zilnice. În privința flotei vorbim despre peste 50 de vehicule comerciale ușoare cu motor termic și alte 11 cu motor electric, toate echipate cu agregatoare pentru temperatură controlată, prin intermediul cărora sunt transportate atât produsele ce nu necesită un anumit regim de temperatură, cât și cele cu un regim termic între 2-4 OC pentru produsele fresh și -22 OC pentru cele congelate. Instalațiile frigorifice sunt alimentate direct de la motorul vehiculelor, pentru vehiculele termice, iar cele instalate pe modelele electrice, de la bateria mașinilor. Pentru încărcarea noilor modele electrice, compania a instalat deja stații la depozit.

Un milion de gospodării au acces la platformă

Managerul de operațiuni al companiei spune despre clientul de e-groceries că nu mai are timp de cumpărături și se orientează astfel către online, unde are la dispoziție mai multe modalități de shopping, inclusiv compararea prețurilor. Spre exemplu, în platforma online de alimente, clienții au acces la multe informații pentru a le fi mai ușor să plaseze o comandă, iar sistemul permite actualizarea permanentă a stocului, atât în site, cât și în aplicație, astfel încât consumatorii să vadă în timp real ce produse sunt disponibile. „De cele mai multe ori, această căutare se transformă într-o corvoadă, un real consumator de timp și energie. Venim în întâmpinarea românilor cu un stil de viață activ și le oferim un nou mod de a-și face cumpărăturile zilnice – digital, rapid, eficient, controlat și sigur“, afirmă Cosmin Zafiu.

Platforma este accesibilă pentru aproximativ un milion de gospodării din București și Ilfov, iar în decembrie au fost adăugate trei zone noi de livrare: Bragadiru, Cernica și Corbeanca.

Articole similare

Ad